logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۶
[ شناسه خبر : ۳۴۸۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
امام جمعه دندی در گفتگو با موج‌رسا:

شهید نواب صفوی از شخصیت‌های منجصر به فرد تاریخ است

شهید-نواب-صفوی-از-شخصیت‌های-منجصر-به-فرد-تاریخ-است
امام جمعه دندی با بیان اینکه شهید صفوی از جمله بزرگانی است كه مجاهدت‌های بسیاری در نهضت اسلامی و پایه گذاری انقلاب اسلامی داشتند گفت: شهید نواب صفوی از شخصیت‌های منحصر به فرد تاریخ است.

حجت‌الاسلام حکمت حکیمی‌فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیا اینکه هرچند از زمان حیات طیبه شهید نواب (۱۳۰۳ – ۱۳۳۴) و نهضت فداییان اسلام، تا زمان نهضت انقلاب اسلامی ایران، فاصله‌ای چندین ساله وجود دارد، اما با نگاهی ژرف، می‌توان به‌خوبی پرتوهای نهضت شهید نواب را در انقلاب اسلامی مشاهده کرد گفت: اقدامات شگرفی که شهید نواب انجام داده‌اند در نوع خود بی نظیر است که این اقدامات عبارتند از «ایجاد تشکیلات اسلامی» در سازمان فداییان اسلام، پکه ُست‌های گوناگونی وجود داشت و دسته‌بندی‌های تشکیلاتی به‌خوبی رعایت شده بود.

بیشتر بخوانید

وی گفت:  مثلا ارگان مطبوعاتی فداییان اسلام با نام «منشور برادری»، دیدگاه‌های رسمی آنان را اعلام می‌کرد. هم‌چنین دو روزنامه‌ی «نبرد ملت» به ‌مدیریت امیر عبداللّه کرباسچیان و «اصناف» با مسئولیت ابراهیم کریم‌آبادی به‌طور غیررسمی از سوی تشکیلات فداییان اسلام، خط‌دهی می‌شدند.

امام جمعه دندی عنوان کرد: حرکت سازمان‌دهی‌شده فداییان اسلام توانست در دوران معاصر نمونه‌ای موفق از سازمان‌های اسلامی را به‌نمایش بگذارد، به‌گونه‌ای که پس از شهادت و دستگیری سران و فعالان فداییان اسلام، این حرکت در سال ۱۳۴۲ در قالبی جدید با نام «هیأت‌های مؤتلفه اسلامی» آغاز به ‌کار کرد.

حجت‌الاسلام حکیمی‌فر ابراز کرد: این مجموعه که بعدها به‌حزبی فراگیر به‌نام «جمعیت مؤتلفه‌ی اسلامی» تبدیل شد، به‌دلیل حضور گروهی از یاران صدیق و متعهد نواب صفوی مانند شهید حاج مهدی عراقی، شهید اسداللّه لاجوردی، حبیب اللّه عسکراولادی و هاشم امانی توانست در هم‌آهنگ ساختن هیأت‌های دینی و پیوند دادن آن‌ها به‌نهضت حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌علیه نقش مهمی بر عهده گیرد.

وی گفت: شهید نواب با قدرت فوق العاده ایمانی و اعتقادی خود در مدت ده سال، رهبری و هدایت سازمانی را بر عهده داشت که در تحول‌های سیاسی اجتماعی زمان خود، وزنه مهمی به‌شمار می‌آمد.

امام جمعه دندی ابراز کرد: « تدوین پیش‌نویسی برای قانون اساسی اسلامی» شهید نواب کسی است که صریحا اساس‌نامه و قانون اساسی حکومت اسلامی را در کتابی به‌نام «راهنمای حقایق» نوشت و ایده تشکیل حکومت اسلامی را مطرح ساخت و این موضوع، در روحیه و اندیشه انقلابیون تأثیر داشت و بعدها با هدایت حضرت امام (قدس سره) به‌کمال نهایی رسید.

حجت‌الاسلام حکیمی‌فر تاکید کرد: نواب صفوی توانست با پشتوانه‌ی ایمان پاک اسلامی و روحیه شجاعت و غیرت‌مندی خود، نیروهایی را پرورش دهد که بعدها در قالب انقلاب اسلامی، هدایت جریان انقلاب را به‌دست گرفتند.

وی ابراز کرد: نواب صفوی با حضرات آیات مرحوم طالقانی، شهید مطهری و مرحوم علامه جعفری، دوستی نزدیک و صمیمانه‌ای داشت و در سیره مبارزاتی خویش به‌ویژه از آیت اللّه طالقانی، بسیار بهره گرفته است.

امام جمعه دندی تاکید کرد: شور انقلابی شهید نواب، شعور انقلابی شهید مطهری و جذبه‌ی امام خمینی(ره)، سه ضلع شخصیتی امام خامنه‌ای از یک منظر امتزاج «شور انقلابی شهید نواب»، «شعور انقلابی شهید مطهری» در «ساحت جذبه‌ی شخصیت ملکوتی و منظومه فکری امام خمینی(ره)» توانسته است این شخصیت ذوالابعاد را بسازد.

حجت الاسلام حکیمی‌فر عنوان کرد: امام خامنه‌ای در‌باره تأثیرپذیری از شخصیت شهید نواب می‌فرمایند: «آن كسی كه در دوره‌ی جوانی من خیلی روی من اثر گذاشت، در درجه‌ی اوّل، مرحوم «نوّاب صفوی» بود از جمله شخصیت‌هایی كه عمیقاً روی من اثر گذاشته است.

وی گفت: مرحوم نواب صفوى براى من، خیلى جاذبه داشت و مرا مجذوب خودش کرد. از بس این آدم، پُرشور و بااخلاص، پر از صدق، صفا، ضمناً شجاع و صریح و گویا بود و من به مبارزه سیاسى به معناى حقیقى، از زمان آمدن مرحوم نوّاب علاقه‌مند شدم. شهادت او هم غوغایى در دلهاى جوانانى که او را دیده و شناخته بودند، به وجود آورده بود.

امام جمعه دندی عنوان کرد: اولین جرقه‌های انگیزش انقلابی اسلامی به وسیله نواب در من بوجود آمد و هیچ شكی ندارم كه اولین آتش را در دل ما نواب روشن كرد.

حجت الاسلام حکیمی‌فر تصریح کرد: جمعیت فدائیان اسلام که پیوندی ناگسستنی با نواب صفوی به عنوان رهبر این گروه دارد، با هدف اجرای احکام اسلام، تشکیل حکومت اسلامی با هدف کلان جهانی سازی اسلام، مبارزه با نظام سلطنت و مخالفت با اساس رژیم پهلوی یعنی شاه تأسیس شد.

وی ابراز کرد: نواب معتقد بود اصلاح را در دو سطح بالای جامعه یعنی حکومت و مردم باید انجام داد و آگاه ساختن مردم نسبت به مسائل اسلامی اولین گام در این راه است.

امام جمعه دندی تاکید کرد: وی معتقد بود در راه رسیدن به هدف یا به آن دست یافته یا به شهادت خواهیم رسید که این شهادت سرآغاز یک حرکت اسلامی خواهد شد نواب برنامه حکومتی خود را در قالب کتاب «رهنمای حقایق یا جامعه و حکومت اسلامی» در اوایل روی کار آمدن مصدق انتشار داد.

حجت‌الاسلام حکیمی‌فر ابراز کرد: اعضای جمعیت، متشکل از تربیت‌یافتگان اسلام، وفادار و آماده جان‌فشانی، ورزشکار بودن، داشتن احساس مسؤولیت دینی، اخلاص، هدف بودن اسلام، گفتن اذان و نماز اول وقت، تشکیل جلسات تفسیر قرآن و اسلام‌شناسی، گذاردن کلاه و محاسن، داشتن پرچمی به رنگ سبز و سفید، با عبارت لااله‌الاالله، محمد رسول‌الله، علی ولی‌الله از ویژگی‌های این جمعیت بود.

وی گفت: روش مبارزه نواب بدین‌گونه بود که در سطح جامعه به آگاه‌سازی مردم می‌پرداخت و در سطح بالای جامعه و حکومت ابتدا به آگاه‌سازی فرد نسبت به عملی که انجام می‌دهد دست زده، در صورت عدم تأثیر، به وی هشدار می‌داد و در صورت لزوم به ترور وی دست می‌زدند. نواب در شرعی بودن اقدامات، به‌ویژه کسب مجوز از علما در ترور افراد بسیار دقیق بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر