logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۱
[ شناسه خبر : ۳۶۶۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

آهسته برانید، جیران باردار است!

آهسته-برانید،-جیران-باردار-است!
دشت سهرین آماده برای تولد بره آهو‌هایی می‌شود که قرار است اردیبهشت ماه متولد شوند و با وجودی که این آهوان روزانه از عرض جاده عبور می‌کنند ممکن است با یک بی‌احتیاطی رانندگان عبوری از جاده، جان آهوی مادر و بره در خطر قرار گیرد و موثر بر کاهش مجدد جمعیتشان شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» استان زنجان، از جمله استان‌هایی است که دارای دشت‌هایی برای زندگی گونه‌های مختلف جانوری همچون آهو(جیران) است، در این بین دشت سهرین یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین دشت‌ها محسوب می‌شود که نامش به نام آهو گره خورده و این دشت را به نام دشت سهرین می‌شناسند.

بیشتر بخوانید

این دشت قریب به ۳۰ کیلومتر با زنجان فاصله دارد وجود گله آهوان در ایام مختلف سال در این دشت، جست‌و‌خیز آنها در میان علفزارها، زیبایی‌های طبیعت دشت سهرین را چند برابر کرده است.

آن‌طور که گفته می‌شود دشت آهوی سهرین تنها زیستگاه بازماندگان آهوان در شمالغرب کشور است و این خود نماینگر لزوم توجه هر چه بیشتر به این دشت است.

با این حال این زیستگاه و آهوان آن، سالانه به دلایل مختلفی همانند فعالیت‌های کشاورزی، کشت‌های گسترده خصوص کشت زیر نایلون، وجود سگ‌های گله به دلیل شغل دامداری در منطقه و همچنین وجود سگ‌های ولگرد، افزایش جمعیت دامی منطقه، تبدیل زمین‌های دیم گسترده دشت به قطعه‌های کوچک و قطعه‌بندی شده، خشکسالی‌های پی‌در‌پی، گاها سرمای نامتعارف استخوان‌سوز، حفر بی‌رویه چاه‌های غیرمجاز مخصوصا تردد وسایط نقلیه و شخم مراتع، نا امن شدن منطقه و شکار غیرمجاز در طول سال‌ها سبب کاهش جمعیت آهوان دشت زیبای سهرین شده است. 

در این بین آهوان زیبا علاوه بر اینکه در معرض خطرات که گفته شد قرار دارند در چنین فصلی که فصل زاد و ولد است، گذر از عرض جاده و بی‌توجهی رانندگان نیز می‌تواند یکی از دلایل از بین رفتن آهوان باشد و موثر بر کاهش جمعیت آنان شود چراکه طبق سرشماری جمعیت آهوان مناطق حفاظت شده استان زنجان با کاهش ۳۵ درصدی مواجه شده و عوامل گفته شده موثر بر جمعیت این گونه جانوری شده بود اما گویا از سال گذشته جمعیت آهوان روند افزایشی به خود گرفته است. و خوشبختانه جمعیت این گونه جانوری زیبای دشت سهرین با ۱۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته هم اکنون به یک هزار و ۴۷ راس رسیده است و مسئولان محیط زیست امیدوارند که جمعیت این آهوان امسال نیز افزایش یابد.

با این شرایط فصل جفت‌گیری آهوان در ماه‌های دی و بهمن و زمان زایمان نیز اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد انجام می‌شود و در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی و حاکم بودن آرامش در زیستگاه، اغلب آهوان دو قلوزایی می‌کنند اما اگر استرس داشته باشند در این صورت تک قلوزایی خواهند داشت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر