logo
امروز : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۲۱۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

۴۹.۸ درصد جمعیت شاغل استان زنجان در بخش خدمات مشغول به کار هستند+جزئیات

۴۹.۸-درصد-جمعیت-شاغل-استان-زنجان-در-بخش-خدمات-مشغول-به-کار-هستند+جزئیات
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: ۱۶.۴ درصد شاغلان بالای ۱۵ سال در استان زنجان در بخش کشاورزی، ۳۳.۸ درصد در بخش صنعت، ۴۹.۸ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

احمد خداوردی در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در پاسخ به سوالی پیرامون تعداد جمعیت استان زنجان بر اساس آخرین براوردهای آماری اظهار داشت: بر اساس آمارهای جمعیت در سال ۱۴۰۱، جمعیت خانوارهای معمولی ساکن و گروهی استان زنجان یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفر براورد شده است، که ۱۷۷ هزار نفر از آنها ۹ ساله و کمتر، ۸۷ هزار نفر ۱۴ - ۱۰ ساله و ۸۴۴ هزار نفر ۱۵ ساله و بیشتر هستند. به عبارتی ۷۶.۲ درصد از جمعیت استان در سن کار ۱۵ ساله و بیشتر هستند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: ترکیب جنسی جمعیت کل در سال ۱۴۰۱ شامل ۵۰.۴ درصد مرد و ۴۹.۶ درصد زن بوده است. نتایج نشان می‌دهد ۶۹ درصد جمعیت در نقاط شهری و ۳۱ درصد در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون وضعیت سواد جمعیت استان، گفت: در سال ۱۴۰۱، از ۹۹۱ هزارو ۲۵۴ نفر جمعیت ۶ ساله و بیشتر ۸۸.۵ درصد ( ۸۷۷ هزارو ۳۳۱ نفر باسواد) و ۱۱.۵ درصد با (۱۱۳ هزارو ۹۲۴ نفر بیسواد) بوده‌اند. نسبت باسوادی در نقاط شهری ۹۱.۹ درصد و در نقاط روستایی ۸۱ درصد بوده است.

وی ادامه داد: نسبت باسوادی در گروه سنی کودکان ۶ تا ۹ ساله ۹۸.۱ درصد، در گروه سنی نوجوانان ۱۰ تا ۱۴ ساله این نسبت ۹۹.۵، در گروه در رده سنی جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۹۸.۶ درصد، در گروه سنی میانسالان ۶۴-۲۵ ساله ۹۱.۹ درصد، در گروه سنی بزرگسالان ۶۵ ساله و بیشتر ۴۷.۳ درصد بوده است. همچنین نسبت باسوادی در بین مردان ۶ ساله و بیشتر ۹۲.۶ و در بین زنان این گروه ۸۴.۲ درصد بوده است.

خداوردی اذعان کرد: سطح تحصیلات در سال ۱۴۰۱، در بین جمعیت ۶ ساله و بیشتر ۳۳ درصد دارای تحصیلات ابتدایی و سواد‌آموزی، ۲۲.۳ درصد دارای تحصیلات راهنمایی، ۳۸ درصد دارای تحصیلات متوسطه، ۲۰.۴ درصد دارای تحصیلات دیپلم و پیش‌دانشگاهی، ۳.۷ درصد دارای تحصیلات کاردانی، ۱۳ درصد دارای تحصیلات کارشناسی، ۳.۵ درصد دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و ۰.۳ درصد دارای تحصیلات دکترای تخصصی بوده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در خصوص سوالی در ارتباط با اینکه جمعیت شاغل در سال ۱۴۰۱ چه گونه بوده و امسال چه شرایطی وجود دارد؟ گفت: در سال ۱۴۰۱، افراد شاغل و بیکار در مجموع ۴۰.۹ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر را تشکیل می‌داد. این نسبت در جامعه‌ی مزبور برای مردان ۶۸.۷ درصد و برای زنان ۲۳.۳ درصد بوده است همچنین این نسبت در نقاط شهری ۴۰.۳ درصد و در نقاط روستایی ۴۳.۲ درصد بوده است.

بالاترین نرخ بیکاری مربوط به رده سنی ۲۴ تا ۲۰ است

وی در ارتباط با این سوال که جمعیت فعال و وضع سواد در حالت کلی چه گونه است؟ تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ از کل شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر ۹۵.۲ درصد باسواد و ۵۸ درصد بیسواد بوده‌اند این نسبت برای مردان به ترتیب ۹۵.۸ درصد و ۵.۲ درصد و برای زنان ۹۱.۱ درصد و ۸.۹ درصد بوده است. همچنین از کل جمعیت بیکار ۱۵ ساله و بیشتر ۹۸ درصد باسواد و ۲ درصد بیسواد بوده‌اند این نسبت برای مردان به ترتیب ۹۷.۳ درصد و ۲.۷ درصد و برای زنان ۹۹.۶ درصد و ۰.۴ درصد بوده است.

وی در پاسخ به سوال آمار نرخ بیکاری و جمعیت بیکار استان چه وضعیتی دارد؟ نیز گفت: در سال ۱۴۰۱، در جمعیت فعال ۶۴ - ۱۵ ساله ۹۰.۶ درصد شاغل بوده‌اند که از مجموع این شاغلان ۷.۹ درصد مربوط به گروه سنی ۲۴ - ۱۵ ساله، ۶۱.۸ درصد مربوط به گروه سنی ۴۴ - ۲۵ ساله و ۳۰.۴ درصد مربوط به گروه سنی ۶۴ تا ۴۵ ساله بوده است این نسبت‌ها برای مردان به ترتیب ۷.۹ درصد، ۶۱.۱ درصد و ۳۱ درصد و برای زنان ۷.۴ درصد، ۶۵.۸ درصد و ۲۶.۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۹.۴ درصد از جمعیت فعال ۶۴ - ۱۵ ساله را بیکاران تشکیل میدادند. از مجموع تعداد این بیکاران ۲۳.۵ درصد مربوط به گروه سنی ۲۴ - ۱۵ ساله ۶۶ درصد مربوط به گروه سنی ۴۴- ۲۵ ساله و ۱۰.۵ درصد مربوط به گروه سنی ۴۵_۶۴ ساله بوده است.

خداوردی تصریح کرد: این نسبت‌ها برای مردان به ترتیب ۲۳.۹ درصد، ۶۲.۷ درصد و ۱۳.۴ درصد و برای زنان ۲۲.۵ درصد، ۷۴.۵ درصد و ۳ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: نرخ بیکاری در سال گذشته، به میزان ۹.۲ درصد بوده است و بالاترین نرخ بیکاری مربوط به گروه ۲۰-۲۴ ساله با ۲۵.۶ درصد و پایین‌ترین نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر با ۰.۹ درصد بوده است.

نرخ بیکاری در شهرها بیشتر از روستاها است

خداوردی در پاسخ به این سوال که نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی چه وضعیتی دارد؟ گفت: نرخ بیکاری در بین مردان ۷.۹ درصد و در بین زنان ۱۶ درصد بوده است. همچنین این نرخ در نقاط شهری ۹.۹ درصد و در نقاط روستایی ۶.۹ درصد به دست آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که گروه‌های عمده شغلی در استان کدام گروه‌ها هستند؟ نیز خاطر‌نشان کرد: در سال ۱۴۰۲، از جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر ۱۸.۸ درصد را صنعتگران و کارکنان حرفه‌های مرتبط، ۱۵.۱ درصد را کارگران مشاغل ساده، ۱۴.۶ درصد را کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش ، ۱۳.۳ درصد را متصدیان ماشین آلات و دستگاه‌ها مونتاژ کار، ۱۲.۸ درصد را کارکنان ماهر، کشاورزی جنگلداری و ماهیگیری و ۱۱.۳ درصد را متخصصان تشکیل داده‌اند.

وی افزود: در جامعه‌ی مزبور برای مردان ۱۸.۹ درصد را صنعتگران و کارکنان حرفه‌های مرتبط ۱۵.۱ درصد را کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش ۱۵.۱، را متصدیان ماشین آلات و دستگاه‌ها مونتاژ کار و ۱۶.۶ درصد را کارگران مشاغل ساده تشکیل داده‌اند. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان خاطر‌نشان کرد: برای زنان ۳۰.۲ درصد را متخصصان، ۱۸ درصد را صنعتگران و کارکنان حرفه‌های مرتبط، ۱۳.۷ درصد را کارکنان ماهر، کشاورزی جنگلداری و ماهیگیری و ۱۱.۷ درصد را کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش تشکیل داد‌ه‌اند.

وی بیان کرد: از جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر ۸۴.۶ درصد را کارکنان بخش خصوصی، کارفرمایان، کارکنان مستقل مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی و تعاونی کارکنان فامیلی بدون مزد و کارآموزان بخش خصوصی و ۱۵.۳ را مزد و حقوق بگیران بخش عمومی تشکیل داده‌اند این نسبت‌ها در جامعه مردان به ترتیب ۸۶.۴ درصد و ۱۳.۶ درصد و در جامعه زنان ۷۴.۵ درصد و ۲۵.۵ درصد بوده است.

بیشترین سهم اشتغال در بخش خدمات است

خداوردی در خصوص سهم بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در اشتغال استان یاداور شد: برای شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر ۱۶.۳ درصد شاغلان در بخش کشاورزی، ۳۳.۸ درصد در بخش صنعت، ۴۹.۸ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه اشتغال ناقص چیست و سهم آن در استان چه میزان است؟ گفت: نرخ اشتغال ناقص نشان می‌دهد چند درصد جمعیت فعال اقتصادی دارای اشتغال ناقص هستند بر اساس نتایج به دست آمده در سال ۹.۲ درصد از جمعیت فعال اقتصادی ۱۵ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص بوده‌اند این شاخص در بین مردان ۱۰.۳ درصد و در بین زنان ۳.۶ درصد و همچنین در نقاط شهری ۸.۱ درصد و در نقاط روستایی ۱۲.۶ درصد بوده است.

وی ادامه داد: سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد چند درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص هستند براساس نتایج به دست آمده ۱۰٫۲ درصد از شاغلان دارای اشتغال ناقص بوده‌اند این نسبت در بین مردان ۱۱.۲ درصد و در بین زنان ۴.۳ درصد و همچنین در نقاط شهری ۹ درصد و در نقاط روستایی ۱۳.۶ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص اینکه میزان اشتغال در بخش رسمی غیر رسمی چه وضعیتی دارد؟ گفت: در سال ۴۲.۵ درصد از کل جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر دارای اشتغال رسمی و ۵۷.۵ درصد دارای اشتغال غیر رسمی بوده‌اند.

 همچنین از کل جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر ۶۰.۶ درصد در بخش رسمی و ۳۹.۴ درصد در خارج از بخش رسمی مشغول به فعالیت بوده‌اند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر