logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۳
[ شناسه خبر : ۴۲۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي زنجان:

ارزش مجسمه تابوت تقلبی کشف شده معلوم نیست/قاچاقچیان به دنبال خروج مجسمه از کشور بودند

ارزش-مجسمه-تابوت-تقلبی-کشف-شده-معلوم-نیست-قاچاقچیان-به-دنبال-خروج-مجسمه-از-کشور-بودند

فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان گفت: ارزش مجسمه تابوت تقلبی کشف شده در شهرستان طارم مشخص نیست و پس از بررسی معلوم می شود.

به گزارش موج رسا; سرهنگ ابوالفضل مرادي در جمع خبرنگاران اظهار داشت:شب گذشته يك عدد تابوت تقلبي سفالي منقش به خط ميخي فارسي باستان از قاچاقچيان اشيا تاريخي و فرهنگي به دست آمد.

وی افزود: درون این تابوت یک مجسمه فلزی قرار دارد که پس از باز شدن ارزش تاریخی آن مشخص می شود .
این مسئول خاطرنشان کرد: داخل اين تابوت يك عدد مجسمه فلزي وجود دارد كه از سوراخ هاي روي آن قابل روايت است.
فرمانده يگان حفاظت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان در خصوص شرح عمليات عنوان كرد: در پي اخبار واصله مبني بر وجود شي تاريخي فرهنگي در شهرستان طارم و نگهداري آن توسط قاچاقچيان سابقه دار اين اشيا، يگان حفاظت اداره كل ميراث فرهنگي زنجان طي عملياني ضربتي اقدام به كشف و دستگيري 6 نفر از قاچاقچيان کرد.

 مرادي افزود: اين قاچاقچيان سعي در فروش اين تابوت و خروج از كشور داشتند كه با اقدامات اطلاعاتي عملياتي صورت گرفته از يك ماه پيش تا كنون موفق نشدند به مقاصد خود برسند.
همچنين ابوالفضل عالي، مسئول پژوهش هاي اداره كل ميراث فرهنگي زنجان با اشاره به اينكه نقوض و خطوط تابوت مذكور خيلي خوب كپي شده، افزود: جنس تابوت از سفال است كه متني به خط ميخي فارسي باستان بر روي آن به خوبي كپي شده است.

وی گفت:از سوراخ هاي موجود بر روي تابوت مجسمه فلزي درون آن قابل رويت است.

این مسئول ادامه داد: فعلا بعلت بسته بودن در تابوت هيچ اظهار نظري در خصوص اين مجسمه و اصل يا تقلبي بودن آن نمي توان کرد كه پس از باز شدن آن ارزش تاريخي مجسمه دقيقا مشخص مي شود.
عالي در خصوص نقوش روي تابوت اظهار كرد: در اين اثر تلاش شده با كپي نمادها و خط ميخي فارسي باستان آنرا متعلق به دوره هخامنشي نشان دهند.

وی گفت: نمادهايي چون بزهاي نشسته روبروي هم، آتشدان و گل هاي لوتوس از نقوش روي اين تابوت است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر