logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۳۶۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان خبر داد:

دستور وزیر میراث فرهنگی برای تجهیز طبقات پایین غار کتله‌خور

دستور-وزیر-میراث-فرهنگی-برای-تجهیز-طبقات-پایین-غار-کتله‌خور
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت: وزیر میراث فرهنگی دستوراتی را جهت پیگیری امور مربوط به احیای این مجموعه از جمله تجهیز و توسعه طبقات پایین غار و تسریع روند آماده‌سازی این غار به منظور بازدید و بهره‌مندی هرچه بهتر گردشگران و پژوهشگران از این مجموعه دادند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در زمینه حل مشکلات غار کتله‌خور زنجان، جلسه مشترکی با حضور شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا؛ سیدسعید صفوی، مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان و همچنین شرکت سرمایه‌گذار غار کتله‌خور در سالن جلسات صندوق توسعه و احیا در عمارت مسعودیه برگزار شد.

بیشتر بخوانید

در این جلسه مشکلات زیرساختی غار و دغدغه‌های سرمایه‌گذار بررسی و برای حل آن تصمیم‌گیری شد.

سعید صفوی با اشاره به سفر مهندس ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان زنجان، گفت: وزیر به ‌صورت میدانی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان بازدید کرد که مهم‌ترین آن، بازدید از غار کتله‌خور بود که این بازدیدها با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام شد.

وی افزود: مهندس ضرغامی دستوراتی را نیز جهت پیگیری امور مربوط به احیای این مجموعه از جمله تجهیز و توسعه طبقات پایین غار و تسریع روند آماده‌سازی این غار به منظور بازدید و بهره‌مندی هرچه بهتر گردشگران و پژوهشگران از این مجموعه دادند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان در مورد جلسه برگزار شده در عمارت مسعودیه تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا پانزده روز آینده، اسناد مثبته به صندوق تحویل داده شود و طرح‌های توسعه‌ای که با سرمایه‌گذار برنامه‌ریزی شده، به صندوق ارائه شود و امیدواریم با حضور وزیر و هیات امنای صندوق و استاندار زنجان، بتوانیم تصمیمات خوبی را برای بهره‌مندی هرچه بیشتر گردشگران از مجموعه غار کتله‌خور اتخاذ کنیم.

صفوی با بیان ظرفیت‌های منحصر به فرد غار کتله‌خور، خاطر نشان کرد: کتله‌خور یک غار نیست بلکه یک شهر زیرزمینی و دارای طبقات مختلف است که صرفا یک و نیم کیلومتر آن نورپردازی شده است.

وی اضافه کرد:امیدواریم با روندی که از یک سال پیش با امضای تفاهم‌نامه شروع شده است، بتوانیم در معرفی این غار جهانی اقدامات شایسته‌ای انجام دهیم و بتوانیم به خوبی از گردشگران داخل و خارج کشور برای بهره‌مندی از این فضای بکر و زیبا میزبانی کنیم.

صفوی گفت: این غار در نوع خود بی‌نظیر است و جزو محدود غارهای آهکی چندطبقه در دنیا محسوب می‌شود که هم خشکی و هم آبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این غار در مسیر زنجان به همدان واقع شده و نزدیکی آن به غار علی‌صدر و زرین‌غار، مجموعه‌ای از غارهای نزدیک به هم، با ویژگی‌های منحصر به فرد شکل داده است که می‌تواند ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه گردشگری استانی و ملی باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان درباره امکان بهره‌برداری از این غار، تصریح کرد: این غار هم‌اکنون نیز در حال بهره‌برداری است و گردشگران از آن استفاده می‌کنند، اما در یکسال اخیر نورپردازی این غار با مشورت از اهل فن، بازسازی و تقویت شده است.

وی در ادامه به روند توسعه و تجهیز بخش‌هایی از مجموعه اشاره کرد و گفت: در بیرون غار نیز محوطه ۱۷ هکتاری شامل آلاچیق‌ها، سوئیت‌های اقامتی، سرویس‌های بهداشتی و مجموعه پذیرایی وجود دارد که در حال توسعه و بهسازی است.

صفوی ادامه داد: دوره ساخت و توسعه این مجموعه توسط سرمایه‌گذار نیز حدود 18 ماه پیش‌بینی شده است که حدود ۶ ماه از آن باقی مانده است اما همزمان با عملیات ساخت و تجهیز هم با تدابیری که اندیشیده شده، گردشگران می‌توانند در داخل غار نیز حضور یابند. امیدواریم در فاز بعدی بتوانیم اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در سراسر کشور برای معرفی این مجموعه به منظور جذب گردشگر انجام دهیم.

صفوی درباره سایر پروژه‌های مشترک صندوق توسعه و احیا با اداره کل میراث فرهنگی زنجان، توضیح داد: با توافقات بین صندوق توسعه و احیا و اداره کل میراث فرهنگی استان، حمام سالار سلطانیه، مجموعه چلبی‌اوغلو، حمام زرین‌آباد را داریم که آماده بهره‌برداری و واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

وی ادامه داد: همچنین برای مجموعه ملاحسن کاشی، حمام یان‌یان خرمدره و بناهای دیگری در شهر زنجان نیز برنامه‌هایی داریم که این موارد را نیز احصا می‌کنیم و با تایید وزیر، امیدواریم که برای بهره‌مندی گردشگران و مردم، توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد مرمت و احیا شده و به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر