logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۹
[ شناسه خبر : ۳۱۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به مناسبت روز خبرنگار؛

خبرنگاران زنجانی از مشکلاتشان می گویند/ داشتن امنیت شغلی رویای محقق نشدنی

خبرنگاران-زنجانی-از-مشکلاتشان-می-گویند-داشتن-امنیت-شغلی-رویای-محقق-نشدنی

خبرنگاران استان زنجان همانند خبرنگاران سایر استان های کشور با مشکلاتی مواجه هستند که هنوز هم این مشکلات برقوت خود باقی است.

به گزارش موج رسا; کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.

در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره های آموزشی دیده، به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.

خبرنگاران با همه تلاش و زحمتی که برای رفع مشکلات مردم می کشند اما همواره خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

فعالان رسانه های استان زنجان نیز در واقع با تابعی از شرایط جامعه مواجه هستند.

سهیلا محمدی یکی از فعالان عرصه خبر استان زنجان است که در این زمینه معتقد است نداشتن امنیت شغلی یکی از مهمترین  مشکلات خبرنگاران محسوب می شود.

وی با بیان اینکه فضای کار در رسانه به دلیل نداشتن بیمه همواره فضایی نا امن است، خاطرنشان کرد: جایگاه اجتماعی این شغل نیز در بین مسئولان استانی کمرنگ است.

 

*مسئولان بیش از حد انتظار همراهی دارند

این خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مسئولان بیش از حد انتظار همراهی دارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از خبرنگاران فعال در این عرصه همواره متهم می شوند.

محمدی تصریح کرد: اگر چه در مجموع تغییر دولت ها تاثیری در روند کار یک خبرنگار ندارد،گفت: انتقاد سازنده کار همیشگی اصحاب رسانه است اما این موضوع خوشامد برخی مسئولان نیست.

وی با بیان اینکه حق التحریری بودن حرفه خبرنگاری یکی از مشکلات این قشر محسوب می شود، گفت: این فضای نا امن اقتصادی نیز خبرنگاران را همواره با مشکل مواجه می کند.

این فعال رسانه ای عدم حمایت خبرنگاران استان از همدیگر را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: رسانه ها باید در مواقع حساس همواره پشتیبان یکدیگر باشند.

محمدی بیان داشت: در برخی مواقع قوانین رسانه ای از سوی برخی رسانه ها رعایت نمی شود مثل این نمونه که خبری که یک رسانه نوشته است، تکذیبه آن را رسانه دیگری منتشر می کند در حالی که اگر خبری هم کذب است باید به رسانه منتشر دهنده خبر این تکذیبه ارسال شود.

 

*نداشتن بیمه خبرنگاری

یکی دیگر از فعالان رسانه ای استان نداشتن بیمه خبرنگاری را یکی از مشکلات عهده خبرنگاران عنوان کرد و افزود: نداشتن کارت خبرنگاری برای حضور در جلسات ادارات و سازمان ها نیز از دیگر مشکلات است.

الهام احمدی با بیان اینکه متاسفانه آموزش های غیر اصولی و غیر استاندارد در فضای رسانه ها دیده می شود، گفت: هر رسانه ای اقدام به برگزاری این دوره های آموزشی می کند که در واقع سررشته زیادی در آن ندارد.

وی گفت: عدم برگزاری دوره های آموزشی استاندارد موجب شده تا خبرنگاران خوبی در این عرصه پرورش نیابند.

این فعال رسانه ای با اشاره به اینکه به دلیل نداشتن امنیت شغلی اکثر افرادی که وارد کار خبر می شوند پس از چند سال آن را رها می کنند، تصریح کرد: باید چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود.

یکی دیگر از خبرنگاران فعال استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، گفت: توجه به مشکلات خبرنگاران از سوی مسئولان امر کمک شایانی به کیفیت بخشی وضعیت خبر در کشورمان را دارد.

احمدی گفت:حرفه خبرنگاری جز مشاغل سخت و دشوار در جهان محسوب می‌شود که متاسفانه بر اساس سیاست های دولتمردان این قشر همواره با مشکلات بسیار مواجه است.

 

*حضور خبرنگارنماها در روز خبرنگار

خبرنگار خبرگزاری ایسنا ادامه داد: متاسفانه موضوعی که همواره موجب رنجش اصحاب رسانه می‌شود حضور و ظهور خبرنگارنماها در روز خبرنگار است، در روز خبرنگار که اصحاب رسانه همواره این مناسبت فرصتی مناسب برای بیان مشکلاتشان با مسئولان می بینند در این روز با خیل عظیمی از جمعیت خبرنگاران مواجه می‌شوید که شاید تنها در روز خبرنگاران آنان را مشاهده کنید.

وی گفت: در استان زنجان معدودی اشخاصی هستند که همواره چهره و قلمشان برای مسئولان و حتی همگان آشنا است چراکه این خبرنگاران تنها برای اعتماد سازی برای مصاحبه با یک مسئول آنقدر در ادارات بالا و پایین رفته و دیده‌اند که این وسط سابقه‌اشان را گروه گذاشته‌اند که در نهایت پس مدتی مسولین افتخار برای گفتگو میدهد، بنده به شخصه با سابقه ای چند ساله ام در عرصه خبر تنها همکاران نام آشنایی این حوزه را میشناسم که همواره در تلاش و تکاپوی تهیه خبر هستند اما در روز خبرنگار با خیل عظیمی از جمعیت خبرنگاران مواجه می‌شوم که به سابقه خود در خبر کاملا شک میکنم.

این فعال رسانه ای گفت: امیدوارم با داشتن نگاه حرفه ای مسئولان به امر خبرنگاری شاهد مرتفع شدن مشکلات این قشر از فعالان تاثیر گذار جامعه باشیم.

احمدی بیان داشت: متاسفانه مشکلاتی که خبرنگاران با آن مواجه هستند موجب شده از متن به حاشیه رفته و کمتر از لحاظ کیفیت بخشی به خبر توجه شود.

گفتنی است،یکی از مهم ترین ویژگی های خبرنگار، داشتن عشق و علاقه و قریحه خبرنگاری است. بر این اساس، کسی باید وارد عرصه جذّاب و در عین حال پر مخاطره خبرنگاری شود که ضمن داشتن این استعداد ذاتی، از هنر واژه گزینی، شمّ خبری، حوصله زیاد و نگاه موشکافانه و دقیق نیز برخوردار باشد و با پرهیز از احساسات، بکوشد رویدادها را همان طور که اتفاق افتاده منتشر کند، نه آن طور که خود می خواسته اتفاق بیفتد.//ن

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ]
سلام روز خبرنگار مبارک باد والسلام
فرم ارسال نظر