logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵
[ شناسه خبر : ۱۵۶۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
آل‌اسحاق:

دولت برای تأمین بودجه مقابله با کرونا، در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کند

دولت-برای-تأمین-بودجه-مقابله-با-کرونا،-در-هزینه‌های-جاری-صرفه‌جویی-کند

یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی گفت: دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را برای مقابله با خسارتهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا اختصاص داده که 5هزار میلیارد برای بیمه بیکاری، 7 تا 8 هزار میلیارد برای جبران خسارت واحدهای کوچک و 75 هزار تسهیلات 12درصدی و... است. دولت باید از طریق جابجا کردن بودجه کشور این هزینه ها را تأمین کند و به تعبیر بهتر باید سعی کند هزینه های جاری کشور را کاهش دهد چرا که فشاراقتصادی وارد شده بر مردم را نیز دولت باید تجربه کند.

به گزارش موج رسا; یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی  با اشاره به بودجه اختصاص یافته دولت برای مقابله با ویروس کوئید 19اظهار کرد: واقعیت این است که ویروس کرونا در اقتصاد کشور اثر بسیاری خواهد داشت به گونه ای که از روزهای نخست اردیبهشت ماه این آثار بر اقتصاد کشور پدیدار می شود.

وزیر اسبق بازرگانی ادامه داد: به طور قطع برای مقابله با آثار سوء ویروس کرونا بر اقتصاد کشور باید راهکارهایی اندیشه شود، واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، اصناف و توزیع کنندگان، شرکتهای خدماتی و حمل و نقل و بخش گردشگری از ویروس آسیب دیده و این تنها به کشور ما اختصاص ندارد بلکه تمامی کشورهای دنیا از آن متضرر شدند.

آل اسحاق با اشاره به بودجه کشورهای دنیا برای مقابله ویروس کوئید 19، ابراز کرد: کشوری مانند آمریکا دو تریلیون دلار بودجه را برای مقابله با این ویروس اختصاص داده و اروپایی‌ها نیز بودجه های هنگفتی را برای این امر در نظر گرفته‌اند.

وی ادامه داد: پس از انتشار و شیوع این ویروس در دنیا، قیمت نفت به حدود 20 دلار رسید و بودجه کشورهای عربستان و امارات تا حد زیادی تحت تأثیر این حرکت قرار گرفت.

وزیر اسبق بازرگانی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب همواره بر پایه اقتصاد بدون وابستگی به نفت تأکید داشتند و چند سالی است به مرحله اجرا رسیده و امروز کمترین وابستگی بودجه به نفت را ایران تجربه می کند.

 

باید از رفتار اقتصادی مالکان اماکن تجاری قدردانی کرد

وی با توصیف رفتارهای مردمی در ماجرای تهدید کرونا در کشور، با قدردانی از رفتار اقتصادی مالکان اظهار کرد: صاحبان اماکن تجاری، بانکها، مالیات و ... در ایام شیوع کرونا در کشور سعی کردند تا دردهای مردم را التیام بخشیده و بخشی از فشارهای اقتصادی مردم را کاهش دهند که این جای قدردانی دارد.

آل اسحاق بیان کرد: دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را برای مقابله با خسارتهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا اختصاص داده که 5هزار میلیارد برای بیمه بیکاری، 7 تا 8 هزار میلیارد برای جبران خسارت واحدهای کوچک و 75 هزار تسهیلات 12درصدی و... است. دولت باید از طریق جابجا کردن بودجه کشور این هزینه ها را تأمین کند و به تعبیر بهتر دولت باید سعی کند هزینه های جاری کشور را کاهش دهد چرا که فشاراقتصادی وارد شده بر مردم را نیز دولت باید تجربه کند.

 

سال گذشته، سال دشوار اقتصادی بود

این مقام مسئول  با اشاره به تعبیر رسانه های معاند در باره فروپاشی اقتصادی ایران در سال 98، تصریح کرد: سال گذشته از نظر اقتصادی سال بسیار دشوار و طاقت فرسایی بود و کسی آن را نفی نمی کند، حوادثی مانند زلزله، سیل، بلایای طبیعی و مسأله نظام بانکی وشرایط بانکی، صندوق های بازنشستگی و منابع و مصارف آن، محیط زیست و آب و حاشیه نشین ها و بیکاری، معیشت مردم،تورم، نقدینگی و حجم آن و سرانجام تحریم و ویروس کرونا از مسائل مزمن تاریخی است که  اقتصاد کشور پس از سالها هنوز با آن در تقابل است و همچنان می جنگد.

وی ادامه داد: نقاط مثبتی را در سال 98 داشتیم که با جمع نقاط مثبت و منفی سال گذشته، می توانند سال جاری امکان عملی جهش اقتصادی برای کشور ممکن شود. به طور قطع تاب آوری اقتصاد کشورعلی رغم فشارهای اقتصادی خارجی، بالانس های مبلغی صادرات و واردات و تراز تاریخی کشور، وجود40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، تأمین کالاهای اساسی و ذخیره آن در کشور، جنگ روانی اقتصادی دشمن علیه کشور، برآیند مجموعه نقاط مثبت و منفی از مهمترین نقاط مثبت اقتصاد در سال گذشته بود، همچنین تهدیدات و فرصت های سال 98 را با شرایطی به پایان رساندیم که امکان جهش اقتصادی برای کشور متصور است.

 

کشور علی رغم تهدیدات دشمنان از دامنه های سخت اقتصادی عبور کرده است

وزیر اسبق بازرگانی  با بیان اینکه رونق اقتصادی را توانسته ایم محقق کنیم بیان کرد: کاهش قاچاق کالا، حفظ نرخ ارز و ... از مسائلی است که می تواند به تبدیل رونق اقتصادی به جهش اقتصادی با آهنگ منظم کمک کند، این نشانگر آن است که نظام و مردم و... علی رغم تهدیدات دشمنان توانسته اند از دامنه های سخت اقتصادی عبور و کشور را به ساحل آرامش برسانند.

 

دشمنان قصد به صفر رساندن صادرات نفتی ایران را داشتند؛ اما نتوانستند

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به میزان وابستگی بودجه کشور به نفت و استقلال بودجه از طلای سیاه اشاره و خاطرنشان کرد: در طول سالهای گذشته شهرکهای صنعتی و سرمایه گذاری های زیر بنایی بسیاری ایجاد شده است، در حوزه نیروگاه‌ها، پالایشگاه ها، بنادر و امور سرمایه گذاری دیگر ما موفق بوده ایم. با این حال این مسائل در حالی صورت گرفته که دشمنان سعی در به صفر رساندن صادرات نفتی ما داشتند.

 

میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی به 30 درصد رسیده است

آل اسحاق ادامه داد: اینکه درآمدهای حاصل از نفت به سرمایه گذاری و دارایی تبدیل شود مشکلی نیست، آنچه مورد سوال است این است که چه میزان از بودجه عمومی کشور از محل درآمدهای حاصل از نفت روند نزولی داشته است؟ حقیقتا 60تا 70درصد ازمنابع بودجه عمومی کشور در گذشته از طریق درآمدهای نفتی تأمین می شد که امروز میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی به 30 درصد رسیده است.

آل اسحاق تأکید کرد: در مقاطعی از تاریخ، واردات کشور دوبرابر میزان صادرات بوده که امسال این میزان به حالت بالانس رسیده است، به طور قطع توانسته ایم میزان تعاملات خارجی بدون نفت را به حد بالانس برسانیم که این اقدام مثبت و بزرگ است.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر