logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۳
[ شناسه خبر : ۳۳۸۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
دبیر نسرا مرکز فضای مجازی استان زنجان مطرح کرد:

نسرا متولی آموزش سواد رسانه در استان زنجان

نسرا-متولی-آموزش-سواد-رسانه-در-استان-زنجان
دبیر نسرا مرکز فضای مجازی استان زنجان گفت: هدف مجموعه نسرا و بسیجیان فعال این مجموعه، از آموزش سواد رسانه‌ای این است که به مردم یاد دهد در قدم اول متفکر باشند. از رسانه‌ها شناخت کافی داشته و در برابر پیام‌های رسانه‌ای خوب فکر کنند.

فاطمه عباسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه برای مدیریت چالش‌های فضای مجازی توجه به حوزه جنگ نرم یکی از نیازهای اساسی کشور به شمارمی‌رود، اظهار داشت: فضای ابری رسانه‌ها در دنیای امروز به گونه‌ای است که نور حقیقت و اتفاقات واقعی در پشت آن پنهان است. 

بیشتر بخوانید
وی افزود: برخی از رسانه‌های امروز، اتفاقات و موضوعات را آن طور که به نفعشان هست روایت می‌کنند و پیام رسانه‌ای تولید می‌کنند. حتی زمانی که در منزل نشسته‌ایم در معرض انبوهی از پیام‌های رسانه‌ای قرار می‌گیریم؛ وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم با پیام‌های رسانه‌ای مثل پیام بازرگانی، فیلم سینمایی، برنامه فوتبال، سریال های مختلف، گفتگوی سیاسی یا هر موضوع دیگری مواجهه می‌شویم همه این پیام‌های رسانه‌ای با هدف اقناع مخاطب تولید می‌شوند.
 
دبیر نسرا مرکز فضای مجازی استان زنجان با بیان اینکه برخی از این پیام‌های رسانه‌ای را ما انتخاب نکرده‌ایم، حتی نخواسته‌ایم که در معرض این هجمه از پیام‌های رسانه‌ای قرار بگیریم؛ گفت: اما در واقع در برابر آنها قرار گرفته‌ایم و برای زندگی در این اجتماع چاره‌ای نداریم جز اینکه این پیام‌ها را دریافت و تحلیل کنیم. چون ما خواسته یا ناخواسته در معرض انبوهی از پیام‌های رسانه‌ای هستیم و بایستی در قبال این پیام‌ها یک واکنش از خود نشان دهیم.
 
وی ادامه داد: به هرحال این پیام‌ها برای ما تولید شده و برای اینکه در سرنوشت خود دخیل باشیم ناچار هستیم در میان انبوهی از این پیام‌ها یکی را انتخاب کنیم، برای این انتخاب نیاز به سواد رسانه‌ای داریم. در دنیای امروز برای روبه‌رو شدن با چالش‌های به روز فضای مجازی و چاله‌های عمیق دروغ‌های رسانه‌ای یادگیری و آموزش سواد رسانه حرف اول را می‌زند.
 
عباسی تصریح کرد: مرکز فضای مجازی بسیج فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه آموزش سواد رسانه با هدف آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه انجام می‌دهد. این مرکز با فعالیت پررنگ و پرشور بسیجیان در عرصه جنگ نرم و فضای مجازی روز به روز قدم‌های بلند‌تری را بر می‌دارد. 
 
وی اذعان کرد: معاونت نسرا یا نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی یکی از معاونت‌های مرکز فضای مجازی بسیج است که ماموریت مهم آموزش سواد رسانه در جامعه را بر عهده دارد. متخصصان، مدرسان و صاحب نظران سواد رسانه مانند بسجیان 30 سال گذشته، اینبار در میدان جنگ نرم با تانک‌های دروغ مبارزه می‌کنند. در دنیای امروز که دسترسی به رسانه‌ها برای تمام سنین جامعه به سهولت است قدم اول آموزش سواد رسانه است کودکان و نوجوانان ما به شدت در معرض آسیب‌های متعدد فضای مجازی و دنیای رسانه‌های هستند. و این یک زنگ خطر برای ما است.
آموزش سواد رسانه از ۹ طریق
دبیر نسرا مرکز فضای مجازی استان زنجان گفت: آموزش سواد رسانه در مرکز نسرا از طریق 9 روش که در 3 بخش تجمیع شده صورت می‌گیرد. این 3 بخش شامل آموزش از طریق کلاس‌های حضوری، کلاس‌های مجازی و بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه برای آموزش سواد رسانه است. اولین بخش روش آموزش سواد رسانه، برگزاری کلاس‌های حضوری در پایگاه‌های بسیج، حوزه‌های مقاومت، مدارس، ادارات، ارگان‌ها مختلف، کلاس‌های آموزش سواد رسانه برگزار می‌شود.
 
وی اذعان کرد: مدرسان متخصص سواد رسانه در کلیه کلاس‌های حضوری با بهره‌گیری از مستندات لازم و کافی مانند کلیپ، پاورپوینت، موشن گرافی زیرشاخه‌های سواد رسانه را تحلیل و بررسی می‌کنند. کلاس‌های حضوری مجموعه نسرا با موضوعات مختلف از جمله آموزش سواد رسانه، آموزش موضوعات فنی و شبکه، آموزش فتوشاپ و نرم افزارهای ادیت فیلم و... برگزار می‌شود. به طور مثال در هفته بسیج دانش‌آموزی مدرسان سواد رسانه با حضور در فضای مدارس و میان دانش آموزان مطالب ویژه رده سنی کودکان و نوجونان را مطرح کرده و سوالات و شبهات آنان در خصوص فضای مجازی را با شیوه‌های آموزشی خاص پاسخ دادند. 
 
عباسی افزود: دومین بخش از شیوه‌های آموزشی، برگزاری کلاس‌های مجازی است. آموزش‌های مجازی هم با روش‌های مختلف و بستر‌های متفاوت با توجه به شرایط افراد صورت می‌گیرد. برگزاری کلاس‌های مجازی از طریق 3 روش صورت می‌گیرد. برگزاری کلاس به صورت آنلاین در بستر اسکای روم، برگزاری کلاس به صورت آفلاین در بستر سامانه LMS نسرا یا سامانه آموزش مجازی سازمان بسیج، برگزاری نشست بصیرتی به صورت لایو در بستر روبیکا، برگزاری کلاس به صورت آنلاین در بستر اسکای روم.
 
وی با بیان اینکه روزانه جلسات و کلاس‌های مختلف برای بسیجیان و عموم مردم که امکان حضور و شرکت در برخی جلسات حضوری وجود نداشته به صورت آنلاین در بستر اسکای روم برگزار می‌شود، گفت: بسجیان و عموم مردم یک کلاس در فضای اسکای روم در زمان مشخص درخواست می‌کنند و در مجموعه نسرا این کلاس‌ها را ایجاد و شرایط برگزاری فراهم می‌شود. این کلاس‌ها شرایط ضبط و ذخیره‌سازی را هم دارند. نکته خوبی که در روش آنلاین دیده می‌شود این است که امکان برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد در مدت زمان طولانی در این بستر وجود دارد.
 
دبیر نسرا مرکز فضای مجازی استان زنجان به برگزاری کلاس به صورت آفلاین در بستر سامانه LMS نسرا یا سامانه آموزش مجازی سازمان بسیج اشاره کرد و گفت: این شیوه آموزش در سامانه LMS یا سامانه آموزش مجازی سازمان بسیج انجام می‌شود، محتوا و کلاس‌های برگزار شده بعد از اتمام، در سامانه آموزش مجازی سازمان بسیج به صورت آرشیو بارگذاری شده و امکان برگزاری مجدد این کلاس‌ها به صورت نامحدود و آفلاین در همه شرایط وجود دارد. این دوره‌هاو آموزش‌ها موضوعات و زیرشاخه‌های متنوع و جذاب رو در برمی‌گیرد. 
 
وی تصریح کرد: تنها عنوان بخشی از این دوره شامل دوره‌های اقتصادی، دانش فنی، رسانه شناسی، آموزش استفاده از پلتفرم‌های مختلف، جریان شناسی، تحکیم بنیان خانواده، سبک زندگی در خانواده، آموزش موضوعات مختلف سواد رسانه، آموزش استفاده از نرم افزار‌های موبایل، فتوشاپ و ابزار های ادیت و تدوین است.
 
عباسی با بیان اینکه تنها کافیست ارگان یا اداره‌ای درخواست برگزاری این کلاس‌ها و دوره ها را از ما داشته باشند مرکز نسرا آماده برگزاری این کلاس‌ها به صورت آفلاین و با ظرفیت نامحدود هست، گفت: آخرین روش آموزش سواد رسانه به صورت مجازی برگزاری نشست‌های بصیرتی به صورت زنده در بستر روبیکا است. کانال‌های ارتباطی ما با مردم و مخاطبین در روبیکا، بستر برگزاری نشست‌های بصیرتی با موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی است. کارشناسان و اساتید به نام و متخصص این حوزه‌ها سخنرانان نشست‌های بصیرتی هستند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر