logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۳
[ شناسه خبر : ۳۳۰۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

اختصاص ماهانه ۱۵ قوطی شیر خشک به هر نوزاد زنجانی

اختصاص-ماهانه-۱۵-قوطی-شیر-خشک-به-هر-نوزاد-زنجانی
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه از 20 مهرماه در کل کشور شرایطی اتخاذ شده است که خانواده‌ها با ارائه کد ملی نوزادان اقدام به دریافت شیر خشک از داروخانه‌ها داشته باشند گفت: ماهانه ۱۵ قوطی شیر خشک به هر نوزاد اختصاص داده شده است.

علیرضا حقیقت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه شیر خشک در داروخانه‌ها موجود است ولی یک سری از برندها در استان زنجان وجود دارد که فقط در استان زنجان مصرف می‌شود گفت: از جمله شیر خشک‌های پر مصرف در زنجان شیر خشک "نان"  که بیشترین مصرف را در بین خانواده‌های دارای نوزاد به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: میزان تقاضا در استان‌های مختلف برای دریافت شیر خشک متفاوت است با توجه به محدودیت که در سطح تولید و توزیع شیر خشک در کشور وجود دارد و برای جلوگیری از تقاضای بیش از حد بر روی یک شرکت تولید کننده ممکن است باعث کم شدن میزان دسترسی شیر خشک برای عرضه در بازار شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان عنوان کرد: شیر خشک‌های قابل مصرف برای نوزادان و جایگزین آن‌ها در داروخانه‌های سراسر کشور در دسترس است.

حقیقت اضافه کرد: از 20 مهرماه سالجاری در کل کشور شرایطی اتخاذ شده که میزان تولید در کارخانه‌های موجود برای شیر خشک، میزان کلی مصرف انواع مختلف شیر خشک‌ها در هر استان،  مقدار قابل توزیع آن از طرف اداره کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو به صورت متمرکز در سازمان غذا و دارو تعیین سهمیه شده و به شرکت‌های مربوطه ابلاغ ‌گردد و در داروخانه‌ها توزیع شود.

وی ابراز کرد: تحویل شیر خشک‌ها توسط داروخانه‌ها انجام می‌شود و ثبت شیر خشک در سامانه "تیتک" که با رائه کد ملی و تاریخ تولد نوزاد در سامانه ثبت می‌گردد به این ترتیب سعی شده از خروج شیر خشک از چرخه مصرف عادی و مصرف کنندگان مجاز آن حفظ شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان تاکید کرد: در این برهه زمانی و با توجه با وضعیت بازار توصیه می‌شود در مورد "شیر خشک‌های رگولار"  در صورتی که یکی از برندهای مورد استفاده در دسترس نباشد از سایر برندها به عنوان جایگزین استفاده شود و باید در نظر داشت که از لحاظ تغذیه برای نوزادان مشکلی وجود ندارد.

حقیقت عنوان کرد: درباره شیر خشک‌های رژیمی با ارائه نسخه و بنا به تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیرخشک‌های متابولیک و رژیمی برای نوزادان خاص از گذشته تاکنون با ارائه کد ملی توسط داروخانه‌ها عرضه شده است.

وی افزود: این سهمیه بر حسب ماهانه برای نوزادان در نظر گرفته شده و بر اساس نیاز ماهانه مورد استفاده قرار می‌گیرد در بیشتر موارد یک شیر خوار تا 15 قوطی شیر خشک از انواع مختلف می‌تواند دریافت شیر خشک داشته باشد و باید در نظر داشت که تنها یک برند خاص لحاظ نشده بلکه تمام برندها برای استفاده خانواده‌های دارای نوزاد در نظر گرفته شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان تصریح کرد: شیر خشک‌های دریافت شده از جانب مشتری در "سامانه تیتک" ثبت می‌شود و خانواده‌ها حداکثر 15 قوطی در ماه از تمام داروخانه‌های موجود در کشور می‌تواند شیر خشک را جهت تغذیه نوزادان دریافت کند.

حقیقت گفت: با توجه به اینکه سهمیه شیر خشک  به صورت منظم در داروخانه‌های سراسر استان توزیع می‌شود و داروخانه‌ها برای حفظ دسترسی عموم مردم و برای جلوگیری از استفاده بیش از حد یک خانواده و بی نصیب ماندن خانوار دیگر به صورت محدود شیر خشک عرضه می‌کند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با افزایش تعداد داروخانه‌ها در کل کشور از جمله استان زنجان محدودیت زیادی برای دستری به شیر خشک در استان احساس نمی‌شود و مردم به صورت مراجعه به داروخانه ها میتوانند سهمیه شیر خشک خود را دریافت کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: امیدواریم وضعیت موجود در اسرع وقت بهبود یابد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر