logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۳۰۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

ارسال ۶۰ اثر به نخستین جشنواره سنتی ترک زبانان

ارسال-۶۰-اثر-به-نخستین-جشنواره-سنتی-ترک-زبانان
دبیر نخستین جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان کشور گفت: این رویداد محملی برای احیای آیین‌ها و سنت‌های فراموش شده است و مخاطبان را با سنت‌ها و آئین‌های گذشتگان و هویت دینی و ملی آشنا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، امیر سهامی روز شنبه ۲۹ مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ضرورت بازشناسی فرهنگ و سنن جوامع و قومیت‌های مختلف و ایجاد ارتباط از طریق آیین‌ها، سنت‌ها و انگاره‌های بومی برای احیا و معرفی آیین‌ها و سنت‌های بومی و محلی در قالب جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان کشور به عنوان روشی موثر برای ارتباط بین نسلی اقدام کردیم.  

بیشتر بخوانید

دبیر نخستین جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم این جشنواره با قدرت و تاثیر بیشتر در سال‌های آتی با همراهی فرهنگیان، هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری برگزار شود.  

سهامی با بیان اینکه داوری این دوره از جشنواره را «پوپک عظیم پور، حسین عباسی و منوچهر نجفی» بر عهده دارند، گفت: ناظر داوران نیز از سوی دبیرخانه جشنواره، «داوود فتحعلی بیگی» انتخاب شده است.  

وی هدف از برگزاری این جشنواره را احیای آیین‌ها و سنت‌های فراموش شده اعلام کرد و افزود: متاسفانه شاهد نفوذ هویت غربی در بین جوانان و نوجوانان هستیم به همین منظور و در راستای معرفی آیین‌ها و سنت‌های قدیمی تلاش کردیم تا این جشنواره را در استان اجرا کنیم.  

دبیر جشنواره ملی آئینی و سنتی ترک زبانان کشور با بیان اینکه این جشنواره در نخستین دوره برگزاری، میزبان هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین است، گفت: آمار ارائه شده در ۲ بخش اصلی شامل هنرهای بومی، آیینی و سنتی بر اساس قصه‌ها و حکایت‌های ترکی، بازی‌های کهن بومی محلی و آیین‌های ترکی و نیز بخش جنبی شامل قصه‌های عاشیقی و اساطیری، نقالی و پرده خوانی با موضوعات حماسی و تخته حوضی است.  

سهامی بیان کرد: ۶۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره در زنجان ارسال شده بود که از این تعداد ۹ اثر در بخش نمایش و ۱۱ اثر در بخش آشیقی به مرحله نهایی راه یافت.

نخستین جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان کشور از ۲۷ مهرماه به مدت سه روز در فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر