logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۶۲۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

رهايی از هوای نفس با روزه در ماه رمضان

رهايی-از-هوای-نفس-با-روزه-در-ماه-رمضان
یکی از زیباترین فریضه‌های خداوند متعال که از جانب خداوند متعال از طریق انبیای الهی به بندگان خود ارزانی داشته شده بحث روزه و روزه داری است و در سیره انبیای الهی به ویژه پیامبران اوالوالعزم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» بعد از ظهور دین اسلام به عنوان کامل‌ترین ادیان الهی و پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر خاتم، مروج این دین مبین بوده بسیار مورد تاکید است در کتاب آسمانی دین زیبای اسلام هم به این مسئله در ابعاد مختلف و تاریخچه آن اشاره شده است. 

بیشتر بخوانید

در طول گردش یک سال،  یک ماه به عنوان ماه مبارک رمضان بر مسلمانان واجب شده و طبق دستوری که دین اسلام  قرار داده و باید به آن عمل شود. 

ماه رمضان به عنوان ماه برکت، رحمت و غفران الهی است و سفره‌ای که در این ماه به میزبانی خالق عالم خداوند متعال برای بندگان خود گسترده شده و بندگان دعوت به این میهمانی شده‌ و مشمول لطفی الهی هستند.

نسیم رحمت الهی که بعضا به عنوان یک فرصت در طول زندگی دنیوی انسان ایجاد می‌شود  زمانی که انسان خود را در مقابل این نسیم قرار دهد و مسیر سعادت خود در دنیا و آخرت را میسر ساخته است.

فرصت طولانی می‌خواهد که به عظمت این ماه عزیز پرداخت ولی اشاره‌‍ای کوتاه می‌گردد و اگر دنبال شناخت واقعی جهت بهره‌مندی بیشتر از الطاف خداوند در این ماه عزیز هستیم بایدعلاوه بر آیات و روایان پیرامون روزه و ماه مبارک، توصیه به مطالعه و تدبر و تأمل در خطبه شعبانیه نبی مکرم اسلام شود که توسط آقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام به نقل از جد بزرگوارشان کرده‌اند.

با گذشت هزاران سال از قدمت این فریضه الهی امروزه در این دنیای صنعتی و ماشینی باز هم کاملا مشهود است که این واجب الهی چه برکات و آثار عجیبی در زندگی بشر به ویژه مسلمانان و همچنین آثار فردی و اجتماعی دارد.

یکی از توصیه‌ها و روش‌های سیر و سلوک و تربیت دینی و اخلاقی نه تنها در ماه مبارک بلکه در سایر ایام سال که بعضا سفارش اولیای الهی هم بوده، روزه گرفتن می‌باشد و تبعات اجتماعی این واجب در جامعه هم کاملا ملموس است. 

روزه گرفتن علاوه بر سلامت روح انسان در سلامتی و نشاط بدن نیر تأثیرات خیلی مثبتی دارد همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ امروزه در بسیاری از بیماری‌ها توصیه پزشکان حتی پزشکان غیر مسلمان روزه گرفتن و پرهیز از خوردن و آشامیدن که شبیه دستورالعمل روزه است می‌باشد.

در ماه مبارک رمضان علاوه بر برکات معنوی طبق اسناد و آمار درصد جرم، جنایت، گناه و فساد در کشورهایی که به این واجب دینی و الهی عمل می‌شود به شدت کاهش می‌یابد و دلیل مسلم آن این است که افرادی که این فریضه را انجام می‌‍‌‌دهند به خدا نزدیک و از شیطان و هوای نفس دور می‌شوند و به یک آرامش قلب و درونی می‌رسند و همین امر موجب می‌گردد کارهای خلاف شرع، قانونی و عرف کاهش یابد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان/ حجت‌الاسلام علی ناصر 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر