logo
امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۰
[ شناسه خبر : ۳۶۴۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
جهش تولید با مشارکت مردم؛

وقتی که بیش از همیشه بر نقش مردم حساب باز شد

وقتی-که-بیش-از-همیشه-بر-نقش-مردم-حساب-باز-شد
مقام معظم رهبری با انتخاب شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» فرمان جهاد اقتصادی دیگری را صادر فرمودند و اینبار بیش از همیشه بر روی نقش مردم حساب باز شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» مسئله اقتصاد در کشور ما در طول یک دهه اخیر به یکی از موضوعات اساسی کشور تبدیل شده است و در این بین مقام معظم رهبری نیز محور شعار سال را بر مبنای اقتصاد و تولید قرار داده‌اند تا تمام آنانی که در مسئله اقتصاد موثر هستند همانند متولیان اقتصادی، مردم و همه اقشار کشور متذکر شوند که به رونق تولید، شکوفایی تولید داخلی و ملی توجه ویژه داشته باشند.

بیشتر بخوانید

مردم یکی از ارکان اصلی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور هستند و نقش عمده در این راستا دارند و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستند و هرکجا که رهبر انقلاب اشاره داشته‌اند مردم ثابت کرده‌اند پایبند به نظام و انقلاب اسلام هستند.

با این حال همان‌طور که سال‌ها است شاهد آن هستیم در هر نوروزی که شعار سال بر محور و مبنای اقتصادی و تولیدی مطرح شده مردم اصلی‌ترین پایه‌های تحقق آن بودند و مقام معظم رهبری در همه سال‌ها توجهی ویژه به اقشار مختلف مردم و نقش آنان در نجات کشور از بحران‌های اقتصادی داشتند و امسال نیز بخشی از شعار را به مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی اختصاص داده‌اند.

دستیابی به شعار سال در گرو توجه به دغدغه‌ها و مشکلات کارگران

منصور علیمردانی، نماینده منتخب مردم شریف ابهر، خرمدره و سلطانیه در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با اشاره به اینکه تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» در گرو توجه به دغدغه‌ها و مشکلات کارگران، به ویژه در حوزه معیشت و امنیت شغلی است، گفت: با اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع این مشکلات و ایجاد فضایی امن و انگیزه‌بخش برای کارگران، می‌توان شاهد مشارکت فعالانه آن‌ها در فرایند تولید و در نهایت، جهش تولید در کشور باشیم.

وی با اشاره به حمایت از تشکل‌های کارگری افزود: تقویت و حمایت از تشکل‌های کارگری، به عنوان نماینده حقوق و مطالبات کارگران، می‌تواند در ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی کارگران و همچنین صیانت از حقوق آن‌ها مؤثر باشد.

نماینده منتخب مردم شریف ابهر، خرمدره و سلطانیه گفت: با همدلی و همیاری دولت، کارفرمایان و کارگران، می‌توان گامی مهم در جهت تحقق جهش تولید در کشور برداشت و به تبع آن، به رونق اقتصادی و رفاه عمومی جامعه کمک کرد.

وی اذعان کرد: از جمله اقدامات مهم دیگری که می‌تواند شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» را محقق کند، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، انحصار زدایی و حذف امضای طلایی برای برخی فعالیت‌های اقتصادی، هدایت جریان نقدینگی از بازار‌های غیر‌مولد به سمت بازارهای مولد، بانک‌ها به‌ جای بنگاه‌‌داری، خرید املاک، طلا و سایر فعالیت‌های غیر‌مولد به تولیدکنندگان تسهیلات اعطا کنند، توجه به اعطای تسهیلات خرد به کسب و کار‌های کوچک رفت.

لزوم توجه به اشتغال خانگی و تعاونی‌ها برای دستیابی به شعار سال

حسین محمدی، معاون امور اقتصادی استاندار زنجان در گفتگو با رسانه‌ها با اشاره به شعار سال اظهار کرد: وقتی نقدینگی به سمت تولید سرریز و هدایت می‌شود در این راستا یک آرامش و ثبات در قیمت‌ها را در بازار می‌توانیم شاهد باشیم و همچنین یک ثباتی را در ارزش پول ملی می‌توان تجربه کرد، بنابراین بازارهای مالی هم دیگر خیلی نوسان پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بواسطه تولید بیشتر شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود، گفت: با اشتغال ایجاد شده برای جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیلان مشکلات اجتماعی نیز کم رنگتر نسبت به گذشته می‌شود.

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه اگر همه فعالان اقتصادی و همه توده مردم در کنار هم برای افزایش تولید تلاش کنند یقینا جهش قابل قبولی را برای تولید در سال ۱۴۰۳ را تجربه خواهیم کرد، گفت: امسال در شعار سال نگاه به استفاده از مشارکت همه فعالان اقتصادی به خصوص خود مردم و توده مردم است. 

وی با بیان اینکه حدود ۵ درصد از اقتصاد کشور ما متمرکز در مشاغل خانگی است، گفت: باید این سهم ارتقا یابد.

محمدی با بیان اینکه باید حمایت‌های هدفمندی را در بحث مشاغل خانگی داشته باشیم، گفت: برای ارتقای سهم تولیدی مشاغل خانگی در اقتصاد کشور برای سال جدید، این سهم حداقل باید به ۱۵ درصد برسد.

وی ادامه داد: بحث دیگری که باید در حضور و نقش‌آفرینی مردم به آن توجه و متمرکز شد بحث فعال کردن انواع تعاونی‌هاست.

برخورد با مفاسد اقتصادی زمینه‌ساز تحقق شعار سال

زین‌العابدین گنج‌خانلو، مدیرکل گمرک استان زنجان نیز در گفتگو با موج‌رسا عنوان کرد: زمینه اقتصادی بر این پایه استوار است که در واقع اجرای درست برنامه‌های اقتصادی و توسعه صنعتی، بدون حضور و مشارکت آحاد مردم امکان پذیر نیست. 

مدیرکل گمرک استان زنجان افزود: در راستای شعار سال به نظر می‌رسد به طور کلی قوای سه گانه بخصوص دولت و مجلس می‌توانند با برداشتن موانع محیط کسب و کار، تسهیل ورود مردم و به ویژه نخبگان به عرصه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی، بهبود فضای اقتصادی و مهیا کردن شرایط برای فعالیت‌های سالم اقتصادی و از طرفی برخورد با مفاسد اقتصادی، زمینه لازم را برای تحقق شعار سال فراهم کنند.

گنج‌خانلو گفت: در حوزه گمرک هم تعامل با ذینفعان و بخش خصوصی، همچنین تسهیل خدمات گمرکی به فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی می‌تواند یکی از راه‌های تحقق شعار سال باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر