logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۳
[ شناسه خبر : ۳۳۰۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابهر:

نماد گردونه م‍ِهر امامزاده‌ اسماعیل شناط ارتباطی با آلمان نازی ندارد

نماد-گردونه-م‍ِهر-امامزاده‌-اسماعیل-شناط-ارتباطی-با-آلمان-نازی-ندارد
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابهر گفت: نشان گردونه مهر امامزاده اسماعیل شناط جزئی از میراث فرهنگی اقوام آریایی است و متأثر از تعلیمات عرفانی اسلامی است و هیچ ارتباطی با نشان آلمان نازی نخواهد داشت.

امیر علی‌محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در خصوص واکنش‌های مردمی در خصوص نماد گردونه مهر امام‌زاده اسماعیل شناط گفت: وقتی صحبت از نماد می‌شود به معنای ظاهرکننده که مترادف با تجلی، آشکار کردن و ظهور است و در واقع بیان‌کننده تصویری رساننده از معانی خاص و رمزگونه بیشتر جنبه افسانه‌ای یا تخیلی به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم آثار تاریخی همانند سند هویت و شناسنامه فرهنگی قوم یا هر قبیله و دیار است و واضح است که هر ملتی از طریق نمادها و ویژگی‌هایش مشخص می‌شود.

علی‌محمدی افزود: نمادها از ۲ جنبه بررسی می‌شوند اول آنکه قدرت تداعی معانی هستند و برای مخاطبین به واسطه دال و مدلول ارتباط دو طرفه برقرار می‌کنند و در ذهن بازدیدکننده این پدیده ظاهر می‌شود و دوم آنکه نمادها دارای معانی پر رمز و رازی هستند که حاکی از سِر درون و دایره آداب و افعال فرهنگی و مذهبی و یا نشان از حکمت و فلسفه دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی گفت: حال از این نمادها که در گریو گنبد امامزاده اسماعیل شناط بیشتر به چشم می‌خورد نماد گردونه مهر است، که سابقه آن به روزگاران باستان برمی‌گردد این نشان جزئی از میراث فرهنگی اقوام آریایی است و متأثر از تعلیمات عرفانی اسلامی است و هیچ ارتباطی با نشان آلمان نازی نخواهد داشت.

وی افزود: در این نماد چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش درفضاهای خالی آن جای گرفته و نشان از آیین مهر باستان که قبل از ظهور زرتشت بوده رواج داشته است هر چند این نشان در کشورهای مختلف معانی و تفاسیری هم دارد که از بحث ما خارج است.

این مسئول تصریح کرد: این نشان گردونه مهر است نماد خورشید و حرکت آن روشنایی و خوشبختی است و می‌تواند دلیل بر وجود نیروهای آسمانی درمان‌کننده و زندگی‌بخش باشد همانطور که نور خورشید در این بقعه تاریکی را دور می‌کند و هرگونه آسیب را از انسان دور خواهد کرد و نمونه‌های بارز آن در آثار هخامنشیان، اشکانی و ساسانی نیز بر جای مانده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر