logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۹
[ شناسه خبر : ۶۲۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)؛

جشن های سرور در زنجان برگزار می شود

جشن-های-سرور-در-زنجان-برگزار-می-شود

همزمان با میلاد بزرگ بانوی اسلام،جشن‎های میلاد در بقاع متبرکه و امامزادگان استان زنجان برگزار شد.

به گزارش موج رسا; مردم زنجان با آذین‎بندی معابر و خیابان‎ها آماده برگزاری میلاد دخت نبی مکرم اسلام شده و برنامه‎های مختلفی از روز جمعه در زنجان برگزار می‏شود.

برپایی ایستگاه‎های صلواتی، پخش شیرینی و شکلات، توزیع شربت و برگزاری جشن‎های گسترده در سطح استان از برنامه‏های این روز در زنجان است.
به مناسبت میلاد مسعود و فرخنده فاطمه زهرا(س) مردم زنجان همه ساله در مساجد، تکایا و بقاع متبرکه حضور یافته و در جشن این روز شرکت و حضور گسترده دارند.

فاطمه زهرا(س) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد می‌باشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (ص)می‌فرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است". اگر چه بنابر نص آیه شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی گردیده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثال‌زدنی می‌باشد و از زنان برتر جهان معرفی گشته است، اما او برگزیده‌ی زنان عصر خویش بوده است. ولی علو مقام حضرت زهرا (س) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمی‌باشد و در تمامی اعصار جریان دارد. لذا است که پیامبر اکرم (ص) در کلامی دیگر صراحتاً فاطمه (ع) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر می‌نمایند.

اما نکته‌ای دیگر نیز در این دو حدیث نبوی و احادیث مشابه دریافت می‌شود و آن اینست که اگر فاطمه (س) برترین بانوی جهانیان است و در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار می‌باشد. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن می‌تواند به عالیترین رتبه‌های روحانی نائل گردد.

 از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است.

 

*مقام حضرت فاطمه زهرا (س)

فاطمه زهرا (س) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (س) می‌باشد.

اگر بخواهیم مقام علمی فاطمه (س) را درک کنیم و به گوشه‌ای از آن پی ببریم، شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم؛ چه آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند، یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار می‌سازد و یا در مجالی که در آن خطبه، امامت را شرح مختصری می‌دهد. 

جای جای این خطبه و احتجاجات این بانوی بزرگوار به قرآن کریم و بیان علت تشریع احکام، خود سندی محکم بر اقیانوس بی‌کران علم اوست که متصل به مجرای وحی است. از دیگر شواهدی که به آن وسیله می‌توان گوشه‌ای از علو مقام فاطمه (س) را درک نمود، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار می‌باشد که در فرازهای گوناگون تاریخ نقل شده است. همچنین استدلال های عمیق فقهی فاطمه (س) در جریان فدک (که مقداری از آن در ادامه ذکر خواهد گردید)، به روشنی بر احاطه فاطمه (علیها السلام) بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می‌نماید.

 

*مقام عصمت

 در بیان عصمت فاطمه (س) و مصونیت او نه تنها از گناه و لغزش بلکه از سهو و خطا، استدلال به آیه تطهیر ما را بی‌نیاز می‌کند. ما در این قسمت جهت جلوگیری از طولانی شدن بحث، تنها اشاره می‌نماییم که عصمت فاطمه (سس) از لحاظ کیفیت و ادله اثبات همانند عصمت سایر ائمه و پیامبر است که در قسمت مربوطه در سایت بحث خواهد شد.


*برگزاری جشن فاطمیه در بقاع متبرکه استان زنجان
از دیشب جشن های میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) در پایتخت شور و شعور حسینی آغاز شده و مردم جشن های این روز را به صورت خودجوش برگزار می کنند.

برنامه های ویژه ای نیز از سوی دستگاه های اجرایی استان در مراکز و بقاع متبرکه استان برگزار می شود.

جشن میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام امسال نیز همچون سال های گذشته در امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان برگزار می‎شود.

آذین‌بندی مساجد، تبیین سیره ائمه معصومان (ع) توسط سخنرانان در این مراسمات و ... از دیگر برنامه‌های جانبی این مراسم  در زنجان است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر