logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۳۶
[ شناسه خبر : ۸۴۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
بن‌سلمان:

اجازه تشکیل حزب‌الله جدید در یمن را نمی‌دهیم

اجازه-تشکیل-حزب‌الله-جدید-در-یمن-را-نمی‌دهیم-

ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با بلومبرگ در واکنش به انتقادات نیشدار رئیس‌جمهوری آمریکا از حکام عربستان اظهار داشت، کشورش چیزی در ازاری امنیتش پرداخت نخواهد کرد و عربستان سلاح را از آمریکا می‌خرد و آن را مجانی نمی‌گیرد.

به گزارش موج رسا; محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در واکنش به اهانت‌ها و انتقادات نیشدار اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه حکام سعودی تصریح کرد: ما باید انتقاد و ستایش و دوستان را پذیرا باشیم. ما روابط کاری خوب و ویژه‌ای با دونالد ترامپ داریم و من کار کردن با او را دوست دارم. ما سرمایه‌گذاری‌های عظیمی بین دو کشور داریم و تجارت ما با آمریکا در شرایط مطلوبی است و دستاوردهای بسیاری را محقق کرده‌ایم که امر واقعا مسرت بخش است.

 
ولیعهد سعودی مدعی شد: ما با دولت آمریکا در جنگ علیه تروریسم و افراط‌گرایی موفق عمل کردیم و با هم تلاش می‌کنیم مانع از تحرکات منفی ایران شویم.
 
وی ادامه داد: به اعتقاد من باراک اوباما طی هشت سال که در کاخ سفید بود علیه بسیاری از طرح‌های ما کار کرد البته نه در مورد عربستان فقط بلکه درباره کل خاورمیانه. به رغم اینکه آمریکا علیه برنامه‌های ما کار کرد اما ما توانستیم به حمایت از منافع خود بپردازیم و در نهایت موفق شدیم آمریکا تحت رهبری اوباما به عنوان مثال در مصر شکست خورد.
 
 وی درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز اعلام آمادگی کرد برای یافتن او حاضر است مجوز  تفتیش کنسولگری این کشور در استانبول را از سوی نیروهای امنیتی ترکیه بدهد.
 
بن سلمان همچنین عرضه سهام شرکت نفت ملی این کشور (آرامکو) را تا ابتدای ۲۰۲۱ و ارزش این غول نفتی را دو تریلیون دلار اعلام کرد.
 
وی افزود: ما قیمت‌ نفت را تعیین نمی‌کنیم بلکه قیمت نفت به عرضه بستگی دارد.
 
ولیعهد سعودی در ادمه خاطرنشان کرد: کشورهای نفت خیز اعضای اوپک و کشورهای خارج از این سازمان در مقابل یک بشکه نفت از دست داده شده از طرف ایران دو بشکه نفت اضافی صادر می‌کنند.
 
وی درباره درخواست دونالد ترامپ مبنی بر کاهش قیمت نفت نیز تاکید کرد: در حقیقت درخواستی که از سوی آمریکا به عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک داده شده اطمینان از این موضوع است که اگر در عرضه نفت از جانب ایران کمبودی به وجود بیاید ما آن را تامین خواهیم کرد یا نه که این امر حاصل شده است.
 
بن سلمان مدعی شد، به سبب اینکه اگر اشتباه نکنم ایران اخیرا صادرات خود را حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش داد عربستان و دیگر شرکایش از کشورهای بزرگ عضو و غیرعضو اوپک صادرات خود را حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دادند.
 
وی ادامه داد: از این رو ما حدود دو بشکه اضافی دیگر یعنی معادل یک بشکه کم شده از طرف ایران صادر می‌کنیم. ما وظیفه خود را انجام دادیم و حتی بیشتر تلاش کردیم ما معتقدیم افزایش قیمت نفت در ماه گذشته میلادی به دلیل ایران نبود در اکثر موارد دلیل آن به دلیل مسائلی است که بین کانادا، مکزیک، لیبی،‌ ونزوئلا و دیگر کشورها رخ می‌دهد که قیمت نفت را کمی افزایش می‌دهد نه طبیعتا به دلیل ایران.
 
وی درباره قیمت نفت نیز اشاره کرد: در طول تاریخ عربستان ما هرگز قیمت نفت را تعیین نکرده‌ایم قیمت نفت به عرضه و تقاضا بستگی دارد و آنچه در عربستان ما به آن پابندیم اطمینان از عدم کمبود در عرضه است و از این رو ما با هم‌پیمانان‌مان در اوپک و کشورهای غیرعضو در اوپک همواره تلاش می‌کنیم تا از وجود عرضه دائمی نفت خود اطمینان داشته باشیم.
 
ولیعهد سعودی همچنین پیش‌بینی کرد به توافقی با کویت برای ازسرگیری راه اندازی چاه‌های نفت مشترک در آینده نزدیک دست یابد.
 
وی ادعا کرد: عربستان در حال حاضر حدود ۱۰.۷ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و می‌تواند ۱.۳ میلیود بشکه دیگر نیز در صورت نیاز بازار تولید کند عربستان می‌تواند انرژی تولید نفت را فراتر از ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند و هم‌پیمانان عربستان نیز قادر به تولید بیشتر هستند.
 
بن سلمان افزود: یک تیم رهبری کویت پیشنهاد عربستان برای ازسرگیری تولید در منطقه تقسیم شده نفتی را پذیرفته اما تیم دیگر در رهبری کویت اصرار به حل مشکلات حاکمیتی قبل از آغاز به کار استخراج نفت دارد.
 
ولیعهد سعودی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با کویتی‌ها جهت ادامه تولید برای پنج تا ۱۰ ساله آینده به توافق برسیم و در عین حال روی مسائل حاکمیتی نیز کار کنیم.
 
وی در ادامه به موضوع یمن پرداخت و گفت: ما نمی‌خواهیم حزب‌الله جدیدی در جزیره العرب داشته باشیم این خط قرمز جهان است نه فقط عربستان و هیچ کس نمی‌خواهد حزب الله نزدیک در منطقه‌ای باشد که از طریق آن ۱۵ درصد تجارت جهانی انجام می‌گیرد.
 
بن سلمان ابراز امیدواری کرد که طرف‌های یمنی به زود پای میز مذاکره بیایند و به راه حل دست یابند.
 
بن سلمان در ادامه گریزی زد به موضوع مبارزه با فساد در کشورش و گفت: ما از طریق کمپین مبارزه با فساد تاکنون ۳۵ میلیارد دلار به خزانه دولت بازگرداندیم و این روند طی دو سال آینده نیز ادامه داشته و تکمیل می‌شود.
 
وی افزود: هشت تن هنوز در قالب مبارزه با فساد در بازداشت هستند.
 
بن سلمان درباره بحران کشورش با کانادا نیز تاکید کرد: کانادا در مسائلی دخالت کرد که ارتباطی با آن نداشت. کانادایی‌ها باید عذرخواهی کنند و آنها بر خلاف قانون سازمان ملل که عدم مداخله در امور کشوری دیگر است، رفتار کردند دولت کانادا باید به منافع کشور توجه کند، آنها ارتباطی با منافع عربستان ندارند.
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر