logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۴۲۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه قیدار:

تمدن اسلامى در سایه وحدت حوزه و دانشگاه محقق می‌شود

تمدن-اسلامى-در-سایه-وحدت-حوزه-و-دانشگاه-محقق-می‌شود
امام جمعه قیدار گفت: تمدن اسلامى و ارائه الگوى سبك زندگى اسلامى،ایرانى در سایه وحدت حوزه و دانشگاه محقق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»به نقل از نسیم اشراق،حجت‌الاسلام علی موسوی امام جمعه قیدار در خطبه‌های نماز جمعه گفت:یكى از سیاست‏‌هاى استعمارى، ایجاد تفرقه و دوگانگى بین حوزه و دانشگاه بود و اساس این سیاست شوم این بود که این دوقشر تاثیر‌گذار را تا می توانند به همدیگر بدبین کنند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: 27 آذر سال 58 خون پاک و مطهر یک عالم فرهیخته، دانشمند و فرزانه به نام آیت الله دکتر مفتح بر آستانه دانشکده الهیات دانشگاه تهران ریخته شد و زمینه ای شد برای برجسته شدن یک آرمان بزرگ و تاریخ ساز «وحدت حوزه و دانشگاه » و به ابتکار امام راحل این روز به عنوان یک نقطه آغاز  وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد.

امام جمعه قیدار ادامه داد: از پیشگامان و منادیان وحدت حوزه و دانشگاه شهید مفتح و شهید مطهری بودند که به صورت عملی اقدام کردند و قدم های بلندی را در این زمینه برداشتند.

وی افزود: اگر درست دقت کنیم انقلاب اسلامی ایران محصول و میوه شیرین همین اتحاد میمون و مبارک بود و یقنا لازمه ادامه انقلاب هم اتحاد حوزه و دانشگاه است.

امام جمعه قیدار ادامه داد: حوزه و دانشگاه به منزله دو بال پرواز برای انقلاب است و جامعه اسلامى به هر دوى این دو مجموعه ارزشمند نیازمند است و بدون هر یك از آن‏ها اهداف نظام اسلامى ابتر خواهد ماند.

وی افزود: تمدن اسلامى و ارائه الگوى سبك زندگى اسلامى،ایرانى‏ محقق نخواهد شد مگر در سایه وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت نخبگان حوزه و دانشگاه موجب وحدت جامعه و انسجام ملى‏ می‌شود.

امام جمعه قیدار ادامه داد: شهید تندگویان؛مجاهدی بود که در راه خدمت به مردم به اسارت و نهایتا در غربت به  شهادت نائل آمد شهیدی که دوران زندگیش سراسر مبارزه بود و خدمت به تمام معنا یک نیروی جهادی و بسیجی بود.

وی به شب چهارشنبه شب یلدا اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم «شب یلدا» یا «شب چله» یکی از آیین‌های کهن ایرانی است که مانند عید نوروز سابقه چند هزار ساله دارد.

امام جمعه قیدار تصریح کرد: با ورود اسلام به ایران و پذیرش تعالیم این دین از سوی مردم این سرزمین، در جایی مشاهده نشده است که آیین کهن «شب یلدا»، مخالف با آموزه‌های دینی اعلام شده باشد.

وی افزود: اساساً برنامه اسلام در مقابل آیین‌های محلّی و و سنتی بدین شکل است که اگر سنت و آیینی مخالف کرامت انسانی و آموزه‌های فرهنگ اسلامی باشد، بدیهی است که اسلام با آن مقابله کرده و آن‌را نمی‌پذیرد اما اگر آن سنت و آیین، موافق و مطابق با آموزه‌های دین اسلام بوده، و یا در تضاد با آن نبود، اسلام در مورد آنها مانعی ایجاد نکرده؛ مانند سنت دید و بازدید، هدیه دادن و صله رحم در عید نوروز ایرانیان  شب یلدا(شب چله) نیز در زمره سنت‌هایی است که به خودی خود نه تنها نکوهیده نیست، بلکه از آن جهت که برنامه‌هایی؛ مانند صله رحم و رفتن به منزل بزرگان فامیل، نشستن پای صحبت‌های آنان و بیان خاطرات تلخ و شیرین بزرگ‌ترها، خواندن اشعار حکمت‌آمیز، رد و بدل کردن هدیه‌ها و ... در آن وجود دارد، در جای خود می‌تواند ارزش‌مند و مفید باشد.

امام جمعه قیدار ادامه داد: منتهی  اسراف و تبذیر در خوراک، پوشاک، تزیینات و ... هیچ‌گاه مورد تأیید اسلام نبوده و این شب هم استثنایی از دیگر شب‌ها نیست و غافل شدن از یاد خدا، چشم و هم‌چشمی، لهو و لعب، بی‌عفتی و مواردی از این دست  چه در این شب انجام شود و چه در شب‌های دیگر در تضاد با آموزه‌های اسلامی خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)را تسلیت گفت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر