logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۵:۵۵
[ شناسه خبر : ۱۱۰۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

بسته جدید تسهیلات مسکن در راه است

بسته-جدید-تسهیلات-مسکن-در-راه-است
طرح شناورسازی تسهیلات خرید مسکن به عنوان طرح جدید از سوی بانک مسکن هنوز بعد از چندین ماه پشت در‌های بسته شورای پول و اعتبار مانده است.

به گزارش موج رسا; این روز‌ها وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای است که بسیاری از متقاضیان خرید مسکن و همچنین فروشندگان این حوزه چشم انتظار تغییر در بازار مسکن هستند به طوری که اغلب متقاضیان خرید مسکن همچنان به افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن امیدوارند این در حالی است که اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چندین بار به صراحت اعلام کرده است که تسهیلات خرید مسکن افزایش نمی‌یابد و ما به دنبال راهکار‌های دیگری برای بهبود و رونق بازار مسکن هستیم.

 
بسیاری از کارشناسان و نمایندگان بازار مسکن اعلام کرده‌اند که تنها راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن در چنین شرایطی افزایش نرخ تسهیلات خرید مسکن است و از سوی دیگر بانک مسکن اعلام کرده است که تسهیلات خرید مسکن را افزایش نمی‌دهد و تسهیلات ساخت مسکن را برای انبوه‌سازان و سازندگان مسکن افزایش داده‌اند.
 
 هیچ نظارتی بر روی بازار مسکن وجود ندارد
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه دولت باید اقدامات لازم برای رونق تولید مسکن را انجام دهد، گفت: متأسفانه هیچ نظارتی بر بازار خرید و فروش مسکن وجود ندارد و باید هر چه سریعتر قیمت‌گذاری پایه‌ای برای بازار مسکن وجود داشته باشد.
 
وی افزود: مالیات بر عایدی مسکن و جلوگیری از ورود دلالان و سوداگران به این بازار باعث می‌شود که بازار مسکن کمی رنگ و بوی آرامش را ببیند.
 
رضایی کوچی با اشاره به اینکه اگر سیاست‌های دولت بر بازار مسکن همچنان ادامه داشته باشد و دولت راهکار درستی برای بهبود وضعیت بازار مسکن ارائه ندهد ما در تابستان با موج جدیدی از افزایش قیمت روبه‌رو می‌شویم.
 
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: حذف قیمت‌های مسکن از سایت‌های درج آگهی تأثیر چندانی بر بازار مسکن و قیمت‌ها ندارد، بلکه این بازار تشنه افزایش میزان تسهیلات و همچنین رونق تولید است، بنابراین باید با اخذ مالیات از خانه‌های خالی بتوانیم کمی این بازار را آرام کنیم.
 
درج قیمت‌های کارشناسی شده  بر روی آگهی‌ها ضروری است
حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان اینکه باید با نظارت‌های دقیق‌تر بر بازار مسکن مانع موج‌سازی و گرانی‌های نا متعارف از سوی سوداگران شویم گفت: در صورتی که معاملات مسکن در سایت‌های اینترنتی و یا مشاوران املاک به صورت کارشناسی شده باشد می‌تواند این بازار را آرام کند.
 
وی اظهار کرد: درج قیمت‌های کارشناسی شده بر روی سایت‌های درج آگهی باعث می‌شود که قیمت‌ها به قیمت‌های حقیقی مسکن نزدیک شود.
 
طرح شناورسازی پرداخت تسهیلات پشت درهای بسته شورای پول و اعتبار باقی مانده است
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور  چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد: با شناورسازی تسهیلات خرید مسکن می‌توانیم رونق را به بازار مسکن بیاوریم، اما به شرطی که بانک مسکن و شورای پول و اعتبار با درخواست شناورسازی تسهیلات موافقت کند.
 
وی افزود: طرح شناورسازی پرداخت تسهیلات مسکن از چندین سال پیش به بانک مسکن اعلام شده بود، اما متأسفانه به دلیل آنکه این بانک چندان به نظرات کارشناسان و انبوه سازان توجه نمی‌کند آن را پشت در‌های بسته نگه داشته بود، اما به نظر می‌رسد که این روز‌ها وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس مجدد این طرح را مطرح کردند که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه مناسبی برسد.
 
در این‌باره بسیاری از مشاوران املاک هم اعلام کرده‌اند که اگر نرخ تسهیلات مسکن افزایش یابد بازار مسکن از رکود خارج می‌شود اگر چه ممکن است قیمت‌های مسکن مجدد افزایش یابد، اما طی دو سال گذشته بازار مسکن وارد دوران رکود شدیدی شده و تنها راه نجات این بازار افزایش تسهیلات است که امیدواریم بانک مسکن با پرداخت آن موافقت کند.
 
مردم چشم انتظار پرداخت تسهیلات مسکن هستند
 
یکی از مشاوران املاک در محدوده جنوب تهران  در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن در بازاری که طی یک سال رشد قیمتی ۱۱۰ درصدی داشته است جوابگو نیست، گفت: تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی تنها برای خرید ۱۰ متر واحد مسکونی جوابگو است آن هم اگر در طول هفته قیمتش تغییری نکند. هم اکنون قدرت خرید متقاضیان مسکن کاهش چشمگیری پیدا کرده و آمار‌ها نشان می‌دهد که کمتر کسی به سراغ سپرده‌گذاری برای خرید مسکن می‌رود.
 
یکی دیگر از مشاوران املاک افزود: با توجه به مطرح شدن زمزمه طرح شناورسازی پرداخت تسهیلات،  میزان مراجعات به مشاوران املاک برای فروش و یا خرید مسکن کمتر شده است، زیرا همه منتظرند که ببینند شورای پول و اعتبار چه تصمیمی برای این تسهیلات می‌گیرد.
 
بسته جدید تسهیلات مسکن در راه است
 
رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن چندی پیش درباره پرداخت تسهیلات مسکن به صورت شناور گفت: پیش از این برای مسکن از سقف‌های تسهیلات ثابت استفاده می‌شد و در این طرح همه متقاضیان دهک سوم تا هفتم که گروه هدف بودند از تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی استفاده می‌کردند، اما در بسته جدید پیشنهاد داده‌ایم که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و باز پرداخت اقساز خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کنند.
 
وی درباره افزایش سقف وام مسکن گفت: با توجه به اینکه بیشتر توجه سیاست کنونی دولت به عرضه است در مجموعه سیاست‌های اعتباری امسال افزایش سطح تسهیلات مشارکت مدنی را داریم به طور مثال سقف تسهیلات را برای هر واحد در تهران حداکثر تا ۱۷۰ میلیون تومان برای ساخت افزایش داده‌ایم که این میزان در سال گذشته ۱۱۰ میلیون تومان بود و در مراکز استان به ۱۶۰ میلیون تومان و در مناطق کمتر توسعه یافته به ۱۱۰ میلیون تومان رساندیم.
 
مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: سیاست‌های دولت در بازار مسکن بر روی افزایش تولید است، اما این سیاست در صورتی به مرحله اجرایی می‌رسد که سازندگان و تولیدکنندگان مسکن انگیزه لازم برای ورود به این بازار را داشته باشند. هم اکنون قیمت مسکن رشد صددرصدی داشته و بازار در رکود کامل به سر می‌برد این در حالی است که قدرت تسهیلات خرید مسکن جوابگوی این بازار نیست و حتی اقشار متوسط جامعه هم قدرت خرید یک واحد ۴۰ متری را ندارند، بنابراین در چنین شرایطی باید دولت سیاست افزایش توان خرید و رونق معاملات مسکن را در دستور کار خود قرار دهد.
 
شناورسازی تسهیلات خرید مسکن و یا منطقه‌ای شدن این تسهیلات چند روزی است که از سوی بانک مسکن مطرح شده است، اما مدیر عامل این بانک هنوز از جزئیات این طرح چیزی اعلام نکرده است، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در این طرح متقاضیان خرید مسکن که توانایی بازپرداخت اقساط با نرخ ۶ درصد را دارند می‌توانند بر اساس میزان توانایی در بازپرداخت اقساط سقف تسهیلات را هم اعلام کنند که امیدواریم این طرح از پشت در‌های بسته شورای پول و اعتبار بیرون بیاید تا گره گشای خریداران مسکن شود.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر