logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۷
[ شناسه خبر : ۳۶۸۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

بی‌مهریِ بیمه

بی‌مهریِ-بیمه
استان زنجان با اینکه یکی از استان‌های مطرح در حوزه تولیدات باغی و زراعی است اما سطح بیمه محصولات پایین بوده و این در حالی است که هر ساله کشاورزان و باغدران متحمل عوامل مختلف خسارت‌زا می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» استان زنجان با اینکه یکی از استان‌های مطرح در حوزه تولیدات باغی و زراعی است اما سطح بیمه محصولات پایین بوده و این در حالی است که کشاورزان و باغدران سالانه متحمل عوامل مختلف خسارت‌زا می‌شوند. 

بیشتر بخوانید

با این حال کشاورزان و باغدارانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند نیز از عملکرد صندوق بیمه رضایت ندارند و اذعان می‌کنند علی‌رغم پرداخت حق بیمه اما در زمان پرداخت غرامت همکاری لازم وجود ندارد و چیزی عاید باغدران نمی‌شود.

 

 

فاصله باغات تا رسیدن به سطح مطلوب بیمه

روح‌الله حسنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، در این راستا در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: در حوزه زراعی استان زنجان به لحاظ بیمه محصولات کشاورزی وضعیت مناسبی دارد و بد نیست.

وی افزود: اما با وجودی که مساحت بالایی در سطح استان به باغات اختصاص یافته اما وضعیت بیمه مناسب نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: دو رویکرد مد نظر سازمان جهاد کشاورزی است با این حال افزایش سطح بیمه با استقبال کشاورزان نیز در ارتباط است.

وی بیان کرد: دولت سعی دارد تا با افزایش منابع صندوق بیمه، امکانات مناسب و بهتری در صورت خسارت در اختیار بیمه شدگان قرار دهد.

حسنی با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در دو سال گذشته عملکرد مثبت و رو به رشدی داشته است، یادآور شد: اما هنوز به نقطه مطلوب در خصوص بیمه محصولات زراعی و باغی در استان نرسیده‌ایم و فاصله داریم‌.

لزوم تقویت فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در طول ماه‌های گذشته در دیداری که با قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور داشت، گفته بود: فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی را باید در روستاها تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه نهادینه شدن بیمه محصولات کشاورزی ضروری است، گفته بود: اگر فرهنگ بیمه در روستاها تقویت شود تا حد بالایی از زیان‌هایی که سبب خسارت می‌شود می‌تواند توسط بیمه پوشش داده شود.

بنابراین آنچه که نمود دارد این است که فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی و دامی در استان آنچنان جا نیفتاده است که صد البته مسائلی همچون عدم پرداخت به موقع غرامت، یا پرداخت نکردن غرامت علت آن بوده است.

سطح پایین بیمه باغات در رتبه کشوری

توکل خادم‌ناسی، مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان زنجان نیز در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: سال زراعی ۱۴۰۲ میزان محصولات بیمه شده در بخش کشاورزی به تفکیک زیر بخش‌ها، شامل بیمه آبزیان به تعداد ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار قطعه، بیمه دام به تعداد ۳۳ هزار و ۹۰۰ رأس، بیمه طیور به تعداد ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه، بیمه باغ‌ها به وسعت یک هزار و ۵۷۰ هکتار و بیمه محصولات زراعی در حدود ۸۵ هزار هکتار بوده است.

وی اذعان کرده بود: وضعیت استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها در برخی زیربخش‌ها مثل آبزیان، طیور، درختان و زراعت نسبتا بهتر است ولی متاسفانه در زیربخش‌های باغ و دام در سطح پایین‌تری نسبت به سایر استان‌ها قرار دارد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان زنجان گفته بود: ضریب نفوذ بیمه کشاورزی در استان در زیربخش‌های مختلف متفاوت است ولی در کل به دلایل متعدد از جایگاه واقعی فاصله دارد.

گفتنی است، در سطح استان زنجان از ۸۴۰ هزار هکتار اراضی موجود در حوزه کشاورزی؛ ۴۴۵ هزار هکتار در بخش زراعت و باغبانی و تولیدات گیاهی است که در کل ۸۵ هزار هکتار نیز سطح باغات استان است که ۶۵ هزار هکتار آن بارور است و سطح بسیاری پایینی از آن بیمه شده است.

با این حال استان زنجان نیز بر اساس اظهارات مسئولان این استان، یک سوم تولید در بخش کشاورزی را دارد و بیش از نرم کشوری اشتغال در این بخش را به خود اختصاص داده است، پس ادامه این روند و افزایش تولید در واحد سطح و جلوگیری از ایجاد خسارت‌های شدید مستلزم این است تا کشاورزان این استان نسبت به انجام بیمه محصولات زاراعی، باغی و دامی اقدام و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز همراهی لازم در این راستا را داشته باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر