logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۶۳۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا:

مجلس در اجرای حذف ارز ترجیحی به دولت کمک خواهد کرد/ حذف ارز ترجیحی، جلوی قاچاق و سوءاستفاده دلالان را می‌گیرد

مجلس-در-اجرای-حذف-ارز-ترجیحی-به-دولت-کمک-خواهد-کرد-حذف-ارز-ترجیحی،-جلوی-قاچاق-و-سوءاستفاده-دلالان-را-می‌گیرد
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی و عرضه نان به روش جدید گفت: هدف دولت این است که یارانه به جای پرداخت به تولیدکننده یا واردکننده به‌صورت غیرمستقیم به دست مردم برسد.

حجت‌الاسلام مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به حذف تدریجی ارز ترجیحی از کالاهای اساسی اظهار داشت: طرحی که الان توسط دولت اجرا می‌شود بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی است البته نه فقط مجلس یازدهم چرا که برخی قوانین در این مجلس و برخی دیگر در مجلس قبلی مصوب شده بود.

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها قسمتی از این قانون است که دولت اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: نحوه پرداخت یارانه‌ها چه در مورد نان و چه سوخت و سایر اقلام اساسی مورد ایراد است.

حجت‌الاسلام باقری افزود: روش پرداخت یارانه‌ها به‌گونه‌ای است که هم سبب قاچاق کالا می‌شود و هم سودجویان و دلالان سوءاستفاده می‌کنند و هم یارانه‌ها در عمل به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و در نهایت، عدالت رعایت نمی‌شود و عده‌ای از یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند اما عده‌ای بهره‌مند نمی‌شوند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به همین دلیل در پی تغییر روش تخصیص یارانه‌ها بود که صلاح دانسته این کار را ابتدا از آرد و نان آغاز کند.

وی با بیان اینکه هدف دولت از اجرای این طرح این است که یارانه به جای پرداخت به تولیدکننده یا واردکننده به‌صورت غیرمستقیم به دست مردم برسد، اظهار داشت: روش تخصیص یارانه نان به‌گونه‌ای است که یارانه در هنگام خرید نان به‌صورت غیرمستقیم به دست مردم می‌رسد.

حجت‌الاسلام باقری خاطرنشان کرد: شهروندان، نان را با هزینه کم خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت به‌طور مستقیم به نانوا پرداخت می‌کند و از سوی دیگر آرد را به نرخ آزاد به نانوا می‌فروشد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این روش، طرح خوبی است و مجلس هم موافق آن است اما نکته مهم در روش اجرای طرح است، تصریح کرد: دولت اجرای این طرح را به‌موقع اطلاع‌رسانی نکرده و به‌صورت شفاف تبیین نکرده که نگرانی‌هایی در بین مردم و جامعه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس نیز نسبت به این موضوع تذکر داده‌اند، گفت: امروز بحث مفصلی با حضور وزاری جهاد کشاورزی و امور اقتصادی در مجلس بود وزرا با حضور در مجلس، توضیحاتی را ارائه دادند.

حجت‌الاسلام باقری با بیان اینکه اجرای این طرح و تخصیص یارانه به‌صورت مستقیم به دست مردم، انتظار و خواسته نمایندگان مجلس است، اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان مردم انتظار داریم که یارانه‌ها به دست مردم و مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

وی تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی و تخصیص یارانه‌ها به‌صورت مستقیم به دست مردم به لحاظ تئوری، طرح خوبی است اما دغدغه و چالش نمایندگان مجلس، اجرای صحیح این طرح است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در اجرای صحیح و عادلانه این طرح به دولت کمک خواهد کرد، گفت: حذف ارز ترجیحی، امتحانی برای توانمندی دولت در اجرا است اما به عنوان نمایندگان مردم برای اینکه خدمات به خوبی به دست مردم برسد حتما به دولت کمک خواهیم کرد.

وی در خصوص نحوه تخصیص یارانه سایر اقلام اساسی به مردم ابراز کرد: هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده اما دولت در نظر دارد که یارانه سایر کالاهای اساسی را به روش‌های مختلف به دست مردم برساند و بحثی که در این رابطه وجود دارد، کالابرگ است تا یارانه‌ها در قالب‌های مختلف به دست مردم برسد.

حجت‌الاسلام باقری تصریح کرد: نحوه اجرا مهم نیست بلکه مهم این است که یارانه مربوطه به دست مردم برسد و مردم بتوانند اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر