logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۵۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
همزمان با اولین روز ماه شوال انجام می شود؛

آداب و رسوم زنجانی ها در عید فطر

آداب-و-رسوم-زنجانی-ها-در-عید-فطر

مردم استان زنجان نیز همچون مردم سایر استان های کشور دارای آداب و رسوم خاصی در روز عید فطر هستند.

به گزارش موج رسا; روز اول ماه شوال مصادف با عید فطر است که مسلمانان، پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه این روز بزرگ بوده و آن را جشن می‌گیرند.

کشورهای مسلمان دیگری نیز همچون مصر، امارات و یمن با برپایی آیین‌های خاص خود در این عید، ماه مهمانی خداوند را بدرقه می‌کنند.

در این روز مسلمانان نماز عید فطر را به جماعت می‌خوانند روزی که، روزه گرفتن در آن حرام است و پرداخت زکات فطره در این روز بر هر مسلمانی واجب است.

 

*توصیه‌های دین در روز عید

در منابع اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر و عید قربان، تن خود را در آب بشویند و غسل کنند، غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در این روز است و در آن فرقی میان مردان، زنان و کودکان نیست و علاوه بر غسل، عطر زدن و مسواک کردن نیز از سنت‌های روز عید فطر به شمار می‌آید.

*سنت‌های قدیمی مردم زنجان

از سنت‌های مسلمانان به ویژه مردم زنجان در روز عید فطر، تکبیر است، تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن است و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.

در متون اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر و عید قربان، تن خود را در آب بشویند و غسل کنند، غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در روز عید است و در آن فرقی بین مردان، زنان و کودکان نیست.

مردم استان زنجان نیز همپای مردم سایر استان‌ها برای برگزاری عید فطر آماده می‌شوند.

مساجد، تکایا و امامزاده‌های استان زنجان برای برگزاری نماز روز عید فطر آماده است.

دید و بازدید و انجام صله رحم از سنت‌های دیرین مردم زنجان است.

عید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان جهان است که مسلمانان با حضور در نماز عید فطر وحدت، اتحاد و همبستگی خود را به جهانیان نشان می‌دهند.

اقامه نماز عید فطر شکرگزاری مسلمانان از خداوند را نشان می‌دهد، این شکرگزاری به علت توفیق یک ماه بندگی و عبادت است.

گفتنی است، نماز عید فطر سال جاری به صورت متمرکز در 14 شهر و شهرستان استان زنجان به امامت ائمه جمعه در مصلی‌های نماز جمعه اقامه می‌شود.

 

*فریضه‌های الهی در عید فطر

در حدیث شریفی از امام رضا(ع) آمده است: «خداوند، روز فطر را بدین سبب "عید فطر" قرار داد تا مسلمانان، اجتماع و مجمعی داشته باشند که در آن روز، گرد هم آیند و در برابر خداوند، به خاطر منت‌ها و نعمت‌هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آن روز، روز عید و تجمع، روز زکات و رغبت و روز نیایش است».

 

*گفت‌وگوی بنده در قنوت نماز عید با پروردگار

بارالها! به حق این روز، که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می‌خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر بدی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، ما را نیز از آن خارج سازی، درود و صلوات تو بر او و آنها.

خداوندا! از تو می‌طلبم، هر آنچه را که بندگان شایسته‌ات از تو خواستند و به تو پناه می‌برم از هر آنچه که بندگان خالصت به تو پناه بردند.

 

*تکبیر در روز عید فطر

یکی دیگر از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر، تکبیر است، تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن بوده و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.

الله أکبر الله أکبر الله أکبر

لا إله إلا الله

الله أکبر الله أکبر

ولله الحمد

الله أکبر کبیراً

والحمد لله کثیراً

حضرت علی(ع) در خصوص فضیلت روز عید فطر می‌فرمایند: «امروز تنها عید کسانى است که روزه آنها در پیشگاه ‏خدا پذیرفته شود و عبادت‏‌هاى شبانه آنها مورد پذیرش خداوند شده باشد، و هر روزى ‏که گناه نکنى روز عید تو است».//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر