logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۳
[ شناسه خبر : ۳۶۸۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
محرومیت در سرزمین گنج‌های پنهان؛

تناژ بالای ماشین‌های معادن روی دوش راه‌های ماهنشان سنگینی می‌کند

تناژ-بالای-ماشین‌های-معادن-روی-دوش-راه‌های-ماهنشان-سنگینی-می‌کند
وجود معادن در هر شهر و منطقه‌ای باید به پیشرفت و توسعه آن منطقه منجر شود و شهرستان ماهنشان با وجود در آمد بالای معادن، از نظر امکانات و زیر ساخت‌ها در فقر و کمبود به سر می‌برد و علاوه بر آن راه‌ها و زیر ساخت‌های شهرستان متاثر از معادن و کامیون‌ها با تخریب مواجه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» وجود معادن در هر شهر و منطقه‌ای باید به پیشرفت و توسعه آن منطقه منجر شود و شهرستان ماهنشان با وجود در آمد بالای معادن، از نظر امکانات و زیر ساخت‌ها در محرومیت به سر می‌برد و علاوه بر آن راه‌ها و زیر ساخت‌های شهرستان متاثر از معادن و کامیون‌ها با تخریب مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید

با توجه به خبر منتشر شده از سایت خبری موج رسا در تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۳ شهرستان ماه نشان از مناطق معدن‌خیز در کشور محسوب می‌شود، محل استقرار بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه است و سالانه ۱.۵ میلیون تن مواد معدنی از معادن این شهرستان استخراج شده و درآمد بالایی از حوزه استخراجات معدنی حاصل می‌شود؛ اما گویا عایدی از این معادن سهم شهرستان نمی‌شود و با وجود این شرایط شهرستان از نظر امکانات و زیرساخت‌ها در فقر و کمبود به‌ سر می‌برد. 

شهرستان ماه نشان معادن متعدد و متنوعی دارد و از لحاظ دارا بودن معادن جزو شهرستان‌های برتر استان زنجان است به طوری که آن را سرزمین گنج‌های پنهان نامگذاری کرده‌اند‌.

در شهرستان ماه‌نشان معادنی از قبیل سرب و روی، آهن، سنگ، نمک، فلدسپات، منگنز، تالک و تراورتن وجود دارد.

از معادن معروف این شهرستان می‌توان به معادن سرب و روی انگوران، معدن طلای توزلار و ... نام برد.

در قانون مشخص شده که درصد مشخصی از حقوق دولتی معادن باید زیرساخت‌ها و جاده‌ها و اموری که مربوط به آن منطقه است صرف شود و درصدی دیگر از مبلغ پرداختی برای احیا و بازسازی بخش منابع طبیعی و محیط‌زیست منطقه صرف شود.

ابراهیم قزلباش، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ماه نشان در گفتگو با موج رسا گفت: در سطح شهرستان ۴۵ معدن وجود دارد، تخصیص اینکه چه مقدار از درآمد‌های دولت به واسطه فعالیت معادن برای توسعه و بهسازی راه‌ها انجام می‌شود در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت نبوده بلکه از طریق مدیریت برنامه‌ریزی کشور، استان و نهایتا از طریق فرمانداری شهرستان معین، مشخص و تخصیص می‌یابد.

وی عنوان کرد: در این مورد اداره صمت شهرستان دخیل نیست، در ابتدا فعالیت هر معدن و قبل از صدور پروانه اکشتاف، استعلام از طریق منابع طبیعی انجام می‌شود و مراتب تردد و تعیین مسیر نیز تا دسترسی به راه‌های مواصلاتی منابع طبیعی معین و مشخص می‌کند.

محمد جعفری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ماه نشان نیز در گفتگو با موج رسا گفت: برخی از معادن در محدوده کارگاهی ممکن است راه اختصاصی داشته باشند ولی عموما از شبکه راه‌های رسمی کشور استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در قانون، موضوع کنترل میزان بار کامیون‌ها بر عهده پلیس راه است و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در معیت پلیس راه اقدام به توزین در جاده و تعیین اضافات بار می‌نماید.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ماه نشان بیان کرد: در یک و نیم سال گذشته شدیدترین کنترل‌ها و پایش‌ها به صورت شبانه روزی صورت پذیرفت که اما کماکان لازم است موضوع از طریق هم افزایی بین ارگانی حل شود. 

وی مطرح کرد: حقیقتا بایستی یک هماهنگی بین ارگان‌ها، به ویژه با مرجعیت اداره صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد تا متولیان معادن نسبت به رعایت قوانین موجود که نقصی هم ندارند اقدام و تمکین کنند. 

جعفری بیان کرد: هر ساله بخشی از درآمد معادن به عنوان حقوق دولتی به حساب خزانه واریز و پس از توزیع به بخش‌های مختلف مناطقی که معادن در آنها واقع شده اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: در 2 سال اخیر با نظر فرماندار شهرستان ماه نشان بخش اعظمی از این حقوق دولتی به احداث راههای روستایی و ترمیم و اجرای روکش آسفالتی اختصاص یافته است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ماه نشان گفت: امید داریم برای سال‌های آینده نیز این میزان منظور شود تا شاهد راه‌های با کیفیت در سطح شهرستان ماه‌نشان باشیم. 

وی اظهار کرد: دلیل عمده خرابی راه‌ها، عدم رعایت میزان بار مجاز توسط معادن و کامیون‌هاست، برای ایجاد یک وحدت رویه و جهت پیشگیری از این معضل پیشنهاد نصب باسکول در مبدا (معدن) داده شود که مالکان معدن عموما از این موضوع سرباز می‌زنند.

جعفری یادآور شد: در صورت تحقق این موضوع هم میزان بار مجاز رعایت خواهد شد و هم محملی برای حضور شرکت‌های حمل و نقلی برای صدور بارنامه بوجود خواهد آمد.

با این حال بارها و بارها موضوع وضعیت نامناسب راه‌های ارتباطی ماهنشان و گلایه مردم از این وضعیت رسانه‌ای شده اما صدای مردم به جایی نرسیده، امید است مسئولان گوشه نگاهی به این وضعیت بیندازند تا شاید با بخشی از مشکلات و دغدغه مردم این منطقه را برطرف کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر