logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۶۹۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
فرمانده سپاه ناحیه ابهر:

سپاه پاسداران نهادی در خدمت امنیت و سازندگی کشور است

سپاه-پاسداران-نهادی-در-خدمت-امنیت-و-سازندگی-کشور-است
فرمانده سپاه ناحیه ابهر گفت: تجربه موفق حضور سپاه موجب شد تا پس از خاتمه جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس، به عرصه سازندگی و خودکفایی دفاعی هم که از روز‌های پایانی جنگ شروع شده بود، وارد شود و از خود خدمات و دستاورد‌های بسیار شگرفی را به جای بگذارد.

علیرضا افشار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ تنها تغییر یک نظام سیاسی و سلطنتی نبود بلکه تغییر در جهان‌بینی بود. نوعی جهان‌بینی که نسبت جدیدی با انسان، هستی، جامعه و نظام سیاسی و حکومت ایجاد می‌کرد. 

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به تغییرات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مأموریت‌ها و تکالیفی که بعضا در گذشته وجود خارجی نداشتند. در چنین بستری بود که نهادسازی در دستور کار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت. 

افشار با بیان اینکه طبعا ماموریت‌های جدید، نهادهای جدیدی می‌طلبید و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از همین نهادها بود، گفت: سپاه پاسداران هرچند یک نهاد نظامی و نیروی مسلح است اما در مقایسه با دیگر نیروهای مسلح که ماموریت‌های آن‌ها در چارچوب سرزمینی و تمامیت ارضی ایران تعریف شده، تکلیف اصلی و قانونی سپاه حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است.

 فرمانده سپاه ناحیه ابهر گفت: قانون در زمینه حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن محدودیتی قائل نشده است از این‌ جهت هر جا که پای حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن در میان باشد حضور سپاه الزامی دانسته می‌شود. 

وی با مروری تاریخی بر عملکرد سپاه پاسداران از ابتدای انقلاب تاکنون هم گفت: به‌ جز دوران دفاع مقدس و حضور پررنگ سپاه در جبهه‌های نبرد که فهرستی طولانی از مجاهدت‌، طرح‌ریزی و انجام عملیات‌های متعدد است در سایر حوزه‌هایی که منافع انقلاب و مردم به خطر افتاده نیز سپاه پاسداران حضوری جدی داشته است. 

افشار تصریح کرد: ایجاد بحران‌ها و زخم‌های پی‌درپی راهبرد آمریکا و جبهه استکبار علیه نظام اسلامی بود. در همان روزها بود که براساس برنامه‌های سازمان سیا و دیگر مراکز جاسوسی غرب، فتنه تجزیه‌طلبی و ناامنی در مناطق مرزی ایران شعله‌ور شد. 

این مسئول بیان کرد: این ناامنی‌ها قرار بود زخم‌های متعددی باشند که رمق را از انقلاب و مردم بگیرند. هدف نخست این طرح ایجاد ناامنی برای نظام اسلامی و هدف بعدی آن‌هم قدرت بخشیدن به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و ضدانقلاب در مناطق مختلف کشور بود تا در ادامه و در یک بازه زمانی میان‌مدت یک جریان ضد امنیتی علیه حاکمیت مرکزی انقلاب اسلامی در کشور ایجاد شود. 

افشار اظهار داشت: در همین راستا کانون‌های توطئه و گروه‌های مختلف تروریستی و تجزیه‌طلب در جنوب شرق ایران، شمال، شمال غرب، غرب و جنوب غرب فعال شدند. اوضاع در کردستان به حدی بحرانی شد که حتی امنیت مردم بومی این مناطق هم مورد تهدید قرار گرفت.

وی افزود: نیروهای سپاه پاسداران با حضور در صحنه و همراهی با نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای نظامی و مردمی به دفع این شعله‌های تجزیه‌طلبانه پرداختند. با شروع جنگ تحمیلی، نیروهای مسلح حسب وظیفه و ماموریت ذاتی خود مشغول دفاع از تمامیت ارضی کشور شدند و ادامه مبارزه با سرشاخه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب متوجه سپاه پاسداران شد. 

وی افزود: تجربه موفق حضور سپاه پاسداران در عرصه‌های یادشده موجب شد تا پس از خاتمه جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس، به عرصه سازندگی و خودکفایی دفاعی هم که از روز‌های پایانی جنگ شروع شده بود، وارد شود و از خود خدمات و دستاورد‌های بسیار شگرفی را به جای بگذارد.

افشار با بیان اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بخشی از دوران مسئولیت خود را در یکی از همین قرارگاه‌ها در جنوب شرق کشور سپری کرد، گفت: با به‌کارگیری هم‌زمان رویکردهای امنیتی، اجتماعی و اقتصادی توانست امنیت را به زیست‌بوم آن منطقه بازگرداند. با همین تجربیات بود که آرام‌آرام توان ضدتروریستی سپاه بالا رفت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر