logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۹
[ شناسه خبر : ۳۱۹۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

زنجان فرصت‌های خوبی برای توسعه گردشگری صنعتی دارد

زنجان-فرصت‌های-خوبی-برای-توسعه-گردشگری-صنعتی-دارد
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: در سطح شهر زنجان مکان‌های گردشگری صنعتی همانند کارخانه کبریت ‌وجود دارد، که در جذب گردشگر تاثیر گذار خواهند بود.

مهدی باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر کشوری در حقیقت در بر گیرنده فرهنگ هر ملت و رکن اساسی مردم به‌ شمار می‌روند که از جوهره و اصل فرهنگ هر قوم تشکیل شده و بیانگر هویت ملی و فرهنگی تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: صنعتی به این مهمی که می‌توان با توسعه آن سبب جذب هر چه بیشتر توریست شده و در نهایت ارزآوری و شکوفایی اقتصادی را به دنبال داشته باشد، در طی سال‌های گذشته تاکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته و به آن توجه خاصی نشده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه اگرچه گردشگری صنعتی، مفهومی جدید نیست و در بسیاری از کشورها از گذشته وجود داشته؛ گفت: برای ما و در ایران، این موضوع با توجه به بسترهای اندکی که تاکنون داشته، تا حد زیادی جدید است.

وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی، الزامات، شرایط و بخصوص هزینه‌های متفاوتی در مقایسه با انواع گردشگری دارد و هر کشوری نمی‌تواند این شرایط را در محیط صنعتی خود ایجاد کند، تصریح کرد: صنعت گردشگری، همواره بخشی مهیج و جذاب به عنوان گردشگری تخصصی دارد و بخشی از گردشگری صنعتی می‌تواند در همین گروه قرار گیرد.

باقری با اشاره به اینکه استفاده دوباره از صنایع متروک شده گذشته، احتمالاً توسعه و تغییراتی در عملکرد این مکان‌ها به همراه دارد؛ عنوان کرد: همین امر باعث می‌شود از صنعتی بودن، به یک جاذبه گردشگری تبدیل شوند یا به طور کلی تغییر هدف داده و از اصالت خود خارج شده و با برنامه‌ریزی جدیدی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مهم مدیران این مجموعه‌ها در حوزه گردشگری صنعتی، این است که اصالت و تاریخ نهفته در این میراث را در هنگام تغییر کاربری حفظ کنند. با این شرایط، چند مولفه اصلی نظیر اقتصاد مکان خاص، پتانسیل تاریخی یا طبیعی برای جذب گردشگر، معروفیت و سندیت در منطقه، شهر یا کشور باید مورد توجه مدیران و سرمایه گذاران قرار گیرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه در سطح شهر زنجان نیز مکان گردشگری صنعتی وجود دارد و نمونه آن کارخانه کبریت زنجان است، خاطر نشان کرد: اگر همین مکان و مکان‌های مشابه به درستی در استان معرفی شوند یقینا در جذب گردشگر در سطح شهر زنجان تاثیر گذار خواهند بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر