logo
امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۴
[ شناسه خبر : ۳۱۱۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت:

ماهیت حجاب برای زنان و دختران جامعه باید تبیین شود

ماهیت-حجاب-برای-زنان-و-دختران-جامعه-باید-تبیین-شود
فعال سیاسی با بیان اینکه حجاب زمینه امنیت زنان جامعه را فراهم می‌کند و اگر این موضوع به درستی برای زنان و دختران جامعه ما تبیین شود طبیعتاً در برابر آن مقاومت نخواهد کرد گفت: ماهیت حجاب برای زنان و دختران جامعه باید تبیین شود.

به گزارش موج رسا; دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین آیین الهی همواره بر پایه تعالی بنا شده است که احکام و شرایع آن نیز مبتنی بر اصل دین بوده است اصولی که برگرفته از تعالیم الهی است.

بیشتر بخوانید

اسلام لباس را هدیه‌ای الهی معرفی می‌کند هدیه‌ای که از جانب خداوند بر انسان تکلیف شده است و واجب بودن پوشش برای زنان را نه از منظر سخت گیری بلکه با تعدیل مناسبی به جامعه بشری ارزانی و مهم داشته است و به آن تاکیدات فراوان شده است.

دین اسلام همواره از افراط، تفریط و همچنین انحرافات که درباره پوشش زنان وجود داشته است اجتناب کرده و در بیان قانون، راهکارهایی متناسب با غرایز انسانی را در نظر گرفته است که مهمترین مسئله در دین اسلام است.

نکته مهم درباره عفت و حجاب این است که همه انسان‌ها در درون خود امیال و غریزه‌هایی دارند که عدم توجه به آن باعث بیرون رفت این امیال از حالات تعادل شده وبرای بطن جامعه بسیار خطرناک و آسیب آفرین خواهد بود.

حجاب می­تواند به زن این امکان را دهد تا بعنوان یک انسان فعّال با سایر نظام­های اجتماعی همچون فرهنگ, سیاست, اقتصاد و رابطه­ای حسنه برقرار کند, زیرا حجاب تمامی خصوصیات یک نظام فرهنگی را دارا بوده و فرد را برای ارتباط این نظام با نظام­های دیگر آماده می­سازد و رشد و پرورش می‌دهد تا به تعالی رسد.

حجاب بر بعد معنوی انسان تکیه دارد و سعی می­کند او را به عنوان موجودی فرهنگی که از مهمترین خصوصیاتش برقراری ارتباط منطقی با دیگران است مطرح سازد و برقراری ارتباط سالم در جامعه مستلزم رعایت نکات اخلاقی است.

ائمه و  معصومین (ع) بهترین روش برای الگو گیری افراد جامعه می‌باشند چرا که در جامعه حجاب و عفت تنها برای زن تعریف نشده است و مرد نیز از این موضوع استثنا نیست.

حجاب به علت آن که خصلتی نمادین دارد، می­تواند جریان ارتباط و فعالیت دو قشر مرد و زن را در جامعه تنظیم کرده و به این سبب عناصر مثبت نظام فرهنگی را فعال و غنی ساخته، و زمینه­ تقویت رفتار فرهنگی را بر رفتار اقتصادی و مادی فراهم آورد.

اما تنها تلاش و فعالیت زن مسلمان جهت به ثمر رساندن اهداف او کافی نیست، بلکه باید نظامی حمایتی, زن را در این اهداف معنوی پشتیبانی کند و آن‌ها را بیشتر با مسائل معنویت آشنا سازد.

نقش و موقعیت زن در نهاد مقدس خانواده, نقشی پنهان است بدین سبب ظلم­های بی رویه­ای که در طول تاریخ به زن روا شده است, گاه نقش او را به بی­نقشی محض نزدیک کرده است، در حالی که استحکام خانواده به ایثار زن قائم بوده و جهان با تردید زن در ایفای نقش او در خانواده دچار صدمات جبران ناپذیری گشته است و تا به حال با هیچ برنامه و تدبیری نتوانسته آن ایمان و اعتقاد راستین گذشته به بنیاد خانواده را به زن بازگرداند و دشمن سعی دارد با در اختیار گرفتن اختیار زن موجب نفوذ در پیکره خانواده شود تا معنویت را در جامعه کمرنگ جلوه دهد.

باید گفت: حجاب اسلامی، اثبات قدرت فرهنگی زن است، تا زن به این وسیله نه تنها از تمام سرمایه­‌ها بلکه بر تفکر، اراده، فرهنگ و معنویت و اخلاق به عنوان عنصر اساسی رفتار انسانی تاکید کند.

سمیرا قربانی

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر