logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۲
[ شناسه خبر : ۷۴۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نگاهی به مشکلات شهر زنجان؛

آش شور ساماندهی نوبت دهی در مطب های زنجان/وقتی داد دادستان در می آید

آش-شور-ساماندهی-نوبت-دهی-در-مطب-های-زنجان-وقتی-داد-دادستان-در-می-آید

عدم ساماندهی نوبت دهی در مطب های پزشکان موجب شده تا حق مردم تضییع شده و مشکلات بیشماری برای بیماران به وجود آید.

به گزارش موج رسا; برای گرفتن فقط سونوگرافی به یکی از مطب پزشکان زنجان مراجعه کردم منشی که قیافه حق به جانبی داشت گفت صبح ساعت 8 بیایید و پشت در روی کاغذ اسمتونو بنویسید و ساعت دو هم حضوری بیایید تا وقت بدم، این پروسه وقت دادن اکثر پزشکان زنجانی اعم از متخصص و غیر متخصص است، حتما باید یک روز درگیر باشی تا بتوانی یک کار ساده پزشکی را انجام دهی.

به نظر می رسد پزشکان اصلا ارزشی برای وقت مردم قائل نیستند که چنین سیستمی را برای نوبت دهی پیاده می کنند در حالی که بسیاری از جوامع امروز دارای سیستم نوبت دهی منظمی هستند و در کمترین وقت نوبت می دهند.

فکر کنید با حال نزار،پای شکسته، یا درد کمر، یا هر بیماری که یک فرد دارد و برای درمان آن به پزشک مراجعه می کند،باید ساعت ها در مطب های پزشکان وقت صرف کنی، کافی است اعتراض کنی،منشی با بدترین رفتارها پاسخت را می دهد و می گوید ناراحتی برو جای دیگری ولی اینکه چه میزان وقت یک انسان را هدر داده است، اصلا برایش مهم نیست.

این سیستم ناقص و به درد نخور در زنجان بسیار شایع است اگر چه در کنار این نابسامانی برخی پزشکان متعهد سیستم نوبت دهی تلفنی دارند و نهایتا با یک ساعت تاخیر از زمان داده شده،باید پزشک شما را ببیند.

این آش به قدری شور شد و داد مردم به جایی نرسید که "حجت‌الاسلام حسن مظفری" دادستان زنجان در نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان نوبت دهی در مطب برخی پزشکان شد.

وی با اشاره به اینکه نابسامانی سیستم نوبت دهی در مطب پزشکان موجبات نارضایتی بیماران را فراهم کرده است،افزود: انتظار طولانی و بعضاً چند ساعته­ی بیماران و همراهان در مطب برخی پزشکان برای معاینه از جمله مشکلاتی است که باعث حس نارضایتی در مراجعین می شود.

این سیستم نامناسب به راحتی می­تواند با بکارگیری برخی روش­ها اعم از استفاده از سامانه­ی نوبت دهی اینترنتی، تلفن­های گویا و یا نوبت دهی دقیق منشی­ها مرتفع شود.

بلاتکلیفی و انتظارهای بعضاً چند ساعته به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و یقیناً شرع، عرف و اخلاق حرفه­ای پزشکی نیز این نوع برخورد با مراجعین را تأیید نمی­کند.

شلوغی مطب ها به دلیل تعداد ویزیت بیشتر از سوی پزشکان یکی دیگر از مشکلاتی است که مراجعان با آن مواجه هستند، در واقع پزشکان برای سود بیشتر مراجعه کنندگان بیشتری را قبول می کنند.

در نامه دادستان به علوم پزشکی زنجان آمده است، متأسفانه بعضاً مشاهده می­شود بدلیل شلوغی بیش از حد مطب­ها، زمان لازم برای معاینه­ی هر بیمار که بر اساس استانداردها مابین 7 تا 10 دقیقه است نیز کامل رعایت نمی­شود و با انجام معاینات سریع و یا بعضاً باحضور همزمان چندین بیمار در اتاق پزشک در برخی مطب­ها ، حقوق مراجعین تضییع می شود.

حق داشتن زمان و حریم خصوصی برای ارائه­ شرح حال به پزشک گاهی به دلیل همزمانی ویزیت چند نفر به شدت تضییع می شود و مراجعه کننده نمی تواند به راحتی موضوع بیماری خود را شرح دهد.

در این نامه به عدم تناسب سازی ساختمان فیزیکی مطب ها با شرایط جسمانی بیماران نیز اشاره شده است که در واقع مشکل بسیاری از بیماران است که به دلیل شرایط جسمی و بیماری نمی توانند به راحتی در مطب پزشکان تردد کنند به عنوان مثال دکتر ارتوپد در طبقه دوم یا سوم است و بیمار قادر به طی مسیر از طریق راه پله نیست و آسانسور هم یا خراب است یا همیشه پر است.

به نظر می رسد انتظارها در خصوص این عدم ساماندهی به پایان رسیده است و علوم پزشکی باید سریعا برنامه ای برای ساماندهی نوبت دهی در مطب های زنجان بدهد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر