logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۲
[ شناسه خبر : ۳۴۸۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) در گفتگو با موج‌رسا:

جهاد تبیین در سیره امام باقر (ع) قابل رویت است

جهاد-تبیین-در-سیره-امام-باقر-(ع)-قابل-رویت-است
کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری(س) با بیان اینکه یکی از وظایف مهم امام باقر(ع) برپایی دین، اصلاح جامعه و تبیین معارف بود گفت: جهاد تبیین در سیره امام باقر(ع) قابل روئت است.

سمیرا داداشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه جابربن عبداللَّه انصاری می‌گوید: روزی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به من فرمود: «بعد از من شخصی از خاندان مرا خواهی دید که هم‌نام من و شبیه من است و علم را می‌شکافد، شکافتنی درهای دانش را می‌گشاید و بنابراین لقب «باقر» توسط پیامبر به ایشان داده شده است گفت: ایشان نیز مانند پدران بزرگوارش، به تبیین معارف قرآن و جایگاه امامت پرداخته و سعی در اعتلای ثقلین داشتند.

بیشتر بخوانید

وی گفت: امام‌ محمد بن علی که مشهورترین لقب ایشان باقرالعلوم به معنای گشاینده‌ دریچه‌های دانش و شکافنده‌ مشکلات علوم می‌باشد، که پنجمین امام شیعیان است.

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری(س) عنوان کرد: امام باقر علیه‌السلام از طریق تربیت شاگردان بسیار به احیای ارزش‌های دین پرداختند و شرایط جامعه در زمان امامت ایشان بدین نحو بود که افرادی  فقه و قضاء و عقاید و کلام و اخلاق را بر طبق مصالح مراکز قدرت خلافت شرح و تفسیر می‌کردند و تعلیمات قرآنی به ویژه مساله امامت و ولایت را، که پس از واقعه عاشورا و حماسه کربلا، افکار بسیاری از حق طلبان را به حقانیت آل علی (ع) متوجه کرده بود، و پرده از چهره زشت ستمکاران اموی و دین به دنیا فروشان برگرفته بود، به انحراف می‌کشاندند و احادیث نبوی را در بوته فراموشی قرار می‌دادند.

داداشی افزود: در این شرایط حضرت باروش‌های گوناگون به پاسداری ازارزش‌ها می‌پرداختند و احادیث بسیاری از ایشان در منابع معتبر نقل شده است که مصداقی برای روش مبارزاتی ایشان یعنی آشکار ساختن اسرارعلوم می‌باشد.

وی گفت: ازجمله شاگردان مکتب امام باقر(ع) می‌توان به زراره، ابوبصیر، محمدبن مسلم وبرید بن معاویه عجلی اشاره کرد که سرآمد فقها و محدثان زمان بودند و درمیدان رقابت علمی بر فقها وقضات غیرشیعی برتری داشتند.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر