logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۶۴۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

پل میر‌بهاءالدین استوار در گذر تاریخ+فیلم

پل-میر‌بهاءالدین-استوار-در-گذر-تاریخ+فیلم-
وجود آثار تاریخی و کهن در زنجان ذوق و هنر گذشتگان را نشان می‌دهد که با جان و دل آثار زیبایی را از خود به یادگار گذاشته‌اند و نمونه آن پل‌ میر بهاءالدین است که بر روی زنجانرود بنا شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گذشتگان با ذوق و هنر، آثار مختلفی از خود بر جای گذاشته‌اند که امروز پس از گذشت سال‌ها مردمان بر زیبایی‌های این آثار می‌بالند و سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید به این آثار و مکان‌ها مراجعه می‌کنند، با این حال وجود آثار تاریخی و کهن در زنجان ذوق و هنر گذشتگان را نشان می‌دهد که با جان و دل آثار زیبایی را از خود به یادگار گذاشته‌اند و نمونه آن پل‌هایی است که بر روی زنجانرود بنا شده است.

بیشتر بخوانید

در مسیر زنجان به کردستان در محور جنوبی حومه شهر روی رودخانه زنجان‌رود، پلی تاریخی به نام پل میر بهاءالدین یا پل کهنه قرار گرفته است. پل کهنه کاملا از آجر ساخته شده و در نمای داخلی بزرگ‌ترین طاق آن به خط معقلی تاریخ ساخت آن با ذکر مقدس یاعلی حکاکی شده است. 

این پل تاریخی نام خود را از سازنده خود به ارث برده و قدمت ساخت آن به دوران قاجار و زمان حکومت «ناصرالدین شاه قاجار» باز می‌گردد. این پل همچنین در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

علاوه بر این پل حاج سید محمد با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد نیز روی زنجان‌رود بنا شده است. این پل طولی برابر با ۱۹۵ متر و عرضی معادل ۵.۶ متر دارد و شامل پنج دهانه می‌شود. 

حدود سال ۱۳۰۰ هجری قمری، در دوره ناصر‌الدین شاه، این سازه توسط حاج سید محمد که از تجار و متمولین زنجان به شمار می‌رفت، ساخته شد. امروزه پل حاج سید محمد از جاهای دیدنی زنجان است. این پل در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۵۶ با شماره‌ ثبت ۱۴۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

میراث آریا و سایر رسانه‌ها

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر