logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۸۲۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

طرح الگوی کشت در استان زنجان در حال اجراست

طرح-الگوی-کشت-در-استان-زنجان-در-حال-اجراست
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اجرای الگوی کشت در استان زنجان گفت: چهار عامل آب، سطح زمین و کیفیت خاک، کشش بازار و استعداد کشاورزان در اجرای طرح نهایی الگوی کشت موثر است.

روح‌الله حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: از دو جهت می‌توان به الگوی کشت پرداخت، در برخی سال‌ها تاکید بر روی کشت محصولی خاص وجود دارد بنابراین ارزیابی‌ها در این راستا انجام می‌شود و طبق برنامه محصول با سطح زیر کشت مشخص در استان مورد کشت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به عقیده بنده چهار عامل اصلی برای طراحی الگوی کشت واقعی وجود دارد، افزود: موضوع زمین و کیفیت خاک و سطح کشت، آب و مقدار و کیفیت آن، کشش بازار و قابلیت و استعداد کشاورزان، چهار عامل اصلی موثر بر ارائه الگوی کشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه این چهار عامل پایه اگر به طور کامل احصا شود می‌توان مشخص کرد که چه محصولی با صرفه اقتصادی بالا کشت و تولید شود، گفت: به صورت کلی در استان زنجان الگوی کشت وجود دارد و این امر نیز اجرا می‌شود، به طور مثال امسال به صورت خاص در پایاب سد گلابر چند شرکت به صورت یکپارچه وارد عمل شدند و مشخص شد برای زمین موجود چه میزان آب مورد نیاز است و باید چه محصولی با صرفه بالا کشت شود و این اقدام نیز انجام شد. با این وجود در سایر نقاط استان نیز قابلیت یکپارچه سازی اراضی و کشت جمعی وجود داشته و قابلیت اجرایی دارد بنابراین می‌طلبد تا کشاورزان نیز از این موضوع استقبال کنند.

وی عنوان کرد: مقدار زمین‌های کشاورزی از طریق کاداستر در استان زنجان در حال احصا است، اما در خصوص آب نیز باید کیفیت و قابلیت دسترسی نیز به طور کامل احصا شود تا به مفهوم واقعی الگوی کشت در کل استان دست یافت.

 با اینکه الگوی کشت از ۵۰ سال قبل و پیش از انقلاب اسلامی مطرح بوده اما تاکنون اجرایی نشده است، اما سند الگوی کشت محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در ۱۸ مهر ماه جاری توسط وزیر جهاد کشاورزی رونمایی و ابلاغ شده است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر