logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۵
[ شناسه خبر : ۷۲۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون دامپزشکی استان زنجان:

هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده است/ مرغداریها و تالابهای استان به صورت مستمر رصد می‌شود

هیچ-موردی-از-آنفولانزای-فوق-حاد-پرندگان-در-استان-زنجان-مشاهده-نشده-است-مرغداریها-و-تالابهای-استان-به-صورت-مستمر-رصد-می‌شود

معاون دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده است گفت: مرغداریهای فعال سطح استان و تالابها به صورت مستمر توسط تیمهای بهداشتی دامپزشکی رصد می شود.

مجید اسکندر‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره با اقدامات پیشگیرانه در خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه در سطح تالابها و مرغداریهای استان زنجان انجام می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده است و مراقبت های فعال و غیر فعال دراین مورد در سطح مرغداریها و روستاهای استان زنجان انجام می شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه هر گونه علائم مشکوک در پرندگان و مرغداریها مورد بررسی قرار می گیرد بیان کرد: اگر مورد مشکوکی مشاهده شود در کمترین زمان نمونه گیری و برررسیها انجام می شود و تاکنون نیز خوشبختانه موردی از این بیماری در سطح استان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر استانهای همجوار با این بیماری در گیر هستند خاطر نشان کرد: این بیماری به گونه ای است که میتواند توسط پرندگان مهاجر به استان زنجان منتقل شود و این بیماری تمامی شهرستانهای استان را تهدید می کند.

اسکندر پور با بیان اینکه در سطح مرغداریهای فعال استان مراقبت های ویژه انجام شده و راههای ورود سایر پرندگان به مرغداریها جلوگیری می شود افزود: اقداماتی بهداشتی و قرنطینه ای با نظارت دامپزشکی در مرغداریهای سطح مرغداریها رعایت می شود.

وی با اشاره به نظارتهای دامپزشکی زنجان در واردات مرغ و جوجه زنده از سایر استانها ابراز کرد: جوجه های یکروزه ای که وارد استان می شود باید با مجوز بهداشتی دامپزشکی باشد و مرغهایی که به کشتارهها فرستاده می شود نیز باید مجوز بهداشتی دامپزشکی داشته باشند.

معاون بهداشتی دامپزشکی استان زنجان افزود: با محیط زیست هم بازدیدهای مشترکی از تالابها و محلهایی که پرندگان مهاجر سکونت دارند انجام می شود بیان کرد: اگر مرگ مشکوگی از پرندگان مشاهده شده باشد سریعا نمونه گیریهای لازم انجام شده و مورد بررسی قرار می گیرد و تا به امروز هم موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

وی افزود: محیط زیست نیز در صورت مشاهده مرگ مشکوک پرندگان مهاجر به دامپزشکی گزارش می دهد و با نیروی انتظامی نیز در خصوص توقیف خودروهای حامل مرغهای زنده بدون مجوز همکاری لازم را داریم.

اسکندر پور با اشاره به اینکه توصیه ای که به مردم می شود از خرید مرغ زنده از دست فروشان خودداری کنند گفت: خرید مرغ و تخم مرغ در فروشگاههایی که با آرم بهداشتی دامپزشکی بوده مشکلی وجود ندارد و از خرید فرآورده هایی که بدون مهر بهداشتی دامپزشکی هستند خودداری کنند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر