logo
امروز : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۸
[ شناسه خبر : ۳۱۲۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

حجاب، یکی از احکام واجب اسلام است

حجاب،-یکی-از-احکام-واجب-اسلام-است
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است گفت: حجاب، یکی از احکام واجب اسلام است.

حجت الاسلام علی ناصر در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه هدف از تشریع حکم الهی وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است اظهار کرد: حجاب، به‌معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است و بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است، و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است و از قرآن کریم استفاده می‌شود که هدف از تشریع حکم الهی وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان عنوان کرد: ماجرای حجاب و پیشینه آن به قبل از اسلام برمی‌گردد و در ایران باستان و ایران معاصر هم جز هم اعتقادات دینی بوده و هم جزء عرفیات اجتماعی لذا دولت‌های استعمار گر برای اینکه در کشوری نفوذ کنند و علاوه بر غارت منابع طبیعی و خدادای، جهت تسلط خودشان و تفکرات خودشان در بین مردم همیشه در فکر توطئه و نقشه‌ریزی در کشورهای استعمار زده هستند.

حجت الاسلام ناصر افزود: یکی از این مورد نفوذ استعمار گران بخصوص انگلیس در ایران همین کشف حجاب بود و از سال 1313 که رضاخان در اولین و آخرین سفر خارجی خود به ترکیه تصمیم گرفت با زور چماق مانند ممالک فرنگی، اسباب ترقی و رفاه جامعه ایرانی را فراهم سازد، تاکنون 77 سال می‌گذرد.

وی تصریح کرد: رضاخان مرده است و جوانان اکنون از این ادعای واهی، تنها فهرستی از خشونت و جنایات این قزاق چکمه پوش را در ذهن دارند و سر کلاف کشف حجاب در ایران، به تنها سفر رضاخان به ترکیه بر نمی‌گردد، بلکه قصه از آن جا آغاز می‌شود که عده‌ای روشنفکر از فرهنگ برگشته، به فکر طبابت جامعه خود افتادند و این به ظاهر طبیبان با نسخه اشتباه خویش، علاج درد نکردند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان تاکید کرد: آنها نسخه پیچیدند که از فرق سر تا نوک پا، غربی شویم؛ با این تصور ساده دلانه که دامن کوتاه و کلاه شاپو، ما را همانند جوامع غربی به پیشرفت می‌رساند و با پا گرفتن این اندیشه غلط، حکومت رضاخانی به قدرت رسید.

حجت الاسلام ناصر اذعان کرد: روشنفکران ایرانی به تنهایی به چنین اندیشه منوری نرسیدند، بلکه اعمال چنین سیاست‌هایی، در ترکیه توسط کمال آتاتورک، در ایران توسط رضاخان و در افغانستان توسط امان الله خان، به صورتی هماهنگ، توسط انگلیس تقویت و دنبال می‌شد، زیرا تضعیف و تحقیر باور اسلامی مردم منطقه، به معنای جلوگیری از شکل گیری مجدد تمدن اسلامی بود و تجددخواهی مورد تأیید انگلیس، این خطر را مهار می‌کرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) تأکید می‌کرد که استعمارگران برای به یوغ کشیدن ما، ابتدا "به سراغ زنان ما آمدند" وی با آگاهی از این سیاست غرب فرمود: "آنان چون می‌دیدند که زنان در نهضت مشروطه و پس از آن، نقش برجسته‌ای داشته‌اند و آنها هستند که می‌توانند حتی مردان را به میدان مبارزه بکشند، نخست به سراغ زنان ما آمدند".

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان عنوان کرد: رضاخان علاوه بر تدوین و اجرای قانون حمایت از بی حجانی با تظاهر به علنی نمودن برخی از فسادهای بانوان چادری حتی در جراید رسمی پرداخت که با این کار  سعی  در نماد عفت و حیا را سمبل فساد و بی عفتی قرار دهد.

حجت الاسلام ناصر افزود: یکی از کارهایی که رضاخان انجام داد و به نوعی مقدمه قیام مسجد گوهر شاد شد جشن‌های بی‌حجابی در سراسر کشور به ویژه در شیراز بود که در این جشن پس از ایراد سخنرانی‌ها، در پایان جشن، عده‌ای از دوشیزگان بر روی صحنه نمایان شدند و ناگهان نقاب از چهره برگرفتند و ارکستر، آهنگ رقص می‌نواخت و دختران به پای کوبی پرداختند و روز بعد، این خبر مانند بمبی در شهر پیچید و عده ای از مردم در مسجد وکیل اجتماع کردند. 

وی گفت: پس از واقعه کشف حجاب در جشن شیراز و دستگیری و حبس آیت الله فال اسیری و بی حرمتی به وی، موجی از اعتراضات در کشور، به ویژه در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تبریز به راه افتاد و در تبریز، دو مرجع عالیقدر، سید ابوالحسن انگجی و میرزا صادق آقا به تغییر لباس و کلاه شاپو، اعتراض کردند و به سمنان تبعید شدند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: در مشهد هم که دستور تغییر لباس رسیده بود و خبر جشن شیراز و گرفتاری فال اسیری و تبعید دو نفر از عالمان تبریز منعکس شده بود، غوغایی برپا شد و مراجع روحانی سخت ناراحت شدند و جلساتی تشکیل دادند.

حجت الاسلام ناصر عنوان کرد: در این جلسات که آیت الله حاج آقا حسین قمی و آیت الله سید یونس اردبیلی و فرزند آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و جمعی دیگر از عالمان و مدرسان درجه اول مشهد شرکت داشتند، مسئله تغییر لباس مطرح شد و بیان شد که این تغییر لباس، به برداشتن حجاب منتهی خواهد شد و باید به شدت از آن جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: پس از ورود مرحوم شیخ محمد تقی بهلول از فردوس به مشهد و اطلاع از هجرت و زندانی شدن آیت الله قمی، وی در اعتراض به شرایط پیش آمده، سخنرانی کوتاهی کرده و به واسطه این سخنرانی، دست گیر شد و پس از آزادی، وی در سخنرانی دیگری، پیشنهاد تحصن در مسجد گوهرشاد را مطرح کرد و گفت: "کار از کار گذشته و ما نباید نرمی نشان دهیم و باید پایمردی کرده، مقاومت کنیم.

رئیس شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: با وجود مذاکره بهلول با سران نظامی شهر مشهد و تلگراف عالمان مشهد به رضاخان و درخواست برای حفظ حرمت استان مقدس رضوی، نظامیان، صبح یکشنبه روز 21 تیرماه 1314 با یورش به متحصنین در حرم به سرکوب آنها پرداختند، پس از مدتی، مقاومت مردم در مقابل تجهیزات نیروهای رژیم شکسته شد و آنها قتل عام شدند.

حجت الاسلام ناصر تاکید کرد: عمق جنایت رضاخانی به حدی بود که بر اساس مشاهدات یکی از حاضرین، تعداد کامیون‌هایی که مجروحین و کشته شدگان قیام مسجد گوهر شاد را خارج می‌کردند، 56 کامیون ذکر شده است که در محله خشت مال‌ها و باغ خونی مشهد در گودالی ریخته شدند، در حالی که بعضی از آنها هنوز زنده بودند.

وی افزود: دستاورد اصلی قیام مسجد گوهر شاد، نشان دادن ماهیت اصلی تمدن و رفاه غربی به جامعه ایرانی بود. با این قیام و کشتار وحشیانه رضاخان در آستان مبارک رضوی، ثابت شد که نسخه تجویزی روشنفکران برای مدرن شدن جامعه ایران، نه تنها به مقدس ترین اعتقادات آنها، بلکه به جان آنها نیز رحم نمی کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان تاکید کرد: این دستاورد بعدها خود را در قالب انقلاب اسلامی و حضور پر شور زنان باحجاب در تظاهرات برضد رژیم شاهنشاهی به خوبی نشان داده شده است و نکته قابل تامل اینکه امروز در ایران اسلامی در پشت پرده این کشف حجاب‌ها دست پیدا و پنهان دشمنان قسم خوره انقلاب اسلامی پیداست که به امید خدا با بصیرت جوانان غیرتمند ایرانی این فتنه هم به شکست منجر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر