logo
امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۱۸۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:

زرین‌غار قیاس‌کندی شهرستان خدابنده به نام استان زنجان ثبت ملی شد

زرین‌غار-قیاس‌کندی-شهرستان-خدابنده-به-نام-استان-زنجان-ثبت-ملی-شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: زرین‌غار قیاس کندی شهرستان خدابنده به نام استان زنجان ثبت ملی شد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی "موج رسا"; سید سعید صفوی امروز ۲۵ مرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران استان گفت: در حوزه میراث فرهنگی در استان زنجان ۲ هزار میراث فرهنگی شناسایی شده داریم که ۹۲۹ اثر ثبت ملی و جهانی شده است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در حال تهیه ۵ پرونده برای طی مراحل ثبت جهانی هستیم گفت: زرین‌غار قیاس کندی شهرستان خدابنده به نام زنجان ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه کاری این ارگان حفاظت است بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در حدود ۴ هزارو ۵۹۱ پایش انجام شده است و ۱۸۸ قلم آثار تاریخی و ۱۸ فلزیاب کشف و ۷۶ متهم دستگیر شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۱۰ نیروی انسانی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان مشغول به کار است که ۵۷ نفر از زمان مشغول به کار بلاتکلیف بودند افزود: نهایتا از مهر ماه سال قبل مشکلات حل شده است. یعنی بیش از یک چهارم نیروهای استان زنجان تعیین و تکلیف قطعی شده است.

صفوی در ادامه با اشاره به حوزه صنایع دستی یاداور شد: در سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۶۵۰ پروانه صادر و بخشی تمدید شده است و در چهار ماهه نخست امسال نیز ۶۷۲ پروانه صادر شده است.

وی با بیان اینکه تا امروز در سامانه رصد اشتغال ۴۷۵ نفر تعهد داشتیم که تا امروز ۲۵۲ نفر ثبت شده است گفت: در ۱۶ ماه گذشته حدود ۳ هزار نفر در حوزه صنایع دستی ایجاد اشتغال کرده‌ایم.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در حوزه بیمه هنرمندان ۵۰۰ نفر به وزارت میراث فرهنگی معرفی شده است.

وی با اشاره تسهیلات پرداختی در بخش مشاغل خانگی تبصره ۱۶ و ۱۸ نیز یاداور شد: در ۱۰ روز اخیر با تعاملات انجام شده ۶۳ میلیارد تومان به بانک معرفی شده که از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مانده بودند.

صفوی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه استان زنجان جزو استان‌های پیشرو در نشان ملی مرغوبیت کالا است گفت: ۱۰۵ نشان ملی مرغوبیت اثر و ۱۱ نشان بین‌اللملی برای صنایع دستی داشته‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه گردشگری از سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۷۰ موافقت اصولی صادر شده است گفت: تب گردشگری استان زنجان نسبت به گذشته بالا گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه گردشگری جزو صنایع اولویت‌دار است گفت: تسهیلات خوبی نیز در این راستا پرداخت شده است.

 وی با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه امسال سهم ارگان صنایع دستی، گردشگری استان خواهد بود گفت: ۱۰ درصد نهایی شده و سهم گردشگری و صنایع دستی خواهد بود.

صفوی با بیان اینکه زنجان را شهر جشنواره‌ها می‌شناسند گفت: امسال نیز جشنواره ملی آش برگزار می‌شود که همراه با نمایشگاه صنایع دستی و خوراک خواهد بود و با جذب مشارکت بخش خصوصی برگزار خواهد شد و از دولت پول چندانی گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر