logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۴
[ شناسه خبر : ۳۶۶۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
استادیار دانشگاه زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

بانوان؛ حماسه‌آفرینان شجاع 8 سال دفاع مقدس بودند

بانوان؛-حماسه‌آفرینان-شجاع-8-سال-دفاع-مقدس-بودند-
استادیار دانشگاه زنجان با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس نیز با اینکه عرصه جنگ عرصه‌ای کاملا مردانه است ولی زن ایرانی کنشگر بوده و نقش آفرین بودند، گفت: بانوان؛ حماسه‌آفرینان شجاع 8 سال دفاع مقدس بودند.

مریم رحمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه مسئله هویت زن مسلمان و حضور اجتماعی زن و بحث حجاب و عفاف در جامعه ما در زمان مواجه کشورهای مسلمان با مظاهر دنیای مدرن مطرح شد اظهار کرد: متاسفانه جنگ نوگرایان در جامعه ما مسئله زن را از دید مستشرقین غربی نگریستند و انگار که تاریخ اجتماعی کشور ما را در غیاب ما نوشتند و در این نگاه که جنس جامعه سنتی ایران را نمی‌شناخت هیچ‌گونه پتانسیلی به سوی افق‌های باز وجود نداشت.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در حالیکه در پرداخت به واقعیت جامعه ایران متوجه این واقعیت نبودند که حتی در ساختار ایلی و طایفه‌ای نیز زن ایرانی رکن اصلی بوده منشا تولید و اثرگذار است افزود: زن سنتی ایرانی هیچ‌گاه خانه نشین نبوده بلکه خانه‌دار بوده است.

استادیار دانشگاه زنجان عنوان کرد: اما با گفتمان انقلاب که امام عرضه کردند زن ایرانی هم امکان حضور در عرصه اجتماع در تراز جهانی را پیدا کرد و هم می‌توانست حجاب خود را حفظ کند.

رحمانی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز با اینکه عرصه جنگ عرصه‌ای کاملا مردانه بود ولی زن ایرانی کنشگر بوده و نقش آفرینی داشت. زنان؛ حماسه‌آفرینان شجاع هشت سال دفاع مقدس بودند و جزو مهم‌ترین رکن شکل‌دهی انقلاب هستند.

وی گفت: در دهه 70 با مدل توسعه غربی آقای هاشمی رفسنجانی متاسفانه دوباره مدل زن غربی را وارد کردند و چالش‌های امروز حاصل مدل توسعه غربی همان دهه است.

استادیار دانشگاه زنجان تاکید کرد: در حال حاضر نیز الگوی زن سوم که رهبری مطرح کردند پاسخی به چالش‌های امروز مسئله هویت زن مسلمان هست. بسط این تئوری و کار بر آن در رفع چالش‌های هویتی اثرگذار است.       

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر