logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۰
[ شناسه خبر : ۷۱۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
گزارش؛

چاقوی زنجان زیر تیغ بی‌تدبیری/ نوسانات ارز و واردات چاقوهای چینی صنعت چاقوی زنجان را دچاربحران کرده است

چاقوی-زنجان-زیر-تیغ-بی‌تدبیری-نوسانات-ارز-و-واردات-چاقوهای-چینی-صنعت-چاقوی-زنجان-را-دچاربحران-کرده-است

گرانی مواد اولیه و نوسانات ارز صنعت چاقوی زنجان را دچار بحران کرده و صدای صنعت‌گران را در آورده است.

به گزارش موج رسا; صنعت چاقوسازی از رشته های ماندگار و تاریخی استان زنجان محسوب می‌شود که نیازمند توجه جدی و حمایت بیشتر از سوی متولیان امر است سامانه صنعت چاقو سازی در ایران را در زمان هایی باید جستجو کرد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می رفت قدیمی ترین آثار به دست آمده از این مکان که از جنس سنگ اعلام شده و از آن جمله می‌توان چاقوهایی با دسته هایی از استخوان و تیغه ای از جنس چخماق که متعلق به ۴۲۰۰ ق.م را نام برد.

بررسی‌های به عمل آمده و با توجه به شواهد و مدارک به طور قطع اعلام تاریخ دقیق و مشخص زمان شروع این صنعت در استان زنجان مقدور نمی باشد.

اما قدیمی‌ترین چاقو به دست آمده از مجموعه مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد روستای حمزه لو متعلق به هیجده قرن پیش از میلاد است.

این چاقو دارای دسته ای از شاخ بز و طول آن ۱۱ سانتیمتر که با استفاده از دو میخ پرچ به تیغه ای متصل گردیده و طول تیغه ۸ و نیم سانتی متر اندازه گیری شده که تیغه آن مقداری زنگ زده است.

قلاف این چاقو از جنس چرم بوده و با بندی از جنس چرم با لباس وی متصل بوده طول غلاف ۱۵ و نیم سانتیمتر است و در عرض آن شکافی تعبیه شده که احتمالا وسیله‌ای شبیه گوش پاک کن بل نوعی سنجاق در آن جاسازی شده که چاقوی مزبور را می توان به عنوان اولین و قدیمی ترین سند موثق به دست آمده در خصوص صنعت چاقو سازی زنجان نام برد.

مهدی محمدی چاقوساز زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به مشکلات صنعت چاقو در استان زنجان اظهار کرد: قیمت بالای مواد اولیه مشکل اصلی چاقو سازان است.

وی تصریح کرد: تقریبا از ۱۳ سالگی به چاقو سازی مشغول هستند مشغول هستم و با این هنر که در ایران و جهان به نام زنجان شهرت داردعجین هستم.

این چاقو ساز زنجانی با بیان اینکه صنایع دستی و چاقو سازی در استان زنجان بسیار مهجور واقع شده و حمایت کننده از آن وجود ندارد خاطر نشان کرد: در طول ۲۵ سال فعالیت در این حوزه تنها بسیج سازندگی یک تسهیلات کارآفرینی به من کمک کرده است و هیچ ارگانی مشکل بیمه ما را حل نمی‌کند.

وی بیان کرد: مشکل عمده تولیدکنندگان قیمت بالای مواد اولیه که باعث می‌شود قیمت تمام شده کالا افزایش یابد به علاوه ورود چاقوهای چینی نیز موجب شده تا این صنعت دچار بحران و با مشکلاتی خاص مواجه شود.

محمدی افزود: اکنون برای ۵ نفر به طور مستقیم و سه نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کردم به کشورهای ترکیه و آذربایجان هم صادر می‌کنیم.

وی بیان کرد: عمده فروش و چاقو‌های زنجان در شهرهای شیراز، تبریز، مشهد و اهواز صورت می‌گیرد که به لحاظ وجود تقاضا در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد.

این فعال صنفی در ادامه با اشاره به کیفیت چاقو‌های تولید شده در سطح استان زنجان ابراز کرد: با توجه به کیفیت بالای این محصول شاهد استقبال شهروندان شهرهای مختلف از چاقوی زنجان هستیم.

وی فعالیت چاقوسازان زنجان را مناسب ارزیابی کرد گفت: سال ۹۵ قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص سلاح سرد حمل آن بدون در نظر گرفتن این مهم که این در بعضی از شهرهای کشور به ویژه در زنجان که قطب اصلی تولید چاقو بوده باعث کاهش شدید تقاضا و دلسردی تولید کنندگان این صنف شد.

محمدی بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد ظرفیت کارگاه‌ها و صنعتگران تولیدی این صنف مشغول به فعالیت هستند که در صورت حمایت‌های واقعی از تولید بازاریابی فروش و صادرات این صنعت اشتغالزایی قابل توجهی در استان به همراه می‌آورد به ارمغان می‌آورد.

همچنین الناز خدایی معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص مشکلات چاقو سازان اظهار کرد: ورق استیل که در صنعت چاقو استفاده می شود به سختی در بازار یافت می شود.

وی با اشاره به اینکه توزیع کننده مواد اولیه از وضعیت نوسانات بازار ارز سوء استفاده می‌کنند و به بهانه این نوسانات از ارائه مواد اولیه به صنعت گران خودداری می کنند بیان کرد: روند افزایش نرخ ارز در همه بخش های اقتصاد داخلی تاثیر گذاشته و این تاثیر تنها به منحصر به صنعت چاقو نیست.

وی عنوان کرد: اگر مشکل نوسانات ارزی حل نشود این مشکل صنعت مس، چاقو و بخش اقتصادی سایر حوزه ها را تحت شعاع قرار می دهد.

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر