logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۵
[ شناسه خبر : ۳۶۴۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان مطرح کرد:

تاثیر روزه‌داری بر چربی‌های خون

تاثیر-روزه‌داری-بر-چربی‌های-خون
سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: در اغلب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارد، روزه‌داری مفید است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی زنجان؛ سپیده محمدی سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: علاوه بر این، برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم، به کمک پزشک معالج و یک متخصص تغذیه به راحتی می‌توانند در این ماه روزه بگیرند و از اثرات مفید آن بهره ببرند.

سرپرست گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: به طور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات) ضروری است، اظهار کرد: با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا، نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

محمدی به افراد روزه‌دار توصیه کرد همانند زمانی که روزه‌دار نیستند، سه وعده غذا شامل وعده‌های افطار، شام و سحر بخورند و افزود: البته در ماه مبارک رمضان، صرف غذا در دفعات کمتر، مثلا در دو وعده اشکالی ندارد و به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد.

وی گفت: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحر، خصوصیات و ویژگی‌های وعده نهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود. همچنین در فاصله افطار تا سحر، می‌توان یک وعده غذایی مثل شام سبک صرف کرد.

سرپرست گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها را مانع از بروز یبوست در ایام روزه‌داری عنوان کرد و افزود: توصیه می‌شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف (سبزی‌خوردن) مصرف شود چراکه سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طول روزه‌داری، دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر