logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۶۷۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر خبر داد:

اجرای الگوی کشت در 59 هزار هکتار از مزارع ابهر

اجرای-الگوی-کشت-در-59-هزار-هکتار-از-مزارع-ابهر
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی ۵۹ هزار هکتار از مزارع شهرستان ابهر تحت اجرای الگوی کشت قرار گرفت که از این میزان ۱۲ هکتار مزارع آبی و ۴۷ هزار هکتار آن مربوط به مزارع دیم است.

حسن مولایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: از ۱۲ هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی آبی در شهرستان ابهر در حدود ۶۰ درصد به شیوه آبیاری‌های نوین از جمله نوار تیپ آبیاری می‌شوند که این شیوه موجب کاهش مصرف آب شده و کارایی مصرف آب را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: در محصولات زراعی آبی از جمله لوبیا، ذرت علوفه‌ای و ... در حدود ۳ هزار هکتار به شیوه روش‌های نوین الگوی کشت از جمله روش دو ردیف روی پشته با ادوات نوین کشت می‌شوند که این مسأله باعث صرفه‌جویی منابع آبی و کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری خواهد شد.

مولایی اظهار داشت: اجرای طرح الگوی کشت در شهرستان ابهر می‌تواند در راستای جلوگیری از فرونشست بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: کشت ارقام میان‌رس و زودرس محصولات زراعی باعث کاهش طول دوره رشد و کاهش مصرف آب شده و سیاست دولت به سمت توسعه  کشت‌های پاییزه و انتظاری و  توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است، در این روش‌ها در مصرف آب کشاورزی بسیار صرفه‌جویی می‌شود و ضمناً توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب‌بر مانند زعفران ، گل محمدی و .... می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف منابع و حتی افزایش ارزآوری و کسب درآمد برای کشاورزان باشد.

مولایی تصریح کرد: تغییر در شیوه کشت، کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب‌بر مانند سورگوم، نخود علوفه‌ای، خلر و ....  و کشت گیاهان روغنی جدید مانند کاملینا از مهمترین اقدامات این اداره در راستای اجرای طرح الگوی کشت در سال گذشته بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مدیریت آب در مزارع کشاورزی بدون کاهش در میزان تولیدات انجام خواهد شد که می‌تواند در افزایش راندمان و همچنین بهره‌وری در منابع تولید، آب و خاک مؤثر باشد.

مولایی با بیان اینکه اجرای طرح کنترل الگوی کشت بسیار ضروری است، ادامه داد: شهرستان ابهر از نظر کم‌آبی و فرونشست اراضی در وضعیت خوبی قرار ندارد و این موضوع مستلزم همکاری و تعامل دستگاه‌های نظارتی و قضایی است تا از هرگونه سوءاستفاده‌های احتمالی در راستای اجرای این طرح جلوگیری شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی  ۵۹ هزار هکتار از مزارع شهرستان ابهر تحت اجرای الگوی کشت قرار گرفت که از این میزان ۱۲ هکتار  مزارع آبی و ۴۷ هزار هکتار آن مربوط به مزارع دیم است.

مولایی بیان داشت: با توجه به ناترازی‌های برق و به دلیل اینکه مزارع کشاورزی تا پایان خرداد ماه باید از آبیاری مناسب بهره‌مند باشند، از شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ابهر درخواست می‌شود شرایط را به گونه‌ای مهیا سازد تا قطعی و نوسان برق در مناطق شهرستان به محصولات کشاورزی آسیب نزند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر