logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۴
[ شناسه خبر : ۳۴۱۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
دانا گزارش می دهد؛

چالش‌های ترکیبی آنفولانزا و کرونا در آستانه فصل زمستان/ خطر بیخ گوش‌ مان است!

چالش‌های-ترکیبی-آنفولانزا-و-کرونا-در-آستانه-فصل-زمستان-خطر-بیخ-گوش‌-مان-است!
خیزش سویه‌های جدید ویروس کرونا همزمان با فصل سرد سال، موجی از نگرانی‌ها را به همراه داشته و به ما هشدار می‌دهد تا محدودیت‌های بهداشتی و مراقبت‌های جلوگیری از ابتلا به این ویروس را جدی بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا و به نقل از اطلاع رسانی راه دانا، خیزش سویه‌های جدید ویروس کرونا همزمان با فصل سرد سال، موجی از نگرانی‌ها را به همراه داشته و به ما هشدار می‌دهد تا محدودیت‌های بهداشتی و مراقبت‌های جلوگیری از ابتلا به این ویروس را جدی بگیریم.

بیشتر بخوانید

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زمستان به زودی از راه می‌رسد و با آن نگرانی‌ ها درباره شیوع ویروس آنفولانزا با جولان ویروس کرونا افزایش خواهد یافت. در این فصل سرد آمار بیماری‌ها معمولاً افزایش می‌یابد و همزمانی شیوع کرونا و آنفولانزا ممکن است یک چالش جدید برای سیستم بهداشت ایجاد کند.

به گفته کارشناسان، هم‌زمانی شیوع این دو ویروس (کرونا و آنفولانزا)، با وجود علائم مشابه در افراد، در صورت بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، روزهای سختی را برای عموم مردم، به خصوص سیستم بهداشت و درمان، به همراه خواهد داشت.

روز گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در آمریکا از خیزش سویه جدید کرونا (کووید-۱۹) خبر داد و اعلام کرد جدیدترین واریانت کرونا با نام JN۱ تاکنون ۱۶ درصد بزرگسالان آمریکایی را آلوده کرده و به نظر می‌رسد در حال گسترش به سایر کشورها نیز می‌باشد.

در حال حاضر، دو سویه کووید-۱۹ (سویه‌های HV.۱ و JN.۱) تحت نظارت دقیق قرار دارند. سویه JN.۱ یک جهش از سویه BA.۲.۸۶ است که پیرولا نامیده می‌شود و از سویه اومیکرون منشأ می‌گیرد. این سویه دارای جهشی خاص است که ممکن است باعث افزایش توانایی نفوذ در مقایسه با سویه‌های قبلی شود و بیشتر بتواند سیستم ایمنی بدن را دور بزند.

حمید سوری، ایپیدمیولوژیست درباره این سویه جدید و سطح انتقال‌پذیری آن نسبت به سویه قبلی اظهاراتی داشته است: این گونه به عنوان یک زیرمجموعه Omicron، اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۳ در ایالات متحده شناسایی شد و از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان زیر مجموعه قابل توجه از Omicron BA۲.۸۶ نامیده شد.

وی افزود: گزارش CDC می‌گوید، این واریانت همچنین از سویه پیرولا، که برای اولین بار در ماه اوت شناسایی شد، بسیار متفاوت‌تر است. نتایج انتشار بیماری با این واریانت جدید نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و ممکن است نسبت به موارد قبلی، عفونی‌تر باشد.

به گفته سوری JN۱ می‌تواند حتی برای افرادی که از واکسیناسیون و عفونت‌های قبلی مصونیت دارند عارضه‌ جدی ایجاد کند و در این باره ضرورت دارد که رصد مناسب و دقیق از سوی وزارت بهداشت صورت بگیرد تا دوباره غافلگیر نشویم.

در حالی که در هفته های اخیر خیل زیادی از بیمارانی با علائم گوناگونی شبیه به بیماری سرماخوردگی، به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، اما تا کنون خبری درخصوص شیوع ویروس جدید کرونا در ایران منتشر نشده است و نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که این ویروس به ایران رسیده یا خیر.

در این باره مسعود مردانی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ویروس جدیدی وارد کشور نشده است، اظهار داشت: هم اکنون موارد آنفولانزا افزایش یافته است. این عفونت به ویژه در افراد بالای 60 سال، بیماران قلبی، ریوی، روماتیسمی، سرطانی و رادیوتراپی بیشتر دیده می شود و این وضعیت همچنان ادامه دارد. البته بسیاری از افرادی که سرفه می کنند ممکن است آلرژی داشته باشند و عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی می تواند آلرژی را تشدید کند اما اینطور نیست که ویروس جدیدی وارد کشور شده باشد.

وی افزود: در صورتی که افراد یا یکی از اعضای خانواده علائمی داشته باشند، استفاده از ماسک برای سایر افراد و خود فرد ضروری است و در صورت بروز علائم باید از سرکار رفتن خودداری کند، زیرا بیشتر عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی خود محدود شونده هستند و با استراحت، استامینوفن و مصرف قرص سرماخوردگی بهبود می یابند.

 

مردانی با بیان اینکه بدن درد و سردرد و تب ناگهانی در فرد سالم از علائم اصلی آنفولانزا است، گفت: افراد در معرض خطر مانند زنان باردار، بیماران قلبی، ریوی و سرطانی، افراد بالای 60 سال و افرادی که تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار می گیرند باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

به گزارش دانا؛ خیزش سویه‌های جدید ویروس کرونا هم‌زمان با آنفولانزا در فصل زمستان، منجر به موجی از نگرانی‌ها شده است. در این شرایط، ضروری است که رصد دقیق و اقدامات بهداشتی ویژه در این زمینه انجام شود و لازم است محدودیت‌های بهداشتی و مراقبت‌های جلوگیری از ابتلا به این دو ویروس را جدی بگیریم. همچنین، افزایش آگاهی در مورد روش‌های پیشگیری، شناخت علائم و اقدامات درمانی، و توجه بیشتر به گسترش ویروس‌ها در این فصل می‌تواند به کنترل و کاهش شیوع این دو بیماری کمک کند.

راه های پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، کووید ۱۹ و دیگر بیماری‌های تنفسی

لازم به ذکر است؛ برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، کووید ۱۹ و دیگر بیماری‌های تنفسی، راهکار‌های یکسانی توصیه می‌شود: پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و یا عطسه کردن (ترجیحاً استفاده از ماسک یکبار مصرف)، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها (ترجیحاً با آب و صابون و به طریقه صحیح)، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت، استفاده از دارو‌های ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید (و البته بنا به تشخیص و تجویز پزشک)، عدم استفاده خودسرانه دارو‌های آنتی بیوتیک و پرهیز از حضور در اماکن عمومی و تجمعات.

افزون بر این موارد، راه های اساسی برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی بدین شرح است: دریافت واکسن سالیانه آنفلوانزا، اجتناب و دوری از افراد مبتلا (رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تماس غیر ضروری)، پرهیز از تماس دست‌ها با چشم‌ها، دهان و بینی، تمیزکردن و گندزدایی کردن مداوم و مکرر وسایل و سطوح مشترک در خانه، شست و شوی مداوم و مکرر دست ها، تهویه مناسب و مطلوب هوا.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر