logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۶۳۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
نماینده مردم زنجان و طارم در گفت‌وگو با موج‌رسا:

حذف ارز ترجیهی باعث کوتاهی دست قاچاقچیان و دلالان می‌شود/ هیچ کمبودی در تولید کالا‌ها در کشور وجود ندارد

حذف-ارز-ترجیهی-باعث-کوتاهی-دست-قاچاقچیان-و-دلالان-می‌شود-هیچ-کمبودی-در-تولید-کالا‌ها-در-کشور-وجود-ندارد
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه ۷۰ درصد یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به ابتدای زنجیره می رسد و مردم که در انتهای زنجیره قرار دارند از این یارانه محروم می مانند گفت: با حذف ارز ترجیهی نه تنها تغییری در قیمت ها ایجاد نمی شود بلکه دست قاچاقچیان و دلالان نیز کوتاه می شود.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی که مجلس قانون گذاری کرده است دارای شروطی است از جمله اینکه با حذف ارز ترجیهی در کالا های اساسی و دارو قیمت برای مردم نباید تغییری داشته باشد، با چنین شرطی مجلس سعی کرده تا فسادی که در ارز ترجیهی وجود دارد و قریب به ۷۰ درصد آن به دست مردم نمی‌رسد را حذف کند.

وی با بیان اینکه یارانه ناشی از ارز ۴۲۰۰ به ابتدای زنجیره که وارد کننده ها باشند می رسد و مردم که در انتهای زنجیره قرار دارند محروم می مانند گفت: با حذف ارز ترجیهی آرد، روغن، مرغ، گوشت، نهاده‌ها کلا با ارز آزاد تهیه می‌شوند و در انتهای زنجیره که مردم مصرف کننده هستند تغییری در قیمت مشاهده نمی کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در یک‌مثال، قیمت یک نوع نان که در حال حاضر ۲ هزار تومان است بعد از حذف ارز ترجیهی و آزاد شدن قیمت آرد نیز دوباره با همین قیمت به فروش خواهد رسید و مابه‌التفاوت آن را دولت به نانوا پرداخت خواهد کرد با این شرایط آردی که به نانوا داده می شود دیگر آرد رایگان و مجانی نیست بلکه با قیمت آزاد به دست نانوا می رسد.

وی ادامه داد: با این اقدام جلوی قاچاق و خرید و فروش آرد گرفته می شود، بخش زیادی از فروش آرد؛ که به اسم مردم به نانوا داده می شد اما در جاهای دیگر مصرف می شد و به دست دلالان، قاچاقچیان و صنایع دیگر می‌رسید؛ ممانعت می شود. با این وجود این امر در سایر کالا و اقلام همچون روغن، گوشت، مرغ صدق می کند و در خرید مردم تغییری ایجاد نمی شود.

طاهری با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیهی هنوز آغاز نشده است، گفت: اما چون اسم شروع طرح مطرح شده است، مردم خرید خود را نسبت به اقلام بیش از پیش افزایش داده‌اند از سویی دیگر اختلاف قیمت وحشتناکی که بین کشور ما و کشورهای همسایه وجود دارد، احتکار خود تولید کننده‌ها، فروشنده‌ها عاملی برای کاهش عرضه اقلام در بازار شده است، اما باید به مردم این اطمینان را داد هیچ کمبودی در تولید کالا ها در کشور وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح ها مدیریت باید درست باشد عنوان کرد: در اجرای چنین طرح هایی همواره در چند هفته اول مشکلاتی وجود دارد اما با گذشت زمان شرایط متعادل می شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر