logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۸
[ شناسه خبر : ۳۵۲۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نائب رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی:

طرح ساماندهی کارگر ساختمانی در ابهر دچار مشکل است

طرح-ساماندهی-کارگر-ساختمانی-در-ابهر-دچار-مشکل-است
نائب رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی گفت: در ساماندهی ۳ هزار کارگر ساختمانی در شهرستان ابهر دچار مشکل هستیم و برای ساماندهی کارگران ساختمانی حمایتی از سوی مسئولان انجام نمی‌شود.

محمد بابائی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: در شهرستان ابهر ۳۸ هزار کارگر بیمه شده وجود دارد که بخشی از این بیمه‌شدگان کارگران شرکتی، ساختمانی، قالیبافان و بیمه مشاغل آزاد هستند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: ابهر در کنار اینکه یک منطقه کشاورزی است، حدود ۴۰ درصد صنایع استان زنجان را به خود اختصاص داده است و ۳۰ هزار کارگر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

بابائی تصریح کرد: طبق بیانات امام خمینی(ره) استقلال یک کشور مرهون کار و کارگر است، متأسفانه حقوق پایه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای یک کارگر دارای خانواده به هیچ عنوان کافی نیست و کارگران شرایط اقتصادی خوبی ندارند و برای افزایش درآمدهای خود به شغل‌های کاذب روی می‌آورند.

نائب رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه ابهر با ۱۴ مرکز آموزشی امروز از نظر نیروی کار، متخصص دچار مشکل است، گفت: شرکت‌ها به نیروهای کارآمد و متخصص نیازمند هستند، بنابراین زمانی صنایع به این شهرستان آورده می‌شود باید نیروی متخصص نیز تربیت شوند.

این مسئول با بیان اینکه شهرستان ابهر در حوزه ساخت و ساز در منطقه پیشرو است، گفت: ساختمان یک سرمایه ملی است که برای ساخت یک ساختمان ۴۰۰ شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند، که در صورت رکود و عدم ساخت و ساز،  ۴۰۰ شغل با مشکل مواجه می‌شود اما متأسفانه از این قشر کارگری حمایتی صورت نمی‌گیرد.

بابائی با تأکید بر اینکه بیش از ۶ ماه از ابلاغ قانون بیمه کارگران ساختمانی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی هنوز سهمیه‌ای برای بیمه کارگران ساختمانی تخصیص نداده است و طبق بخشنامه‌های درون‌سازمانی و غیرقانونی اقدام به قطع بیمه بسیاری از کارگران ساختمانی ‌می‌کند که انتظار ورود فرماندار را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی در شهرستان ۱۰ درصد جامعه کارگری را تشکیل می‌دهند، گفت: در ساماندهی ۳ هزار کارگر ساختمانی در شهرستان دچار مشکل هستیم، با وجود تأسیس انجمن صنفی و شرکت تعاونی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی در شهرستان ابهر برای ساماندهی کارگران ساختمانی حمایتی از سوی مسئولان صورت نگرفته است که جای گلایه دارد. 

نائب رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی با بیان اینکه در شهرستان ابهر ۲ هزار واحد مسکن ملی در حال ساخت و کلنگ‌زنی است، افزود: در بحث تأمین نیروی کار برای این پروژه‌ها دچار مشکل هستیم، تأمین نیروی انسانی در حوزه ساختمان‌سازی به جهت سختی کار نیاز به پشتیبانی دارد و متأسفانه بیشتر شکایات کارگری در دادگاه‌ها از سوی کارگران ساختمانی است.

بابائی خاطرنشان کرد: برای ساخت ساختمان‌های با ایمنی و استاندارد روز نیاز به نیروی کار متخصص و آشنا به علم روز است با وجود اینکه تنها ۶ درصد جامعه کارگری کشور را کارگران ساختمانی تشکیل می دهند اما ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بخش کارگران ساختمانی اتفاق می‌افتد و هیچ نهادی مسئولیت این حوادث را قبول نمی‌کند.

نائب رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی بیان داشت: ابهر دارای دو تشکل صنفی بنام انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و شرکت تعاونی تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان ابهر است که آمادگی خود را برای همکاری با نهادها و ارگان‌های دولتی را برای بهبود ساخت و ساز، ارتقاء کیفی و کمی ساخت و ساز، تأمین نیرو کار ماهر و نیمه‌ماهر برای پروژه‌ها و کارفرمایان، کاهش حوادث ناشی از کار اعلام می‌کند و امیدوار هستیم که مسئولان امر در راستای حمایت از جامعه کارگران از هیچ کوششی دریغ نکنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر