logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۶۳۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]

معبد داش‌کسن، اژدهای افسانه‌های چینی در ایران+فیلم

معبد-داش‌کسن،-اژدهای-افسانه‌های-چینی-در-ایران+فیلم-
معبد داش کسن یا معبد اژدها بنایی صخره‌ای مربوط به دوره ایلخانان در حاشیه روستای ویر شهر تاریخی سلطانیه است و با دو نقش برجسته اژدها و چند محراب اسلامی تجلیگاه هنر ایرانی و چینی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» داش‌کَسَن در زبان ترکی به معنای سنگ‌تراش است. همچنین گاه این اثر با نام معبد اژدها شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید

معبد سنگی داش‌کَسَن مربوط به دورۀ ایلخانیان است. در این بنا دو نقش برجستۀ اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر حجاری شده‌است. 

نقش‌های اژدها به طول ۵ متر و عرض ۱٫۵ متر بزرگ‌ترین نقوش تزیینی این معبد است. همچنین بر روی طاقچه‌های معبد، مقرنس‌کاری‌های ظریفی صورت گرفته‌است.

شیرین و فرهاد

در میان مردمان بومی این منطقه افسانه‌های زیادی در مورد این معبد وجود دارد و عده‌ای نام شیرین و فرهاد را به این مکان نسبت داده‌اند. زیرا در زبان آذری داش به معنی سنگ و کسن به معنی بریدن است و چون فرهاد به سنگ شکنی در افسانه‌ها شهرت داشته و برای رسیدن به عشق شیرین سنگ‌تراشی را انجام می‌داده است این معبد سنگی زیبا را معبد شیرین و فرهاد می‌دانند. اما در اصل چون این مکان یک معبد سنگ بوده که در حین تراشیدن آن توسط کارگران این نقوش زیبا کشف شده‌اند نام داش‌کسن را برای آن انتخاب کرده‌اند.

این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این معبد در حاشیهٔ روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه در استان زنجان واقع شده‌است.

پایگاه خبری میراث آریا و سایر رسانه‌ها

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر