logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۱
[ شناسه خبر : ۳۶۱۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ، تئاتر استان زنجان در گفتگو با موج رسا مطرح کرد:

سفره هفت سین مرسوم‌ترین آئین عید باستانی نوروز

سفره-هفت-سین-مرسوم‌ترین-آئین-عید-باستانی-نوروز
محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ، تئاتر استان زنجان با بیان اینکه ایران باستان دارای جشن‌ها و اعیاد فراوانی بوده و در فرهنگ ایران هر جشنی، نماد خاصی دارد. گفت: سفره هفت سین در فرهنگ ایرانیان معانی مختلف دارد.

حسین عباسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه سفره هفت سین نماد سرزمین است، سبزه که در سفره قرار می‌گیرد  نماد رشد، شکوفایی و بهار است گفت: در سفره هفت سین میوه هفت مغز قرار می‌دهند که شامل گردو، بادام، فندوق، پسته، کشمش، توت و انجیر است که میوه‌های بسیار مفیدی برای بدن هستند.  

بیشتر بخوانید

وی گفت: اگر به تفسیر میوه هفت مغز توجه شود انجیر نماد زنده کننده، کشمش گرما دهنده، توت نماد رویا بوده و ذهن انسان را به لحاظ رشدی تقویت می‌کند، بادام پویایی جهش و جنبش و کنشگری انسان را قوی می‌کند.

محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ، تئاتر استان زنجان با بیان اینکه وقتی که سر سفره هفت سین قرار می‌گیریم می‌خواهیم از این سفره برکت گرفته و این باعث تقویت رشد و کمال در انسان می‌شود اظهار کرد: در تفکر قبل اسلام همان «فروحشی که نماد پنجم انسان برای رشداست را قوی می‌کند.

حسین عباسی افزود: بعد از اسلام داخل سفره هفت سین قرآن گذاشتند. گذاشتن آینه داخل سفره یعنی اینکه ما می‌خواهیم خودمان را در آینه دیده و به اندرون، ماهیت و اصلالت خود توجه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: آب نماد زلالیت بوده و انسان همیشه موازی با آب حرکت می‌کند همه تمدن‌های برگرفته به برکت بود آب است و انسان‌ها بر این باورند که هر کجا آب است زندگی جریان دارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر