logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۵۳۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پژوهشگر حوزه بانوان:

گفتمان انقلاب، تعالی‌بخش جایگاه زن و خانواده است/ زنان در واقعه انقلاب نقش اصلی داشتند

گفتمان-انقلاب،-تعالی‌بخش-جایگاه-زن-و-خانواده-است-زنان-در-واقعه-انقلاب-نقش-اصلی-داشتند
پژوهشگر حوزه بانوان با بیان اینکه زن در گفتمان انقلاب اسلامی، عنصر فعال در صحنه و در صف اول شناخته می‌شود گفت: گفتمان انقلاب تعالی بخش جایگاه زن و خانواده است.

به گزارش موج رسا; زهرا بابازاده در ادامه سلسله نشست‌های روایت انقلاب با موضوع تحلیل مناقشه گفتمان‌ها در مسائل زنان پس از انقلاب اظهار داشت: گفتمان‌ها تصور ما از جهان را شکل می‌دهند و تغییر در گفتمان‌ها، تغییر در جهان اجتماعی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه گفتمان‌ها هم برساخت می‌شوند و هم می‌سازند، خاطرنشان کرد: گفتمان‌ها به همه چیز در چهارچوب نظام معنایی خود، مفهومی خاص می‌بخشند؛ مفهومی که مختص همان نظام معنایی است.

بابازاده افزود: گفتمان‌ها در عینیت‌سازی اهداف خود، رقیب محسوب می‌شوند و با غیریت‌سازی و حاشیه‌رانی از دال تهی گفتمان رقیب، دال مرکزی خود را برمی‌گزینند و چنانچه در تبدیل آن به اسطوره و آرمان مطلوب، موفق شوند به هژمونی و قدرت می‌رسند.

پژوهشگر حوزه بانوان گفت: گفتمان انقلاب اسلامی با حاشیه‌رانی 2 گفتمان رقیب یعنی گفتمان سنتی و گفتمان شبه مدرن (پهلوی دوم) در نگاه به جایگاه زن به تفوق دست یافت.

وی اظهار داشت: زن در نگاه گفتمان سنتی، موجودی ناقص‌العقل در خانواده و صرفاً ابزار تولید مثل بوده و ورودش به اجتماع، فسادافکن است و باید در خانه بماند.

بابازاده با بیان اینکه در این گفتمان، زن مقابل مرد و عنصری منفعل است، خاطرنشان کرد: گفتمان پهلوی دوم، نگاه ابزاری و شی‌واره به زن دارد و فحشا و آزادی بی‌حد و حصر از نشانه‌های آن است.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی از دال تهی گفتمان سنتی یعنی مشارکت زن و دال تهی گفتمان شبه مدرن یعنی مذهب، نشانه‌های معنایی خود در حول ارزش‌های اسلامی، تقدم هویت انسانی زن بر هویت جنسیتی او، برابری، مقام مادر، شجاعت زن، حجاب و عفاف و حق و تکلیف زن در مشارکت در سرنوشت خویش را برساخت.

بابازاده گفت: امام خمینی(ره) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی می‌فرمایند «ما این خرابه‌ای که تحویل گرفتیم باهم دست‌به‌دست هم، چه مردان و چه زنان باید بسازیم.»

وی اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند «بزرگترین دستاورد انقلاب، تحول حاصل‌شده در زنان بود و این تحول بیش از تحولی است که در مردان حاصل شده است.» یا اینکه می‌فرمایند «زنان در انقلاب، پیشرو مردان بوده‌اند. زنان در صف اول واقعه بوده اند. مردها از مجاهدت زن‌ها تشجیع می‌شدند.»

بابازاده با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری به جایگاه زنان نیز در همین راستا است، خاطرنشان کرد: ایشان از الگوی سومی که نه شرقی و نه غربی است در مورد زنان صحبت می‌کنند لذا زن در گفتمان انقلاب اسلامی، عنصر فعال در صحنه و در صف اول شناخته می‌شود که حتی هدایت‌کننده مرد است.

پژوهشگر حوزه بانوان با بیان اینکه در درون گفتمان کلان انقلاب اسلامی تا امروز، شاهد بروز و ظهور 4 خُرده‌گفتمان بوده‌ایم، افزود: نگاه این گفتمان‌ها به زنان و مسائل‌شان در پرتو 6 برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبیین می‌شود و هر گفتمان، نگاه ویژه خود به دال‌های تثبیت‌شده گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع زنان را داشته است.

وی با اشاره به گفتمان سازندگی گفت: در برنامه اول و دوم توسعه، افزایش سطح سواد عمومی، ارتقای سلامت، اوقات فراغت و تربیت‌بدنی زنان مورد توجه است.

بابازاره ابراز کرد: بحث تنظیم خانواده، کنترل موالید و جمعیت در این دوران مورد توجه قرار می‌گیرد و به دلیل شایط متاثر از جنگ تحمیلی و ساختن کشور، مسائل زنان آنچنان در اولویت توجه نبوده و دال مرکزی این گفتمان، حضور زنان در اجتماع با 2 مولفه آموزش و اشتغال است که اولین نهاد زنان با نام «دفتر امور زنان» در این دوران شکل می‌گیرد.

پژوهشگر حوزه بانوان با اشاره به گفتمان اصلاحات در مورد زنان بیان کرد: این گفتمان از دال تهی گفتمان سازندگی در موضوع زنان یعنی مشارکت و آزادی برمی‌آید.

وی با بیان اینکه زن در این گفتمان، سوژه مستقل است، اظهار کرد: دال مرکزی این گفتمان، مشارکت زنان در توسعه است و نشانه‌های اصلی آن در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه، توانمندسازی زنان و عدالت جنسیتی و تبعیض مثبت است.

بابازاره خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین مدنی، اشتغال زنان، گسترش سازمان‌های مردم‌نهاد و منع خشونت علیه زنان و سیاست‌های آموزشی غیرجنسیتی از نشانه‌های فرعی این گفتمان هستند ضمن اینکه دفتر امور زنان در این دوران به دفتر امور«مشارکت» زنان تغییر نام پیدا می‌کند.

وی در خصوص گفتمان اصولگرایی نسبت به زنان گفت: گفتمان اصولگرایی، دال تهی گفتمان اصلاحات یعنی خانواده‌گرایی را به دال مرکزی خود تبدیل می‌کند.

بابازاده با بیان اینکه این گفتمان، تحقق عدالت جنسیتی را در قالب خانواده و ایفای نقش مادری و همسری زن می‌بیند، گفت: در برنامه پنجم توسعه به جایگاه همسری و مادری زن، حضور زن در خانه جهت تحکیم این نهاد تاکید می‌شود و این گفتمان، مخالف شغل تمام‌ وقت زنان است و نشانه‌های آن کاهش ساعات اداری زنان، شغل خانگی و دورکاری است.

وی افزود: گفتمان اصولگرایی، توانمندسازی زنان را صرفاً مربوط به زنان نخبه و مدیر یا زنان سرپرست خانوار و محروم محدود می‌کند و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در این دوره پیگیری می‌شود و همچنین دفتر امور مشارکت زنان به دفتر و سپس معاونت امور زنان و «خانواده» تغییر نام پیدا می‌کند.

پژوهشگر حوزه بانوان با بیان اینکه دال مرکزی گفتمان اعتدال به زن، برابری زن و مرد یعنی برابری جنسیتی است، اظهار کرد: نشانه‌های معنایی در برنامه ششم توسعه، فرصت‌های برابر، سهم مدیریتی برای زنان، اشتغال زنان، رفاه و بیمه زنان است و این گفتمان با حاشیه راندن خانواده‌گرایی، هدف ارتقای جایگاه زنان در جامعه را پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این تصور گفتمانی که موجب زیر و رو شدن مسائل زنان مطابق الگوی مطلوب هر دولت و دال مرکزی هر گفتمان شده، ما را از رسیدن به اهداف بازداشته است.

بابازاده با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در 30 فروردین 1393 بیانات ارزشمندی دارند که از ضرورت تاسیس یک مرکز عالی فراقوه‌ای صحبت می‌کنند، ابراز کرد: امروز پس از 4 دهه به این نهاد مهم نیاز داریم تا مسائل زنان، همه زنان را فراتر از دعواها و جنجال‌های سیاسی تشخیص دهیم، آسیب‌ها را بشناسیم و برای آن‌ها راهکارهای علمی و عملی داشته باشیم.

به گزارش موج رسا؛ سلسله نشست‌های روایت انقلاب به همت بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان به مناسبت دهه فجر و با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر