logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۶۸۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
روایت گوشه‌ای از محرومیت‌های درمانی مردم محروم استان زنجان؛

تنها مرکز سونوگرافی ماهنشان تعطیل شد

تنها-مرکز-سونوگرافی-ماهنشان-تعطیل-شد
شهرستان ماهنشان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است که همواره واژه محرومیت را با خود یدک می‌کشد، محرومیت با حوزه‌های مختلف این شهرستان عجین شده است اما این محرومیت این بار در حوزه درمان بیشتر از سایر حوزه‌ها جلوه‌گری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» شهرستان ماهنشان از شهرستان‌های استان زنجان است که در منطقه کوهستانی واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در این بن‌بست جغرافیایی همواره واژه محرومیت را با خود یدک می‌کشد و محرومیت با بخش‌های مختلف آن عجین شده است.

بیشتر بخوانید

مردم این شهرستان علاوه بر اینکه در حوزه‌های مختلف از جمله راه‌های ارتباطی، نبود امکانات رفاهی و ... در محرومیت به سر می‌برند اما این محرومیت در حوزه درمان این شهرستان نیز نفوذ کرده است و این بار محرومیت در این حوزه چشمگیر و مشهود‌تر از حوزه‌های دیگر است.

در سطح این شهرستان تنها یک بیمارستان وجود دارد که مردم شهرستان و روستاهای اطراف به آنجا مراجعه می‌کنند، بیمارستان رازی شهرستان ماهنشان از سال ۱۳۸۴_۱۳۸۵ دارای تجهیزات سونوگرافی بوده ولی متاسفانه به دلیل نبود پزشک متخصص در همان سال‌های اول رو به تعطیلی انجامید.

از این تجهیزات سونوگرافی تا 2 سال پیش به دلیل نبود پزشک استفاده‌ای نمی‌شد ولی طی 2 سال گذشته با حضور متخصص سونوگرافی مردم شهرستان ماهنشان از امکانات سونوگرافی بهره‌مند می‌شدند.

مردم شهرستان ماهنشان و روستاهای اطراف با مراجعه به بیمارستان رازی مورد انجام سونوگرافی و ادامه درمان قرار می‌گرفتند و وجود این امکان، درمان افراد را تسهیل می‌کرد.

ولی متاسفانه طی چند روز اخیر تنها مرکز سونوگرافی شهرستان ماهنشان تعطیل شد و مردم شهرستان ماهنشان همانند سال‌های گذشته در این زمینه با مشکل مواجه شدند.

یکی از اهالی شهرستان ماهنشان در گفتگو با موج رسا در این زمینه گفت: وجود سونوگرافی در شهرستان ماهنشان نعمتی بود که می‌توانستیم از آن بهره‌مند شویم اما اکنون که سونوگرافی در شهرستان تعطیل شده است مجبور هستیم برای انجام این کار به مرکز استان مراجعه کنیم.

وی تاکید کرد: برای مراجعه به مرکز استان علاوه بر وجود سختی بیماری و هزینه انجام سونوگرافی باید هزینه‌‌ زیادی را صرف رفت و آمد کرده و با طی کردن مصافت طولانی به مرکز استان مراجعه کنیم.

این اهالی شهرستان ماهنشان ادامه داد: علاوه بر موارد یاد شده مراجعه به مرکز استان وقت‌گیر بوده و گاها همه افرادی که نیاز به انجام سونوگرافی بوده چه از لحاظ مالی و یا زمان، توان مراجعه به مرکز استان را ندارند و علاوه بر آن شهرستان ماهنشان به دلیل قرار گرفتن در مسیر کوهستانی و سختی راه مراجعه مردم به مرکز استان را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این مشکل در زمینه درمان، نبود متخصص‌ها در زمینه‌ مختلف درمانی مشکلی است که مردم شهرستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

حسن ملکی، مدیر داخلی بیمارستان رازی در رابطه با مشکل تعطیلی مرکز سونوگرافی در گفتگو با موج رسا گفت: دوره و طرح متخصص سونوگرافی که در شهرستان حضور داشت بعد از 2 سال به پایان رسیده و فعلا پزشک جایگزین به ما ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: در این زمینه مکاتباتی با معاونت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان داشتیم و جایگزین کردن متخصص سونوگرافی نیازمند ابلاغ از طرف دانشگاه علوم پزشکی است.

با این حال به گفته عوامل درمانی ماهنشان مشخص نیست که مرکز سونوگرافی این شهرستان دوباره فعالیت خواهد داشت یا همانند سال 84 این مرکز به دلیل نبود پزشک سالها تعطیل خواهد بود، با این همه مردم ماهشنان امیدوارند مسئولان استانی نگاه ویژه‌ای به سمت مردمانی که سال‌ها محرومیت را تجربه کردند، داشته باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر