logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۶۷۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
همزمان با اولین روز ماه شوال انجام می‌شود؛

آداب و رسوم زنجانی‌ها در عید فطر

آداب-و-رسوم-زنجانی‌ها-در-عید-فطر
مردم استان زنجان نیز همچون مردم سایر استان های کشور دارای آداب و رسوم خاصی در روز عید فطر هستند.

حسین عباسی، پژوهشگر، مدرس تئاتر استان زنجان در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه بعداز ماه رمضان و یک ماه روزه داری و عبادت خداوند منان نوبت به ماه شوال رسیده است اظهار کرد: این روز مبارک مصادف است با عید بزرگ مسلمانان که در زنجان نیز هم طبق آداب و رسوم این عید جشن گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در ایام گذشته شب عید فطر مراسم مخصوص به خود را داشت که همه مردم سفر پهن می‌کردند گفت: داخل سفره قرآن، گلاب، یک کاسه آب، آینه و مقداری گل محمدی خشک می‌گذاشتند.

پژوهشگر، مدرس تئاتر استان زنجان عنوان کرد: در این میان اهالی خانواده دوره سفره جمع شده و دعا می‌خواندند و به تلاوت قرآن می‌پرداختند و همه اهالی خانواده از گلاب و گل محمدی می‌خوردند. صبح قبل از نماز عید فطر فطریه همه اعضای خانواده طبق اعلام مراجع تقلید کنار می‌گذاشتند و برای برپایی نماز عید فطر به مساجد، امامزاده و تکایا می‌رفتند. برگزاری نماز عید فطر نشان از اتحاد، همدلی، انسجام و همبستگی بود.

عباسی افزود: بردن عیدی برا نو عروسان از طرف خانواده داماد از دیگر رسوم این روز عزیز می‌باشد.

وی گفت: «قره بایرام» یا همان نوعید یکی دیگر از آداب و رسوم در زنجان است که از گذشته‌های دور در بین مردم رواج داشته است.

پژوهشگر، مدرس تئاتر استان زنجان ابراز کرد: امروزه نیز این رسوم رایج است. دوستان و آشنایان به منزل شخصی که عزیز خود را از دست داده رفته و با او همدردی می‌کنند.

عباسی تاکید کرد: صله رحم و دید و بازدید از دیگر برنامه‌های شاخص در عید فطر است که همه مسلمانان به منزل همدیگر می‌روند و با جمله «اوروش نمازیز قبول اولسون»، « بایرامیز مبارک اولسون» و «گلن گونلریز خیر اولسون» عید فطر را به همدیگر تبریک می‌گویند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر