logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۷
[ شناسه خبر : ۳۰۰۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

کشت برنج در استان زنجان مطابق با الگوی کشت انجام می‌شود

کشت-برنج-در-استان-زنجان-مطابق-با-الگوی-کشت-انجام-می‌شود
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشت برنج در استان زنجان مطابق با الگوی کشت انجام می شود و امسال 2 هزارو 650 هکتار زیر کشت برنج رفته است.

سعید ناصروفائی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: طبق برنامه الگوی کشت ابلاغی از وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیرکشت ابلاغی کشت برنج به استان زنجان بصورت محدود، امسال ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار با پیش‌بینی تولید 10 هزارتن می‌باشد که در سه شهرستان طارم، زنجان و ماهنشان کشت برنج با رعایت ضوابط الگوی کشت انجام خواهد شد.

وی افزود: هیئت وزیران در جلسه ۹ آبان ۱۳۹۷ به پیشنهاد وزارت نیرو، کشت برنج را بر اساس الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی، صرفاً در استان‌های گیلان و مازندران مجاز اعلام کرده‌اند و طبق تبصره این مصوبه در خارج از استان‌های گیلان و مازندران، خشکه‌کاری برنج مشروط به آبیاری تحت فشار و نصب کنتور توسط متقاضی و یا تحویل حجمی و استفاده از حداکثر ۷ هزار مترمکعب آب در هکتار در یک دوره کشت که به تأیید مشترک جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان برسد، مجاز شمرده شده است.

کشت برنج طبق الگوی کشت انجام می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، خوشبختانه امسال در الگوی کشت ابلاغی وزارت، ۲ هزارو ۶۵۰ هکتار سطح کشت برنج برای این استان در نظر گرفته شده است، گفت: با وجود تلاش‌های فراوان این سازمان برای ادامه کشت برنج در استان زنجان و تحقق نسبی این موضوع، در عین حال با هرگونه کشت محصول برنج با استفاده از آب زیرزمینی(چاه) در این شرایط بحرانی آب و محدودیت آب قزل اوزن، موافق نیستیم و کشاورزان باید با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، نسبت به مدیریت مزرعه و ارتقای بهره‌وری آب اقدام نمایند.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه «دولت برای اینکه در اجرای الگوی کشت برنج پیشنهادی جهاد کشاورزی، برنج‌کاران را پای کار بیاورد چه مشوق‌هایی در نظر گرفته است» گفت: فعلاً مشوق‌ها اعلام نشده است اما مقرر شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به این مهم توجه شود.

سودآوری عامل  اصلی‌ روی آوردن به برنجکاری

ناصروفائی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «سودآوری یکی از اصلی‌ترین دلیل روی آوردن برنج‌کاران به کشت محصول است آیا محصولی هست که بتواند در زمینه منابع اقتصادی و بازارپسندی جایگزین برنج باشد»، با قبول قدرت رقابتی بالای محصول برنج گفت: اول اینکه ما توصیه‌های خود را به کشاورزان ارائه می‌دهیم که با توجه به محدودیت‌های موجود الگوی کشت را رعایت کنند. با توجه به محدودیت‌های خاکی، بالابودن سطح ایستابی آب‌های سطحی در حاشیه‌های رودخانه قزل‌اوزن و زنجانرود که فقط برای برنج‌کاری مناسب هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشت جایگزینی که به لحاظ درآمدی و متناسب با بافت خاک باشد به جای برنج باشد، وجود ندارد، گفت: هرچند محصولاتی مانند کینوا، علوفه‌های کم آب بر مانند سورگوم و همچنین کشت کلزا در برخی مناطق مستعد را در سنوات گذشته به کشاورزان توصیه کرده و این محصولات را در برخی مناطق توسعه داده‌ایم. اما باید برنجکاران توجه داشته باشند که با این وضعیت و کم آبی رودخانه‌ها، با محدودیت توسعه سطح کشت برنج در سنوات آتی مواجه خواهند شد.

کشت برنج در زنجان قدمت تاریخی دارد

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان بیان کرد: در سند سازگاری با کم‌آبی مصوب شده است تا همه ساله ۵۰ هکتار از اراضی کشت برنج کم شود و کشت‌های جایگزین اختصاص داده شود در این راستا سطح شالیزار‌های استان از 3 هزار و 200 هکتار در سال 97 به 2 هزار و 700 هکتار در سال جاری رسیده است.

جایگزین مناسبی به جای کشت برنج نیست

وی با اشاره به حمایت از کشت برنج در چارچوب الگوی کشت گفت: برنج یک محصول با قدمت کشت کهن در استان زنجان بوده که چندین هزار خانوار از کشت تک محصولی برنج ارتزاق می‌کنند و کشت برنج بصورت معیشتی طی سالیان متمادی در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن و بصورت محدود در حاشیه زنجانرود شکل گرفته به طوری که طبق اولین سرشماری کشاورزی در سال ۱۳۵۲ انجام شده زنجان رتبه ۷ تولید برنج در کشور را داشته است.

ناصر‌وفایی با تاکید بر اینکه به واسطه توپوگرافی، بافت خاک، بالابودن سطح ایستابی آب، عدم وجود زهکشی و غیره حاشیه رودخانه‌ها به ویژه قزل اوزن و زنجانرود فقط مناسب کشت برنج هستند، اذعان کرد: کشت جایگزینی که بتواند در این شرایط با برنج رقابت نماید و مزیت نسبی داشته باشد نادر است به همین دلیل نمی توان کشاورز را وادار به کشت محصولی خاص کرد.

سطح کشت برنج در حال کاهش است

وی عنوان کرد: در سند سازگاری با کم‌آبی مصوب شده است تا همه ساله ۵۰ هکتار از اراضی کشت برنج کم شود و کشت‌های جایگزین اختصاص داده شود در این راستا سطح شالیزار‌های استان از ۳ هزار ۲۰۰ هکتار در سال ۹۷ به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار در سال جاری رسیده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است امسال هم برای آبیاری برنج طارم، استان مجبور به خرید آب از سد آیدوغموش میانه شود؟ اظهار کرد: پاسخ به این سوال در حیطه وظایف شرکت آب منطقه‌ای است و جهاد کشاورزی مسئولیتی ندارد.

طبق مقررات محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی کشور، هرگونه ارائه خدمات به برنجکاری ممنوع است

وی در خصوص ارائه حمایت و خدمات به شالیکاران بیان کرد: طبق مقررات محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی کشور، هرگونه ارائه خدمات (نهاده، تسهیلات مکانیزاسیون، بیمه و...) به برنجکاری ممنوع می‌باشد اما با تلاش و پیگیری بعمل آمده سازمان جهادکشاورزی در سال جاری، امیدواریم بتوانیم اقداماتی از قبیل تامین نهاده، ارائه توصیه‌های فنی و آموزشی، ترویج کشت‌های جایگزین، بیمه و غیره را در راستای حمایت از برنج در چارچوب الگوی کشت اجرائی کنیم.

 

ترویج کشت نشایی

ناصروفایی با بیان اینکه راهکار هایی برای کاهش مصرف آب در محصولات مختلف کشاورزی وجود دارد ادامه داد: به منظور کاهش مصرف آب در شالیزارهای استان زنجان توسعه و ترویج کشت نشائی به جای کشت مستقیم بذر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان طارم به لحاظ برخورداری از آب و هوای مطلوب با رطوبت مناسب و همجواری با رودخانه قزل‌اوزن یکی از مستعدترین مناطق استان به لحاظ تولید محصولات کشاورزی است، افزود: این در حالی است که برنج طارم و زیتون این منطقه تقریبا بین اغلب ایرانیان شناخته شده است و حتی هندوستان ایران را بیشتر مردم با این دو محصول خاص می‌شناسند. 

وی اشاره کرد: کیفیت برنج تولیدی در شهرستان طارم به لحاظ بهره‌مندی از موقعیت مناسب جغرافیایی همانند ارتفاع از دریا، وجود رطوبت در حد مطلوب و نبود بیماری‌های قارچی، بالا بوده و تمام این امور سبب می‌شود تا بازار پسندی بالایی در سطح کشور نیز داشته باشد.

تولید سالانه 10 هزار تن برنج در استان زنجان

ناصروفایی گفت: سالانه بیش از ۱۰ هزار تن انواع ارقام برنج همچون صدری، علی‌کاظمی و محلی در استان کشت می‌شود.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر