logo
امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۹۶۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

غار کتله خور بهشتی پنهان در دل کوه‌های زنجان به روایت تصویر

غار-کتله-خور-بهشتی-پنهان-در-دل-کوه‌های-زنجان-به-روایت-تصویر
غار شگفت‌انگیز کتله خور در جایی قرار گرفته که نقاب از چهره شگفتی‌های بی نظیر که در دل زمین وجود دارد کنار زده و طبیعت زیر حجاب کوه‌های بهم پیوسته چنان جلوه‌گری می‌کند که چشم هیچ بیننده ای از دیدن آن سیر نمی‌شود.

به گزارش موج رسا; این غار شگفت‌انگیز در جایی قرار گرفته که نقاب از چهره شگفتی‌های بی نظیر که در دل زمین وجود دارد کنار زده و طبیعت زیر حجاب کوه‌های بهم پیوسته چنان جلوه‌گری می کند که چشم هیچ بیننده ای از دیدن آن سیر نمی شود.

این غار که به غار کتله خور معروف است در سال ۱۳۰۰ کشف و بعد از ۳۰ سال به ثبت ملی رسیده است و آن‌طور که اعلام شده این غار هم‌دوره غار علیصدر همدان است و گویا دو غار مذکور در نقطه ای بهم متصل شده اند که البته هنوز مورد کشف قرار نگرفته است. با این حال زمان تشکیل غار کتله خور به دوران ژوراسیک و ۱۲۰ میلیون سال گذشته بازمی گردد.

غار کتله خور به قدری شگفتی و زیبایی دارد که هنوز بسیاری از زیبایی ها به علت سختی دسترسی ناشناخته مانده است با وجود گذشت این همه سال هنوز تمام کتله‌خور و طبقات مختلفش کشف نشده‌اند و تنها ۳۰ کیلومتر از آن مورد کاوش قرار گرفته و ۲۲ کیلومتر نقشه برداری شده است با این حال مسیری که برای گردشگران در نظر گرفته شده تنها ۱۲۰۰ متر از طبقه اول این غار است.

 یکی از عجایب غار کتله خور طبقات آن است و آن طور که غارنوردان اعلام کرده اند این غار شامل ۷ طبقه است که تاکنون ۳ طبقه آن کشف شده است.

این غار از آهک تشکیل شده و در بعضی نقاط آن خاک رس و اکسید آهن نیز به چشم می‌خورد. جالب این‌که در گذشته غاری آبی بوده  که به دلیل طبقاتی بودنش آب به طبقات پایین نفوذه کرده‌ و در حال حاضر بیشتر به عنوان غار خشکی دیده می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر