logo
امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۱۵۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر در گفتگو با موج‌ رسا:

اربعین به عنوان یک پدیده فرهنگی اصیل در بطن جامعه ارزیابی می‌شود

اربعین-به-عنوان-یک-پدیده-فرهنگی-اصیل-در-بطن-جامعه-ارزیابی-می‌شود
رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر با بیان اینکه اربعین همواره در غایت متعالی دین و رسالت انبیای الهی، فرهنگ سازی و احیای ارزش‌های انسانی مد نظر بوده است گفت: اربعین به عنوان یک پدیده فرهنگی اصیل در بطن جامعه ارزیابی می‌شود.

سیاوش طاهری در گفتگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه دین مبین اسلام بر اساس آیات الهی و رسالت پیامبر اسلام بر تعالی روح و کمال انسانی و کسب معرفت و دانش واقعی تاکید فراوان داشته است اظهار کرد: اربعین را باید به عنوان یک پدیده فرهنگی اصیل اسلامی و تاثیرگذار اجتماعی و عامل مبادله فکری و سازنده سبک زندگی اسلامی در جامعه ارزیابی نمود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: بی‌تردید نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع)، نهضتی جاودانه و همیشگی در بستر جوامع بشری خواهد بود. 

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر عنوان کرد: جایگاه این نهصت را باید در بستر دین اسلام و شخصیت متعالی و با فضیلت امام حسین(ع) و الگوگیری از حق طلبی،  ظلم ستیزی، نمادی از عزت، آزادگی و جوانمردی معنا و تفسیر نمود.

طاهری ابراز کرد: امام حسین(ع) امام قلوب مومنان واقعی بوده و این مهر و محبت در عمق دل و جان پیروان واقعی ایشان از گذشته تا به امروز جاری شده است.

وی گفت: از منظر تاریخ آغاز اربعین از چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان و با زیارت جابربن عبدالله انصاری و فرهنگ سازی و پشتوانه ائمه معصومین(ع) درگذارزمان درقالب آیین فرهنگ اسلامی اصیل شکل گرفته و قرن‌های متمادی ادامه داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر تصریح کرد: واقعه عاشورا در دهه‌های اخیر از عمومیت و استقبال بی نظیری برخوردار شده و همچنان درحال گسترش می‌باشد و اربعین را باید به عنوان یک واقعه عظیم اجتماعی و به نوعی یک سرمایه اجتماعی قلمداد کرد. 

طاهری عنوان کرد: در بستر فضای متعالی و معنوی اربعین آموزش و یادگیری و انتقال فرهنگ زیبای اسلامی-شیعی، به صورت رفتار عملی و چهره به چهره در بستر جامعه صورت می‌پذیرد.

وی گفت: قطعا راهپیمایی و مراسم عظیم را نه صرفا یک راهپیمایی عادی، بلکه باید نوعی گردهمایی معرفتی، آموزشی، آیینی با رویکردهای اخلاقی، انسانی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی حیاتی شمرد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر عنوان کرد: بنابراین اربعین امام حسین(ع) را باید از منظر تاریخی، معرفت شناختی، جامعه شناختی، و فرهنگی و سیاسی بررسی و تحلیل نمود. 

طاهری ابراز کرد: نهضت عاشورا و فلسفه اربعین اثرات عمیقی برجوامع بشری و جهان اسلام از جمله برجامعه ایران اسلامی گذاشته است، که به اختصاربه برخی از این موارد اشاره می‌شود.

وی ادامه داد: تجمع بیدارگرانه عاشقانه امام حسین(ع) در پیاده روی اربعین روایتی مستند و بشر دوستانه و مظلومانه از جهان اسلام و به ویژه ازتشیع به جهانیان را به تصویر می‌کشد که در راستای حق طلبی و استکبار ستیزی چنین مراسم آئینی با شکوهی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر اضافه کرد: مراسمات ارزشمند دینی نظیر اربعین حسینی در انسجام هویت و فرهنگ اسلامی در جامعه و انتقال آن به نسل‌های بعدی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

طاهری گفت: اربعین بهترین نمونه از الگوسازی و الگوپردازی ازآئین مقدس اسلامی درجهت توسعه فرهنگی و انسانی در بستر جامعه ما می‌باشد.

وی عنوان کرد: قطعا تبلور و تحقق هنجارهای اجتماعی و ارزش‌های انسانی در بستر جوامع از غایات و اهداف هر جامعه‌ای است، براین اساس احیای ارزش‌های متعالی انسانی ازرسالت نهضت حسینی بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر ابراز کرد: در مراسم عظیم اربعین تجلی و ظهور آنرا درقالب ارزش‌های دینی در جوامع اسلامی می‌توان مشاهده نمود.

طاهری عنوان کرد: اربعین حسینی در عناصر ذاتی خود همواره نوعی ایجاد همبستگی اجتماعی با خود به همراه دارد و اربعین در ارتقا تعالی فرهنگی مردم جامعه و افزایش فهم مقولات دینی و انتقال ارزش‌ها و به خصوص ایجاد وحدت و همبستگی میان افراد جامعه و مسلمانان جهان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: بستر مراسم عظیم پیاده روی اربعین، با حضور عاشقانه و خالصانه دوستاران اهل بیت (ع) نوعی تبین مهدویت و انتظار حضرت ولیعصر(ع) می‌باشد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهرگفت: احیای روحیه شهادت طلبی وئ ایثارگری و جانبازی به عنوان فرهنگ و ارزش‌های بسیار متعالی انسانی در جامعه ما همیشه جایگاه مطلوب و متعالی داشته و خواهد داشت، از این رو برپایی مراسم اربعین حسینی گام نهادن در راه کربلا و کسب معرفت و سعادت و کمال است که الگوئی از مبارزه و مقاومت و پایداری را با خود به همراه دارد.

طاهری عنوان کرد: از نگاه اجتماعی، مراسم پیاده روی اربعین، نوعی تبیین و الگو سازی اخلاقی و گام نهادن در حیات طیبه و کسب راه تعالی برای زائران و زیارت کنندگان سید الشهدا (ع) می‌باشد.

وی ابراز کرد: بی تردید در طول تاریخ اسلام به ویژه تاریخ تشیع، زنان از سهم بسزایی در زنده نگه داشتن نهضت عاشورا داشته است.

 

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر گفت: از این که امام حسین (ع)، همسر و فرزندان خود را در مسیر کربلا با خود به همراه داشت، که نقش مهمی در تثبیت واقعه کربلا دارد. 

طاهری تصریح کرد: نخستن مرثیه و سوگواری از واقعه کربلا در روز عاشورا توسط  حضرت زینب (س) بیان شده که طبری در نقل عبور خانواده  اباعبدالله (ع) درهنگام عبور کاروان از کنار پیکرهای شهدا، حضرت زینب (س) هنگام مشاهده پیکر غرق درخون امام حسین (ع)، چنین گفت که، یا محمدا، درود فرشتگان آسمان بر تو حسین (ع) است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر ابراز کرد: به نقل تاریخ نویسان مرثیه حضرزینب (س) درکربلا همه دشمنان و دوستان را به گریه واداشت.

طاهری عنوان کرد: ام البنین، برای امام حسین(ع) مجلس عزا بر پا کرد و زنان بنی هاشم نزد وی جمع شدند و برای امام حسین(ع) و اهل بیتش سوگواری کردند.

وی تصریح کرد: به نقل از تاریخ نویسان، چون اهل حرم امام حسین(ع) وارد مدینه شدند، زنان بنی هاشم شیون کردند و شهر یکپارچه غرق در اشک و آه و ماتم شد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر افزود: از این رو بی تردید عملکرد برخی از زنان از جمله حضرت زینب (س) و خانواده امام در حمایت و زنده نگه داشتن قیام اباعبداله نقش اساسی داشتند.

طاهری عنوان کرد: بنابراین در تثبت جایگاه مراسم سوگواری و مرثیه خوانی در ایام محرم، و همچنین اربعین، نقش زنان بسیار حایز اهمت است. 

وی افزود: برپایی و برگزاری مجالس وعظ، روضه خوانی، سوگواری، زیارت خوانی و برپایی سفره نذری از سوی زنان برگزار شد، که نقش مهمی در زنده نگه داشتن نهضت کربلا داشت.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر تصری کرد: از نگاه تاریخی همواره قشر زنان مسلمان بدنبال فرصت‌هایی برای شرکت در مراسم مربوط به ایام محرم مهیا می‌کردند و با آغاز محرم با عزاداری در مساجد، حسینه‌ها و مکان‌های برگزاری تعزیه حضور به هم ‌رساندند.

طاهری عنوان کرد: از این رو حضور اکثریت زنان موم ارتباط عمیقی با فلسفه سوگواری و عزاداری امام حسین(ع) داشتند و نقش حایز اهمیتی در تبیین و اشاعه فرهنگ عاشوایی در جامعه را بر عهده داشته‌اند.

وی گفت: از این رو نقش برجسته زنان در نکوداشت و پاس داشت و بسط آیین‌های عاشورایی را همواره می‌توان ملاحظه کرد. 

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهرتاکید کرد: شور حضور گسترده زنان جامعه ما در ایام محرم و اربعین و سوگواری برسیدالشهدا، تداعی کننده اعتقادات عمیق معنوی و دینی به راه و رسالت امام و ائمه معصومین(ع) بوده که قشر زنان جامعه ما همواره گام نهادن در مسیرحق را مایه سعادت دنیوی و کمال اخروی و پانهادن بر حیات طیبه می‌دانند.

طاهری ابراز کرد: بنابراین قسمت عمده‌ای از فرهنگ زیارت اربعین و تبیین عظمت رفتاری آن، مرهون زنان آزاده جامعه بوده است.

وی گفت: دراندیشه متعالی اهل تشیع، زیارت اربعین جایگاه ویژه‌ای درزنده نگه داشتن واقعه عاشورا داشته که در این فرایند نقش زنان آزاده و مومن قابل تبیین و بررسی است. 

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهر اضافه کرد: حضور زنان و بانوان درنهضت اربعین حسینی، نشان از این دارد که امروزه زنان همپای با حضرت زینب (س) به همراه خانواده در مسیر متعالی گام بر می‌دارند تازندگی خود را به بوی ائمه معصومین(ع) عطرآگین کنند.

طاهری گفت: بنابراین یکی از رسالت‌ها و مسئولیت‌های تاریخی زنان جامعه ما بسط و گسترش حماسه و قیام نهضت عاشورایی است که توسط زنان جامعه ما با خلوص نیت زنده نگه داشته شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به تحولات ترکیبی جمعیتی در مراسم اربعین با افزایش شمار زنان حاضر در این مراسم نشانی از رسالت معنوی و انسان ساز زن در جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ابهرتصریح کرد: از این رو گام نهادن درمسیر متعالی اربعین توسط زنان مسلمان به نوعی حکایت از این دارد که نیمی از تاریخ وقایع عاشورا از ابتدا ی نهضت قیام امام حسین(ع) تا به حال، توسط زنان به دوش کشیده شده است.

طاهری تاکید کرد: با عنایت به وظیفه مهم بانوان و زنان جامعه ما در عصر حاضر در راستای حفظ ارزش‌های دینی و آیینی، نقش مهمی در تعلیم و تربیت نسل‌های جدید برعهده دارند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر