logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۸۹۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
فعال حقوق زنان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

مطالبه درست حقوق زن در ساحات مختلف حلقه مفقوده است

مطالبه-درست-حقوق-زن-در-ساحات-مختلف-حلقه-مفقوده-است
فعال حقوق زنان گفت: در کنار همه جایگاه‌های بالا و معنوی و عرفانی که به زن داده می‌شود، تبیین و تکرار و مطالبه درست حقوق زن در ساحات مختلف مالی و سیاسی و اجتماعی حلقه مفقوده است.

زینب سودی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در روز زن معمولا با کلیشه‌ای تکراری مواجه هستیم که از جایگاه بالا و آسمانی زنان سخن می گوید و نهایتا به یک هدیه و روایتی در همان موضوع ختم می‌شود. کمتر پیش آمده است که از آنچه حقوق زنان در اسناد بالادستی نظام حقوقی ایران نامیده می‌شود حرفی به زبان بیاید. بیشتر تمجید و تعریف از جایگاه بالا و عرفانی زنان است که نهایتا محدود به همان روز می‌شود.

وی افزود: در مواجهه با زنان و مسائل مربوط به آنان چند رویکرد وجود دارد که آنچه تاکنون بیان شده و با آن مواجه بودیم یک نگاه ماورایی و بی‌نهایت معنوی و عرفانی و غیر زمینی به زنان و مادران بوده است که از نظر بنده فارغ از صحت و لزوم چنین نگاهی سایر ساحات زندگی روزمره و حقوقی و حقیقی زنان را تحت الشعاع قرار داده است. به گونه‌ای که صحبت از این موارد را برای زنان و فعالان این حوزه پرهزینه کرده است. بنابراین لازم است اولا این ساحات از هم تفکیک و هرکدام در بستر خود بحث شود به گونه‌ای که پرداختن به هرکدام مانع از تبیین و احقاق ساحات دیگر نشود.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه واقعیت این است که آنچه فعالان این حوزه را در مقابل هم قرار می‌دهد همین عدم بحث و گفت‌وگو در بستری واحد است گفت: یعنی وقتی از حقوق زن صحبت می‌شود دیگری از درِ اخلاق و عرفان و روابط عاطفی وارد می‌شود. در حالی که بحث حقوقی یک چیز است و روابط عاطفی چیزی دیگر. هرچند اینها در خانواده در هم تنیده‌اند. با اینکه کسی منکر روابط عاطفی در خانه نیست اما این موضوع بهانه‌ای برای زیرپا گذاشتن حقوق هم نیست.

وی ادامه داد: در کنار همه جایگاه‌های بالا و معنوی و عرفانی که به زن داده می‌شود، تبیین و تکرار و مطالبه درست حقوق زن در ساحات مختلف مالی و سیاسی و اجتماعی حلقه مفقوده‌ای است که امروز عدم احساس تعلق به ارکان مختلف حاکمیت را دامن زده است. به گونه‌ای که زنان خود را نسبت با نظام، دیگریِ غریبه‌ای می‌بینند که نظام مجبور به تحمل آنها است. زیرا هرآنچه از معنویت و عرفان به زن نسبت داده‌ایم به تنهایی به کار زنان نیامده و زنان در همان 60 یا 70 سال زندگی در این دنیا با ساحات مختلفی مواجه‌اند که نیازمند مناسبات حقوقی و مهم‌تر از آن اجرای آن هستند.

سودی با بیان اینکه این عدم همخوانی اولا خود زنان را آزار می‌دهد و بلاتکیف می‌کند و دوما عامل همین فاصله‌ای است که امروز زنان با نظام حکمرانی احساس می‌کنند، اذعان کرد: یعنی روی کاغذ و در تعاریف یک چیز است و در عرف و همه اسباب مربوط به آن چیز دیگر.

فعال حقوق زنان افزود: در حوزه قوانین مربوط به زنان و آنچه در اجرای احکام دین، نظام اسلامی قول آن را به زنان داده قانون کم نیست، البته به جز اندک مباحثی که مطرح کردن آن خود به حل آن منجر خواهد شد به شرطی که فضای بحث و گفت‌و‌گو از حوزه علمیه تا صدا و سیما فراهم باشد. اما در مرحله اجرا تعارض و ناهماهنگی بین حقوق و قوانین موجود و فرهنگ جامعه باعث شده که راه حل مشکلات حقوقی زنان را صرفا در رفع نواقص و ابهامت حقوقی دنبال نکنیم.

فعال حقوق زنان بیان کرد: در نگاهی واقع‌بینانه دلیل مشکلات و مسائل زنان علاوه بر قوانین، ذهنیت ناصحیح نسبت به مطالبات زنان، الگوهای رفتاری غیر مطلوب و ملاحظات نابجا اصلی‌ترین مانع دستیابی زنان به حقوق انان است و مهم‌تر از همه عدم ارائه صحیح آگاهی‌های حقوقی به مردان و زنان که باعث شده در برابر هر مطالبه حقی جبهه بگیرند.

فعال حقوق زنان گفت: شکی نیست که فداکاری و از خود گذشتگی و بخشندگی صفات بسیار متعالی هستند و حتی طبق روایات بهترین زنان زنانی هستند که مهریه خود را می‌بخشند، اما اگر این بخشندگی ها و از خود گذشتگی‌ها به طور افراطی و به دلیل ترس از قضاوت‌های غلط انجام شوند، ارزشی ندارد. 

وی گفت: همسران و پدران و برادرانی که توجهی به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مالی زنان ندارند و تقاضای دریافت حقوق مالی مشروع از طرف زنان را به معنی جبهه‌گیری و یا سو استفاده تعبیر می‌کنند، با ایجاد فضای ناسازگاری، به فکر انتقام و سوء استفاده از اختیارات و امتیازات خود در خانواده می‌‌افتند.

سودی بیان کرد: این موضوع روابط عاطفی و صمیمی درون خانواده را با چالش مواجه می‌کند و ناچارا زنان را به سازگاری اجبار می‌کند. درحالی‌که مردان با شناخت دغدغه‌های زنان و عمل به تکالیف مالی نسبت به آنها می‌توانند شرایط مناسبی برای آرامش و توانمندسازی آنها فراهم کنند.

وی با بیان اینکه موضوع مذکور تلاش و توجه رسانه‌ها و ابزارهای فرهنگی را می‌طلبد گفت: رسانه‌ها در ساخت برنامه‌های خود به طرح دغدغه‌ها و مشکلاتی که زنان جامعه با آن روبرو هستند بپردازند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر