logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۳
[ شناسه خبر : ۳۶۵۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مسئول کمیته ورزش‌های هوایی زنجان خبر داد:

استقبال خوب زنجانیها از رشته ورزشی پاراگلایدر

استقبال-خوب-زنجانیها-از-رشته-ورزشی-پاراگلایدر-
مسئول کمیته ورزش‌های هوایی زنجان با بیان اینکه رشته ورزشی پاراگلایدر از محبوبیت خاصی در بین عموم مردم بهره‌مند است گفت: روز به روز شاهد افزایش استقبال این رشته مهیج در استان زنجان هستیم.

الهام محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه شاهد افزایش علاقمندان بسیاری در این رشته ورزشی هستیم گفت: ورزش‌های هوایی به معنی پرواز و معلق بودن بین زمین و آسمان از جمله هیجان انگیزترین تفریحات در دنیا است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: تنوع این نوع از ورزش باعث علاقمندی افراد زیادی به آن شده و خیلی‌ها تمایل دارند در طول زندگی خود حداقل یک بار احساس معلق بودن در هوا را تجربه کنند. پاراگلایدر نیز از جمله ورزش‌های هیجان‌انگیز و ماجراجویانه است که احساس معلق بودن در هوا تجربه می‌شود.

مسئول کمیته ورزش‌های هوایی استان زنجان با اشاره به اینکه این ورزش برای اجرا نیازمند مناطق کوهستانی و دارای شیب تند است عنوان کرد: استان زنجان نیز دارای چنین شرایطی است، با این حال علاقه‌مندان زیادی از سایر استان‌ها و نیز زنجان به سمت این ورزش سوق پیدا کرده و حتی عده‌ای به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه این رشته ورزشی در استان زنجان از سال 86 با تعداد محدودی از نفرات برگزار می‌شد که بعد از سال 88 این ورزش رسما آغاز به فعالیت کرده است، گفت: از سال 88 به رشته پاراگلایدر آمدم و از سال 93 نیز مربی این رشته هستم و در حال حاضر تنها باشگاه رسمی پاراگلایدر استان فعال استان زنجان را داریم و بنده به همراه همسرم مربی این رشته در استان زنجان هستیم.

محمدی با بیان اینکه جشنواره‌ای در شهرستان طارم، بنام جشنواره «پاراگلایدر» برگزار شد افزود: در این جشنواره ورزش پاراگلایدر برای عموم معرفی شد که بعد از آن رویداد ویژه این ورزش در استان زنجان رونق گرفته و استقبال کننده‌های بسیاری دارد. از آنجایی که استان زنجان دارای منطقه کوهستانی و سردی است، تعداد سایت پروازی بسیاری داشته و شرایط مناسب برای پرواز دارد.

وی ادامه داد: بیشتر پرواز‌ها در شهرستان طارم اتفاق می‌افتد، 5 سایت در شهرستان طارم وجود دارد که بسیار فعال و پویا است، یک سایت در گاوازنگ زنجان و چند سایت دیگر در شهرستان‌های ابهر،خرمدره و  قیدار است.

مسئول کمیته ورزش‌های هوایی استان زنجان با ارائه توضیحاتی در خصوص سایت پروازی بیان کرد: سایت محلی است که برای پرواز تعبیه شده است و باید استاندارد‌های لازم برای پرواز را دارا باشد که مهمترین آن زمینی با شیب مناسب و همینطور دسترسی به انتقال تجهیزات و وسایل سنگین مورد نیاز روی سایت را دارا بوده و محل فرود مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به روال آموزش که مانند آموزش رانندگی است بطوریکه هرکسی که تمایل به آموزش دارد یک سری تجهیزات در اختیار نفرات قرار گرفته و آموزش لازم جهت پرواز را کسب می‌کنند و در آخر گواهینامه‌ای معتبر صادر می‌شود تاکید کرد: هرشخص آموزش دیده‌ای که مایل به پرواز بوده و به صورت حرفه‌ای در این رشته بپردازد، باید تجهیزات پرواز را خود تهیه کند. تجهیزات پاراگلایدر نسبت به رشته‌های ورزشی دیگر از قیمت مناسبی برخوردار بوده و ست کامل و نو آن 250 میلیون تومان است.

محمدی با بیان اینکه بیش از 100 نفر خلبان‌ فعال در استان وجود دارد که مشغول پرواز هستند و برای مسابقات تمرین می‌کنند عنوان کرد: از مطرح‌ترین‌ها کامران زند که همسر بنده است و خود نیز که عضو تیم ملی هستم و در هر مسابقات جزو سه نفر اول بودم و اگر بودجه و اعتبارات جبران شوند خود را برای مسابقات بین‌المللی در اوپن اسپانیا در خرداد ماه 1403 برگزار خواهد شد، آماده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت در تمامی مسابقات با هزینه شخصی است گفت: اکثر مسابقات پاراگلایدر در کشور‌های ترکیه و نپال برگزار شده که به علت نزدیکی و ارزان قیمت بودن بیشتر به این کشور‌ها سفر می‌کنیم. در تمامی مسابقات که در آن شرکت کردیم صفر تا صد هزینه شخصی بوده است.

مسئول کمیته ورزش‌های هوایی استان زنجان با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان هیچگونه حمایتی از این رشته پر طرفدار و مهیج نکرده است تاکید کرد: مشکل اصلی ما نبود اسپانسر است.

وی ادامه داد: دوره‌ها به صورت 3 جلسه تئوری و 6 جلسه عملی است که شامل سطح صاف، تپه و در آخر پرواز از کوه بوده که هزینه کل این دوره 12 میلیون تومان است. جلسات و دوره‎‌ها با حضور فعال بانوان و آقایان با یکدیگر برگزار شده و در طول این دوره‌ها مربی خانم و مربی اقا بطور مجزا آموزش می‌دهند. آموزش در سطح صاف انجام گرفته که پس از آموزش حرفه ای، پاراگلایدر سواران قادر به پرواز روی سایت هستند.

محمدی با بیان اینکه در کشور ایران تولید پاراگلایدر و قطعات آن وجود نداشته و مقرون به صرفه نیست و قطعات اصلی آن وارداتی بوده و نمایندگی دارد گفت: عمده کشور‌هایی که در زمینه ساخت پاراگلایدر تولیدات دارند کشور کره جنوبی، آلمان، فرانسه و اتریش است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر