logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۰
[ شناسه خبر : ۳۰۸۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]

رئیسی: دولت مشکلات را می‌داند و دنبال حل آن است

رئیسی:-دولت-مشکلات-را-می‌داند-و-دنبال-حل-آن-است
رئیس جمهور گفت: در روحیه بنده بازگویی مشکلات نیست ولی برای اینکه مردم امیدوار شوند ابتدای مسئولیت برخی مشکلات را لیست کردم تا این پیام به مردم برسد که مشکل را میفهمیم و دنبال حل آن هستیم. مردم بدانند دولت مصمم است که مشکلات را حل کند.

به گزارش موج رسا; آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور  در نهمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم که بمناسبت دومین سالگرد انتخابات خرداد 1400 و بیان عملکرد و برنامه های دولت برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبریک سالروز ازدواج امیرالمومنین امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در پاسخ به این سوال که اگر به دوسال قبل بازگردید، وارد عرصه انتخابات و دولت خواهید شد؟، اظهار داشت: هرکاندیدایی با یک انگیزه در انتخابات شرکت میکند؛ بنده احساس میکردم شرایط خاصی است و ناامیدی بر مردم غالب شده و اوضاع وفق مرادشان نیست و وضعیت باید تغییر کند.

بیشتر بخوانید
وی افزود: نگاه بنده این بود که در قوه قضاییه بعنوان یک مطالبه گر، باید انجام وظیفه کرد تا مردم مشارکت بیشتری داشته باشند و تصور میشد مشارکت همین میزان هم نمی بود. برخی مسئولانِ آن زمان میگفتند که شرایط به نوعی بدتر از زمان جنگ است و مشکلات زیادی وجود دارد.
 
رئیس جمهور بیان کرد: احساس کردم عدم حضورم، خلاف وظیفه ام است و طبق تکلیف برای ایجاد امید و افزایش مشارکت و حتی برای افزایش مشارکت نسبت به کسانی که صلاحیت آنان مورد تردید قرار گرفته بود، پیگیری کردم آنها هم به  عرصه بیایند و البته خود آنها می گفتند ما هم بیاییم نتیجه تفاوت نخواهد کرد ولی ممکن بود به مشارکت کمک کند و بنده این مسئله را دنبال کردم.
 
رئیسی گفت: بله اگر زمان به دوسال پیش بازگردد، همین تصمیم را میگیرم و وارد عرصه خواهم شد. بنده اهل عافیت طلبی نیستم و با سختیها مواجه بوده ام و در این سختی ها که در معرض ابتلای الهی قرار میگیریم و کاری برای مردم انجام دهیم.
 
وی عنوان کرد: در روحیه بنده بازگوی مشکلات نیست ولی برای اینکه مردم امیدوار شوند ابتدای مسئولیت برخی مشکلات را لیست کردم تا این پیام به مردم برسد که مشکل را میفهمیم و دنبال حل آن هستیم. مردم بدانند دولت مصمم است که مشکلات را حل کند. ابتای دولت با مشکلات بسیاری مواجه بودم که باید در لحظه عمل می کردیم. آمار فوتیهای کرونا حدود 700 بود و شرایط سختی وجود داشت؛ مراکز تجاری و کسب مردم دچار تعطیلی شده بود و تعطیلی ها گسترده بود.
 
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تا شروع بکار دولت جدید، 14 درصد واکسینه شده بودند و واردات و تولید واکسن را دنبال کردیم و انجام شد. ما کسری بودجه داشتیم و این ام المصائب اقتصاد کشور است؛ بدون استقراض از بانک مرکزی و ایجاد درآمد، کار را پیش بردیم. در بخشی از کالاهای اساسی در وضعیت قرمز قرار داشتیم و در حوزه تولید، بسیاری از کارخانه ها دچار مشکل و وقفه بودند. در عرصه سیاست خارجی هم مشکلات جدی وجود داشت. سعی کردم این مشکلات را بطور زیاد در سخنرانیها مطرح نکنم تا ناامیدی در مردم تکثیر نشود.

رئیسی عنوان کرد: برخی می‌گفتند نمی‌شود نفت فروخت ولی ما ثابت کردیم که هم می‌توان فروخت و هم میزان فروش هم رشد داشت و پول آن بازمیگردد. در هفته‌های ابتدایی دولت جدید به ما گفتند عضویت ایران در اجلاس شانگهای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چه اتفاقی افتاد که آنان توجه کردن که ایران می‌تواند عضو شود؟ آن ها به رویکرد ما توجه کردند؛ رویکرد ما ارتباط متوازن با کشورهاست.

وی در پاسخ به این سوال که مسئولان دولت قبلی می‌گویند که ما اقدامات را از جمله واردات واکسن، عضویت در شانگهای و غیره انجام داده بودیم و این دولت فقط کار نهایی را انجام داد، تصریح کرد: بیش از 15 سال عضویت ما در شانگهای مطرح بود ولی چه اتفاقی افتاد؟ آنها فهمیدند نگاه این دولت اینطور نیست که مقدرات کشور به لبخند چهار کشور، منوط باشد؛ ما می‌خواهیم با همه ارتباط داشته باشیم. مسئولان سابق در نظر داشتند که واکسن وارد کنند و ما نمی‌گوییم نمی‌خواستند واکسن بیاورند ولی می‌گفتند تا اف‌ای‌تی‌اف و برجام حل نشود، واردات واکسن مقدور نیست.

رئیس‌جمهور گفت: اینکه زندگی مردم و همه مسائل منوط به یک قراردادی که برخی از آن خارج شده‌اند را گره بزنیم درست نیست؛ ما مذاکرات را دنبال می کنیم ولی نگفتیم برجام باید حل شود تا بتوانیم واکسن بیاوریم؛ عملکرد ما مشخص است.

رئیسی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از تعطیلی کارخاجات مبنی بر این بود که باید نتیجه مذاکرات مشخص شود تا بتوان کار را پیش برد ولی نگاه ما این نیست و اقتصاد را به سیاست خارجی و مذاکرات گره نزدیم.

وی در ادامه درباره نگاه دولت در عرصه سیاست خارجی عنوان کرد: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و ارتباط ما با کشورها به‌خاطر منافع کشور و مردم است. مثلا چرا چندین سال با ترکمنستان رابطه قوی نداشتیم؟ در اولین سفر بنده به آن کشور، قرارداد سوآپ گازی منعقد شد. به‌عنوان مثال ارتباط تجاری ما با تاجیکستان در یکسال 4 برابر شد. چرا از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم؟

رئیس‌جمهور گفت: ما گفتیم هر کشوری بخواهد با ما ارتباط برقرار کند و روابط بر اساس احترام متقابل باشد، همکاری خواهیم کرد و اگر کشوری بخواهد مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی رفتار کند، مقاومت و ایستادگی خواهیم کرد. قدرت کشور به‌خاطر خون شهدا و تلاش آحاد مردم و مسئولان شکل گرفته است.

رئیسی بیان کرد: در سفرهای خارجی و برقراری روابط با کشورهای مختلف خواستیم از امکانات‌مان استفاده کنیم و مردم آثار آن را می‌بینند. کشورهای آمریکای لاتین ظرفیت‌های زیادی دارند و می‌توانیم به‌خوبی با این کشورها روابط مستحکم‌تری داشته باشیم.

وی گفت: کشور ما در حوزه انرژی ظرفیت‌های بسیای دارد و افزایش فروش نفت و آوردن پول آن به داخل کشور شدنی بود و انجام می‌گیرد و دیدیم می‌توان بیش از یک میلیون بشکه نفت فروخت. پول آن هم به کشور می‌آید و اگر نمی‌آمد چگونه توانستیم کسری بودجه را جبران کرده و یا بسیاری از امور را در کشور دنبال کنیم؟

رئیس‌جمهور اظهار داشت: قبل از اینکه هیات وزیران جدید انتخاب شوند بحث اعضای دولت سابق با حضور بنده بر این بود که چگونه حقوق مرداد 1400 را پرداخت کنیم. حقوق و دستمزد یک‌روز عقب نیفتاده و به‌عنوان مثال رتبه‌بندی معلمان را با بیش از اعتبار 40 هزار میلیارد تومانی انجام دادیم.

رئیسی درباره تاثیر اغتشاشات 1401 بر وضعیت کشور خاطر نشان کرد: ما تا اسفند 1400 در حوزه واکسن کرونا، تورم و کالاهای اساسی اقدامات بسیاری انجام دادیم و روند حل مشکل سریع بود. به‌عنوان مثال اردیبهشت 1401 طی هک پمپ‌بنزین‌ها وضعیت به‌خوبی مدیریت شد و هیچ اتفاقی در کشور رخ نداد.

وی بیان کرد: دشمن به‌دنبال توقف تولید بود و مراودات تجاری خارجی ما حدود 40 درصد رشد داشت و حدود 4000 واحد تولیدی فعال شدند و چرخ اقتصادی شروع به حرکت کرد. رهبری معظم انقلاب حقیقتا به‌درستی فرمودند اساس اغتشتشات برای این بود که دشمنان احساس کردند کشور در حال حرکت و پیشرفت بوده و ناامیدی مردم از بین رفته است.

رئیس‌جمهور گفت: دشمنان فکر می‌کردند با اغتشاشات می‌توان به جمهوری اسلامی لطمه زد ولی جمهوری اسلامی ایران با این تکانه‌ها دچار مشکل نمی‌شود و در بسیاری از حوزه‌ها قوی شده است.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط با عربستان سعودی گفت: ارتباط با کشورهای همسایه و اسلامی و کشورهای همسو، سیاست ماست و این را از ابتدا اعلام کردیم. مساله برقراری ارتباط با عربستان از سوی رئیس‌جمهور چین مطرح شد و او گفت عربستان برای برقراری روابط ابراز تمایل کرده و من گفتم مانعی در این زمینه نداریم و آن‌ها واسطه شدند. بعد از آن سفر هم تماس گرفتند که دبیر شورای امنیت ملی برای مذاکره رفت و تجدید روابط شکل گرفت و ادامه می‌یابد.

وی گفت: سلطان عمان در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت مصری‌ها ابراز تمایل برای برقراری روابط دارند و ایشان فرمودند مانعی وجود ندارد؛ و ما هم کار را در دولت دنبال می‌کنیم. با عربستان سعودی اختلافات داشته‌ایم و درباره آن مذاکره می‌شود ولی هیچ‌زمان عربستان را به‌عنوان دشمن تلقی نکردیم.

رئیس‌جمهور درباره مذاکرات رفع تحریم عنوان کرد: طرف مقابل در مذاکره برای رفع تحریم‌ها تا حدی کار پیش رفت و متن خواسته‌ها ارائه شد و اتحادیه اروپا اعلام کرد خواسته‌ها منطقی است ولی ماجرا با اغتشاشات مواجه شد و آن‌ها تصور و محاسبه غلط داشتند که خواسته‌های خود را از اغتشاشات دنبال کنند و ما اکنون احساس می‌کنیم آن‌ها نادم شدند. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران میز مذاکره را ترک نکردیم ولی آن‌ها گفتند می‌خواهند مساله را از غیر برجام دنبال کنند. ما مثل دولت فقط برجام را مورد بحث نمی‌دانیم. اگر آنها بخواهند رفتار عزت‌مندانه داشته باشند، مذاکرات ادامه می‌یابد.

رئیسی گفت: این‌طور نیست که فقط از این کانال کار را دنبال کنیم. خنثی‌سازی تحریم‌ها دنبال می شود و باید شرایط کشور را به سمتی ببریم که هیچ تحریمی بر کشور اثرگذاری نداشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت در مبارزه با فساد با ذکر خاطره‌ای، اظهار داشت: در دوران مناظرات انتخابات 1400 یکی از کاندیداها پاکت حاوی نام چند ابربدهکار بانکی را به من داد و گفت اسامی را اعلام کنید. ما در دولت اسامی تمامی ابربدهکاران بانکی را اعلام کردیم و این امر پنهانی نیست و مردم باید بدانند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مثلا مواردی عنوان شده که خودرو باید با روال عادی داده شود و مشکلی در این زمینه وجود داشت و بنده دو نفر را عزل کردم. هر موردی از مصادیق فساد بوده، خود ما در دولت مدعی مبارزه با آن بوده‌ایم و دنبال کرده‌ایم. به تمامی مدیران در سراسر کشور گفته‌ام باید اولین مدعی مبارزه با فساد خود شما باشید؛ فسادستیزی شعار دولت است و بر فسادستیزی تاکید داریم.

رئیسی درباره برنامه‌های دولت برای مهار تورم و تلاش درخصوص کاهش مشکلات معیشتی مردم گفت: در ابتدای کار ما تورم 60 درصدی وجود داشت و دولت سعی کرد اقداماتش تورم‌زا نباشد و کسری بودجه نداشته باشیم و در 1401 منابع و مصارف همخوانی داشت و کسری نداشتیم. کسری بودجه یکی از دلایل تورم است و عامل دوم نیز نقدینگی است و رشد نقدینگی در پایان سال 1401 به حدود 30 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه اقتصاد کشور بانک‌ها هستند و مقرر کردیم نظام بانکی به‌نحوی مدیریت شود که بانک‌های ناتراض ساماندهی شوند. بعضا از عامل انتظارات تورمی آسیب دیدیم مثلا در اغتشاشات 1401 این انتظارات تغییر کرد. نرخ ارز تا قبل از اغتشاشات حدود 2 هزار تومان تغییر داشت ولی در اغتشاشات فضاسازی شد و در جنگ ترکیبی، فضاسازی رسانه‌ای علیه کشور و مردم کردند و آثار خود را برجای گذاشت.

رئیس‌جمهور بیان کرد: تمام تلاش دولت در جهت مهار تورم است و وضعیت تورم در هر ماه مشخص است و نشان می‌دهد که تورم سیر نزولی دارد و الان هم می‌گویم که امیدواریم رشد تورم مهار و کاهشی شود.

رئیسی خاطر نشان کرد: مردم باید نتایج حل مشکلات را لمس کنند. کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور اجرا می‌شود و 11 قلم کالا اعلام شده و برنامه‌ریزی کردیم اگر نرخ دلار هر تغییری داشته باشد این اقلام تغییری نکند و تلاش ما در جهت ایجاد و حفظ ثبات در کشور است.

وی عنوان کرد: مردم با دولت همکاری دارند و این احساس را دارند که مشکلات در حال حل است و ما یقین داریم وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد و شاهد رشد روزافزون خواهیم بود.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اگر روند قبلی ادامه می‌یافت تورم می‌توانست سه رقمی هم بشود و پیش‌بینی ما این است که با اقدامات دولت و همکاری مجلس و قوا وضعیت بهتر خواهد شد.

رئیسی گفت: برخی کارها عاجل بوده که انجام گرفته است. برنامه هفتم توسعه پنج ناتراضی را باید حل کند ناتراضی در انرژی؛ ناتراضی در مدیریت آب؛ ناتراضی در نظام بانکی؛ ناتراضی در صندوق‌های بازنشستگی که حدود 96 درصد آن‌ها را دولت می‌پردازد و قرار بود خودشان درآمد داشته باشند و پنجم نیز نانتراضی در بودجه. ما راهکارهای حل این مشکلات را در برنامه قرار داده‌ایم.

وی اظهار داشت: باید وضعیت گذشته و فعلی را با هم مقایسه کنیم و در این‌صورت تغییر و نتایج تلاش‌ها را خواهیم دید. فضای کشور به فضای کار و تلاش تبدیل شده است و مسائل واحدهای تولیدی را دنبال می‌کنیم و موانع را از بین خواهیم برد. بعضی اوقات در کشور مهار تورم با رکورد شکل می‌گرفته ولی ما مهار تورم را ضمن رشد اقتصادی دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری برای تولید در کشور در حال انجام است ولی باید این نکته را مد نظر داشت که رشد اقتصادی در گرو افزایش بهره‌وری است. رشد اقتصادی دو سال گذشته 4 درصد شده و در برنامه هفتم رشد 8 درصدی را مطرح کرده‌ایم و این عدد قابل دسترسی است.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره مسکن و وعده دولت در این‌باره، اظهار داشت: ساخت مسکن که قبلا هم گفته‌ایم نیاز کشور، تکلیف قانونی و وعده بنده بر ساخت یک میلیون در سال است. در گذشته این میزان ساخته نشده و الان نتیجه آن را می‌بینیم. در کشور زمین کم نداریم و از این جهت مشکلی نداریم و ساخت 1.6 میلیون مسکن شهری و 400هزار مسکن روستایی دنبال می‌شود و در دو سال گذشته پیگیری شده است. در برخی موارد مشکل تامین مالی را داشتیم که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. با مراکز مختلف از جمله کارخانه‌ها و دانشگاه‌ها هماهنگی انجام دادیم تا آن‌ها هم وارد ساخت مسکن بشوند.

وی گفت: بعضا در رسانه‌ها گفته می‌شود که آیا دولت در ساخت مسکن متعهد است؟ بنده می‌گویم که حتما این را دنبال خواهیم کرد و دولت صادق‌الوعد خواهیم بود. ما تاکید کرده‌ایم که اگر کاری هم به سرانجام نرسید علت آن به مردم گفته شود. بنده به یکی از مشکلات برای اولین‌بار اشاره می‌کنم؛ ما 240 هزار مسکن مهر ساخته‌نشده که پول آن در گذشته از مردم گرفته و در جاهای دیگری هزینه کرده بودند مواجه هستیم و این مساله را به مردم نگفتیم و کار را دنبال کردیم. کار ساخت مسکن دنبال می‌شود چون می‌دانیم مردم از این حوزه در فشار هستند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: اینکه مطرح شد خزانه کشور در ابتدای دولت خالی بود، باید گفت فقط خزانه نبود بلکه بدهکار بود و ما هرماه بدهی ها را پرداخت می‌کنیم؛ ما این را به مردم نگفتیم تا ناامیدی شکل نگیرد و کشور دارای ظرفیت‌های بسیاری است و کار پیش می‌رود.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی خودرو گفت: نیاز کشور بیش از تولید است و ما دو راه برای حل آن داریم؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو. ما هر دو راه را شروع کردیم و در سال گذشته 40 درصد افزایش رشد تولید داشتیم و تولید به 1.3 میلیون خودرو رسیده و به سوی 1.7 میلیون دستگاه می‌رود. برخی خودروهای بی‌کیفیت از تولید خارج شدند و خودروهای باکیفیت وارد چرخه تولید شد.

وی افزود: واردات خودرو در مجلس نهایی شده و درباره نحوه اقدام آن کار می‌کنیم. رفع نیاز مردم قطعی است و یا از طریق تولید و یا واردات مشکل را رفع خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در پایان نیز اظهار داشت: مردم نخبگان و اهل قلم و تریبون بدانند که دولت چه شرایطی را تحویل گرفته و چه گام‌هایی برداشته و شرایط هم اکنون چگونه است. ما از نقد استقبال می‌کنیم و هرکسی پیشنهاداتی دارد به دولت کمک کند؛ عملکرد دو ساله‌ی دولت در هر حوزه‌ای موجود است و وزرای مربوطه آن را اطلاع‌رسانی خواهند کرد. امیدواریم اقدامات انجام‌شده در جهت رضایت الهی و افزایش اعتماد مردم به دولت بوده باشد و امیدواریم مشکلاتی که مردم را رنج می‌دهد، بیشتر مورد توجه دولت باشد. سفرهای استانی را دنبال خواهیم کرد تا کار به نتیجه برسد و مشکلات مردم حل شود. مردم بدانند که تفاهمات با کشورهای مختلف برای این است که به رشد و پیشرفت کشور کمک کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر