logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
[ شناسه خبر : ۳۶۳۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
ثروت خدادادی که هیچ عایدی برای مردم ندارد؛

ماهنشان غرق در ثروت معادن، آشفته از فقر امکانات

ماهنشان-غرق-در-ثروت-معادن،-آشفته-از-فقر-امکانات
شهرستان ماهنشان با دارا بودن ظرفیت عظیم معادن با اینکه ثروتمندترین شهرستان استان زنجان محسوب می‌شود اما در عین حال جزو محروم‌ترین نقاط استان نیز به شمار می‌رود و در انتظار گوشه چشمی از توجه مسئولان خصوصا در ارتباط با راه دسترسی مناسب است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» برخی مناطق در کشور وجود دارند که هنوز به سطح توسعه‌ای که باید می‌رسیدند، نرسیده‌اند و همچنان در شمار مناطق محروم محسوب می‌شوند اما نکته قابل تامل این است که برخی از این نقاط با اینکه دارای منابع عظیم، ثروت و درآمد بوده و حتی برای مناطق دیگر سودآور هستند اما خود نمی‌توانند بهره چندانی از این ثروت ببرند، این قصه در حکایت ضرب‌المثل آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم تجلی می‌یابد.

بیشتر بخوانید

با این حال استان زنجان دارای ۳۶ نوع ماده معدنی بوده و دارای ۲۰۰ معدن فعال است که در این میان شهرستان ماهنشان نیز از مناطق معدن‌خیز در کشور محسوب می‌شود، محل استقرار بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه است و سالانه ۱.۵ میلیون تن مواد معدنی از معادن این شهرستان استخراج شده و درآمد بالایی از حوزه استخراجات معدنی حاصل می‌شود؛ اما گویا عایدی از این معادن سهم شهرستان نمی‌شود و با وجود این شرایط شهرستان از نظر امکانات و زیرساخت‌ها در فقر و کمبود به‌سر می‌برد. 

با این حال در طول سالیان گذشته بارها مسئولان استانی و کشوری وعده‌هایی در خصوص بهبود زیرساخت‌ها و برنامه توسعه این منطقه معدن‌خیز داده‌اند اما آنچه که نمود دارد این است که زیرساختی همچون راه دسترسی به ماهنشان در شرایط بدی قرار دارد و گویا رفت و آمد کامیون‌های حامل بار از معادن بر تخریب‌های ادامه‌دار این مسیرها بیشتر دامن زده و سبب نارضایتی مردم این مناطق شده است اما با وجود این، ابراز نارضایتی هم راه به جایی نمی‌برد و ثمری برای مردم منطقه ندارد.

با این حال وصول حقوق دولتی و مسئولیت‌های اجتماعی معادن از نیازهای اصلی در ماهنشان محسوب می‌شود اما متاسفانه این امر اتفاق نمی‌افتد، بنابراین طبق قانون یک درصد درآمد معادن باید صرف هزینه‌‌های منطقه‌ای که معدن در آن‌جا قرار دارد، شود. اولویت‌دارترین امر برای صرف هزینه از درآمد معادن نیز پرداختن به راه‌ها و مسیر‌های ارتباطی است، با گذشت چند سال از ابلاغ این برنامه آن‌طور که باید به این موضوع پرداخته نمی‌شود. به طوری که حتی طبق اذعان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در بهمن ماه گذشته، تنها مبلغ ۴۴۹ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن به استان برگشته که رقمی بسیار ناچیز بوده است با این وجود این موضوع یکی از چالش‌ها و مطالبات مورد پیگیری مردم و مسئولان تبدیل شده است. 

اما آنچه که مردم ماهنشان از مسئولان مطالبه دارند این است که با توجه به ظرفیت عظیم شهرستان معدن خیز ماهنشان به‌لحاظ بهره‌مندی از امکانات همچون راه دسترسی، آب شرب، استقرار صنایع مختلف و سرمایه‌گذاری گوشه چشمی نیز توجه به این شهرستان محروم داشته باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر